• 02633420186الی90
  • info@alborzccim.ir
اتاق بازرگانی استان البرز
  • تاریخ انتشار : 1397/2/18
  • تعداد بازدیدکنندگان : 118
  • امتیاز خبر : 0
  • بازگشت

 به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی البرز، جمعی از دانشجویان رشته مدیریت‌ تجارت دانشگاه علمی کاربردی کرج در بازدید از نمایشگاه دایمی توانمندی های تولیدی، صنعتی و خدماتی اتاق‌ بازرگانی البرز، کالاهای به نمایش درآمده در این نمایشگاه را نشانه بارز توان بالای بخش خصوصی این استان در مسیر پویایی اقتصادی عنوان کردند.

آنان درحاشیه این نمایشگاه  مشارکت فعال دو بخش دولتی و خصوصی در مسیر ترویج فرهنگ حمایت از کالای ایرانی را ضروری دانسته و برچیده شدن محصولات وارداتی قاچاق از بازار مصرف را مورد تاکید قرار دادند. **حمایت از «کالای ایرانی" از حرف تا عمل
یکی از این دانشجویان گفت: حمایت از تولید داخلی نیازمند اعمال مدیریت صحیح و کوتاه کردن دست عوامل رانت و رانت خواری در واردات کالاهایی است که مشابه آن در داخل کشور تولید می شود که البته حرکت هایی دراین رابطه صورت گرفته اما کافی نیست .
علیرضا دالاشانی افزود: متاسفانه یکی از مهمترین ‌معضلاتی که طی سالیان متمادی بخش تولید کشور را دربرگرفته نفوذ عوامل سود جو در واردات قاچاق از مبادی ورودی مجاز و غیر مجاز است که این مشکل چرخ تولید را کند و در مواردی از کار انداخته است.
یکی دیگر از دانشجویان گفت: در بازدید از این نمایشگاه به این باور رسیدم که بخش تولید استانمان در تولید بسیاری از کالاها از ظرفیت و توانمندی بالایی برخوردار است .
احسان کشاورز ضمن تاکید بر ضرورت تقویت بخش تولید در جهت افزایش کمی و کیفی محصولات افزود: مشارکت و همراهی هرچه بیشتر بخش خصوصی و مجریان نظام را طلب می کند.
وی تصریح کرد: تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی باید با تشویق سرمایه های داخلی و خارجی به سمت بخش تولید و با هدف تجهیز واحدها به تکنولوژی روز و تولید محصولات مرغوب و بازار پسند همراه شود.

** ترویج مصرف کالای وطنی باید در در دستورکار قرار گیرد  
یک دانشجوی دیگر مدیریت تجارت با ذکر این نکته که محصولات متنوع به نمایش درآمده در نمایشگاه بعضا از مشابه اروپایی آن نیز مرغوبتر است گفت: باید با برنامه های اصولی، ترویج فرهنگ حمایت از کالای ایرانی و جلب اعتماد مردم به نحو فراگیری عملیاتی شود ، چراکه برنامه های تبلیغاتی مقطعی دراین زمینه کارساز نیست .
این دنشجو به نام یاسر خداجوتصریح کرد: همه دستگاههای دولتی و بخش خصوصی بایستی در یک حرکت هماهنگ در معرفی محصولات مرغوب تولید داخلی تلاشی وافر داشته باشند و تشویق مردم به خرید کالای ایرانی را در دستور کار جدی قرار دهند.
یکی دیگر از مصاحبه شوندگان که با حساسیت و دقت از محصولات نمایشگاه دیدن می کرد گفت: در این بازدید تصور و دیدگاهم‌ نسبت به کالاهای تولید داخلی کاملا تغییر کرد .
غلامرضا سلیمانی افزود: متاسفانه بازار مصرف مملو از انواع و اقسام اجناس خارجی به ویژه اجناس وارداتی قاچاق است که در بسته بندی های ظاهر فریب در معرض دید مردم قرار گرفته به نحوی که برای مصرف کننده تشخیص کالای ایرانی مرغوب مشکل شده است .
وی اضافه کرد: بسیاری از مردم از کیفیت بالای برخی از تولیدات داخلی بی خبرند و بعضاً کالاهایی را میخرند که از کیفیت آن اطلاع ندارند.
وی گفت: یکی از عواملی که هنگام خرید کالا موجب بروز تردید در مصرف کننده شده، وجود محصولات بعضا ایرانی با برچسب و برند های تقلبی خارجی است که این مساله خریدار را گمراه کرده است.
این دانشجو اظهار کرد: به عنوان مثال و بنا به تایید برخی فروشندگان با انصاف اکثر پوشاک تولید داخلی با لیبل برندهای معروف خارجی عرضه می شود که این کار زشت به خاطر عدم اعتماد مردم به کالای وطنی است. یکی دیگر از دانشجویان مصاحبه شونده گفت : در بازدیدم از این نمایشگاه به این واقعیت رسیدم که بسیاری از کالاهای ایرانی توان رقابت با تولیدات خارجی را دارد.
نرجس کمالی دهقان افزود: من معتقدم از نظر روانی باید در جامعه این حقیقت مسلم نهادینه شود که در صورت تقویت بخش تولید ، کالاهای ایرانی می‌تواند در بازارهای داخلی و خارجی رقابت کند .
وی اضافه کرد: متولیان اقتصادی و فرهنگی جامعه باید ضمن برنامه ریزی تبلیغاتی وسیع فرهنگ مصرف کالای ایرانی را ترویج کنند تا زمینه اعتماد مردم نسبت به محصولات وطنی جلب شود.
وی از اینکه برخی صاحبان سرمایه‌ انگیزه ای برای مشارکت در تولید ندارند اظهار تاسف کرد و گفت: اینگونه افراد که برای کارآفرینی با موانع و چالش هایی روبه رو هستند ترجیح می‌دهند نقش واسطه بین تولید کنندگان خارجی و مصرف کنندگان ایرانی را بازی کنند تا از این راه سود کلان اما بی‌ دردسر نصیبشان بشود.
یکی دیگر از دانشجویان نیز دلیل بی اعتمادی مردم نسبت به کالاهای ایرانی را ناشی از بی تعهدی برخی شرکت های تولیدی نسبت به کیفیت و خدمات پس از فروش طی سالیان متمادی عنوان کرد.
با توجه به اینکه هیات های تجاری خارجی در سفر به البرز به دلیل محدودیت زمانی موفق به مشاهده انواع محصولات استان نمی شوند، لذا در بازدید از این نمایشگاه با توانمندی های بخش تولید البرز آشنا و بستر برای توسعه صادرات استان فراهم خواهد شد.
همچنین اتاق بازرگانی البرز با هدف تقویت ایده ها و شکو فایی استعداد در بحث تولید و صنعت با برنامه ریزی های خود برای دانش آموزان ، دانشجویان ، پرسنل و پژوهشگران شرکت های دانش بنیان استان این بازدید را تدارک دیده است.

ثبت نظر