info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

تسهیلات جدید برای صادرکنندگان محصولات کشاورزی/ آخرین اخبار از مشوقهای رفع تعهدات ارزی

کد خبر: 20192
تاریخ انتشار: 7 تیر 1400 - 17:46

مدیرکل دفترهماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت گفت: صادرکنندگان در صورت بازگرداندن ارزهای صادراتی در بازه زمانی کمتر از ۴ ماه از تخفیف ۱۰ درصدی برخورد می‌شوند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز، محمود بازاری در نشستی که به منظور بررسی راهکارهای اجرایی توسعه صادرات محصولات کشاورزی و اختصاص میز ملی صادرات سبزی و صیفی البرز در محل اتاق بازرگانی استان برگزار شد، با بیان اینکه راه اندازی میزهای تخصصی در استان‌ها را در بحث محصولات کشاورزی مختلف پیگیری کرده ایم، اظهار داشت: در البرز میز تخصصی ماکارونی و قارچ راه اندازی شد و اکنون فعال سازی میز سبزی و صیفی در این استان را هم پیگیری می‌کنیم.

وی در مورد مسئله بازگشت ارزهای صادراتی که مشکلات زیادی را تحت عنوان عدم رفع تعهدات ارزی برای صادرکنندگان حوزه کشاورزی به همراه آورده است، گفت: در قالب مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی دولت و بسته های سیاستی ابلاغی در این مورد بخشی از مشکلات صادرکنندگان در بحث بازگشت ارزهای صادراتی حل شد.

مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت افزود: بر اساس مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی دولت و بسته سیاستی برگشت ارز حاصل از صادرات مصوب کمیته ماده(۲) شورای عالی هماهنگی اقتصادی، صادرکنندگانی که طبق تکلیف تعیین شده ارزی از ۲۱ دیماه سال ۹۷ حداقل ۶۰ درصد تعهدات خود را ادا کرده باشند، از لحاظ رفع تعهد مشکلی نخواهند داشت.

وی در مورد مهلت تعیین شده بازگشت ارزهای حاصل از صادرات گفت : صادرکنندگان در صورت بازگرداندن ارزهای صادراتی در بازه زمانی کمتر از ۴ ماه از تخفیف ۱۰ درصدی برخورد می شوند، علاوه بر این صادرکنندگان حوزه کشاورزی اگر زودتر از مهلت ۴ ماهه برای بازگرداندن ارزهای تخصیصی صادراتی اقدام کنند بازهم مشمول تخفیف بیشتری می شوند.

بازاری با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد محصولات استراتژیک کشاورزی باید صادر شود، گفت: در این زمینه برای محصولاتی مانند زعفران ، خرما و یا پسته از قبل برنامه هایی انجام شده است اما در بحث میوه و تره بار و سبزیجات هنوز برنامه درستی نداریم.

وی با اشاره به اهمیت توجه به بسته بندی در امر صادرات گفت : ایجاد یک هاب بسته بندی محصولات کشاورزی برای البرز با توجه به ظرفیت‌های این استان ضروری است.

مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه هر محصول صادراتی باید از استاندارد بین المللی برخوردار باشد و این امر یک ضرورت است ، گفت: برای صدور گواهی از مرکز قرنطینه حفظ نباتات جهاد کشاورزی نباید اجباری برای صادرکنندگان باشد مگر اینکه خود صادرکننده با توجه به درخواست کشور مقصد نیاز به این گواهی داشته باشد، اجرای این مهم در به صورت پایلوت در مرزهای کشور در کرمانشاه اجرایی می‌شود‌.

وی با بیان اينکه باید بر روی صادرات بذر بخشی از اقلام و محصولات کشاورزی به خارج کار کنیم، افزود: هدف این است که تولیدکنندگان حوزه کشاورزی به انجام این کار تولیدی در راستای دستیابی به ارزش افزوده بالاتر ترغیب شوند.

بازاری ادامه داد: باید در پایانه‌های صادراتی کشاورزی، واحدهای پردازش و صنایع تبدیلی را صرفا برای بحث صادرات پرورش داده و به آنها پروانه دهیم ، اگر وزارت صمت این فرصت را برای استقرار صنایع مربوطه در پایانه های صادراتی در اختیار جهاد کشاورزی قرار دهد یک فرصت خوب است.

وی در مورد رتبه بندی صادرکنندگان که توسط سامانه سازمان توسعه تجارت در بخش گیاهان دارویی و میوه تره بار در فاز نخست به صورت تست کار آماده بهره برداری است، گفت: در این قالب صادرکنندگان بر اساس شاخص های منظور شده امتیازات خود در صادرات را مشاهده می کنند.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید