• 02633420186الی90
  • info@alborzccim.ir
اتاق بازرگانی استان البرز
  • تاریخ انتشار : 1398/2/18
  • تعداد بازدیدکنندگان : 80
  • امتیاز خبر : 0
  • بازگشت

رحیم بنا‌مولایی رئیس اتاق بازرگانی البرز یکی از کاندیداهای اصلی هیأت رئیسه اتاق ایران محسوب می‌شود. به گفته وی اکثر کارخانه‌های مهمی که عضو اتاق تهران محسوب می‌شدند در کرج واقع هستند، به همین دلیل بعد از تفکیک اتاق‌های تهران وکرج باید سهم اتاق کرج در اتاق ایران مشخص شود.اما این اتفاق به دلایل مختلفی رخ نداده است. با این وجود انسجام این دوره اتاق البرز شانس بنامولایی برای حضور در هیأت رئیسه اتاق ایران را بیشتر کرده است.

گفتگوی اختصاصی «اتاق نیوز» را با رحیم بنامولایی ریاست اتاق بازرگانی البرز با محورآشنایی با رویکرد های این نماینده بخش بازرگانی و چالش های استان البرز را می خوانید .

با وجود اینکه اتاق بازرگانی البرز از تهران جدا شده، تهران همچنان سهم ثابتی در اتاق ایران دارد سهم کرج در این میان به کجا رفته است ؟

آخرین اتاقی که در مجموع اتاق های بازرگانی شکل گرفت اتاق البرز بود که به جهت تامین نبودن زیر ساخت های لازم برای کرج نباید این اتفاق می افتاد ، می توان گفت این تصمیم که چندان هم به مصلحت نبود به اشتباه، بدون ارزیابی کارشناسی و براساس تصمیمات فی البداهه نمایندگان اتاق بازرگانی اتخاذ شد، حتی انتخاب کرج به عنوان استانی مستقل از تهران هم پایه کارشناسی شده ای نداشت و موجب تحمیل هزینه های هنگفت بر اقتصاد کشور شد، با توجه به جدا شدن اتاق بازرگانی کرج از تهران همچنان شاهد هستیم که برخی از فعالان اقتصادی کرج کارت های خود را انتقال نداده اند و همچنان با کارت بازرگانی تهران مشغول به فعالیت هستند که این امر موجب می شود ، پیگیری امور مالیاتی و سایر موارد مقدور نبوده و در نهایت رونق اقتصادی را در استان شاهد نباشیم همچنین جا دارد از میان هر 3 صندلی اتاق تهران حداقل یک صندلی و سهم به اتاق البرز اختصاص یابد زیرا افرادی توانمند در اتاق این استان حضور دارند البته حضور 11 نماینده ما در دوره نهم در اتاق ایران این امکان را برای ما مهیا می سازد که در کنار اتاق تهران در راستای حل مشکلات کمک کنیم و به لحاظ قرابت جغرافیایی با تهران مثمر ثمر واقع شویم، همچنین جا دارد که در هیات رئیسه اتاق ایران هم نماینده ای از کرج حضور داشته باشد زیرا کرج دارای 3500 واحد صنعتی بوده همچنین قطب ماکارونی کشور بوده و همواره صادرات صیفی جات در این استان رونق دارد کما اینکه منطقه ویژه اقتصادی پیام هم در استان البرز قرار دارد بنابراین حضور نمایند ای از کرج در اتاق ایران می تواند در کنار هیات رئیسه اتاق ایران به تحقق اهداف اتاق یاری رساند .

اتاق بازرگانی البرز از ابتدا تاکنون چند دوره را به خود دیده و چه دستاوردهایی داشته است ؟

اتاق بازرگانی البرز تاکنون سه دوره را از سر گذرانیده است اولین دوره این اتاق در سال 1390 تشکیل شد، دوره دوم در سال 94 و دوره ای که اکنون در آن قرار داریم سومین دوره ای است که اتاق بازرگانی البرز به خود دیده است در خصوص سیر شکل گیری اتاق باید اشاره داشت که در ابتدا هیچ چیزی وجود نداشت و در فاصله سال 90 تا 95 که به قولی دوران طلایی اتاق بود و با درآمد حاصل از آن دوران توانستیم بنایی به مساحت پنج هزار متر مربع را به اتاق اختصاص دهیم و همچنین شورومی را به عنوان نمایشگاه دائمی جهت به نمایش گذاردن توانمندی های استان در نظر گرفتیم زیرا در فرصتی که پس از توافق برجام حاصل شد هیات های مختلفی از سایر کشورها حضور یافته و امکان نشان دادن پتانسیل های استان طی یک روز نبود به همین جهت به صورت فیزیکی نمایشگاه مزبور تاسیس شد، از دیگر توانمندی های کرج می توان به مرکز آموزش عالی علمی کاربردی کرج اشاره کرد که 4 سال به صورت پیوست نمونه و منتخب شده است، از دیگر خدمات می توان به طراحی سایت جهت تسهیل مراودات اعضای اتاق اشاره داشت که این پلتفرم امکان بازاریابی B2B را برای مجموعه های تامین کننده مواد اولیه ومحصول نهایی یا تولید کننده مهیا می سازد تا از طریق این سیستم با یکدیگر در ارتباط بوده و به این ترتیب محصولات خود را بدون واسطه مبادله نمایند و حضور واسطه ها در مراودات کمتر شود، همچنین تلاش کردیم تا اتاق های فکر بسیاری را در کنار کمیسیون ها تشکیل دهیم زیرا متاسفانه برخی از کمیسیون ها توان اجرائی و تصمیم گیری کارشناسی شده را نداشتند و در این راستا پاره ای از مسائل و مشکلات استانی را شناسایی کردیم .

آیا اتاق البرز در خصوص تشکل ها هم فعالیتی داشته است؟

بله با توجه به قانون بهبود فضای کسب و کار و تاکید این قانون برتشکل گرایی به تمامی تشکل های استان یک میز داده شد و با نگاه تشکل گرایی و بها دادن هر چه بیشتر به انجمن ها که به صراحت در ماده پنج قانون مذکور آمده و مکلف کرده تا تمامی تشکل ها ساماندهی شوند، تلاش کردیم تا از این طریق ارتباط بخش خصوصی را با دولت کمتر کنیم و مطالبات این بخش از طریق اتاق عنوان و پیگیری شود .

از نظر جنابعالی چه مواردی باید در اولویت برنامه های اتاق نهم قرار گیرد؟

بازنگری و تغییر قانون اتاق بازرگانی ایران از جمله ضررت هاییست که باید به آن پرداخته شودهمچنین افرادی که در هیات نمایندگان اتاق ایران انتخاب می شوند باید حداقل به دو زبان بین المللی مسلط باشند کما اینکه در کسب و کار خود و واردات  صادارت محصول موفق بوده و بتوانند نقش سازنده ای در عرصه تجارت تولید، بازرگانی و تمامی جنبه های فعالیت اتاق بازرگانی ایفا کنند همچنین اختصاص داشتن حداقل 40 درصد از کرسی های مجلس که قوه ی مقننه و تصمیم گیرنده کشور است به اقتضاد دانان ضرورتی است که همواره نادیده گرفته شده این کرسی باید در اختیار فعالان اقتصادی کشور و اتاق های بازرگانی قرار گیرد تا در کمیسیون های تخصصی مسائل کشور را مطرح کنند و تصمیمات راهگشایی برای اقتصاد کشور اتخاذ نمایند، ایران باید تلاش کند از رتبه 128 خود در شاخص جهانی سهولت کسب‌وکار در وهله اول به رتبه ای دو رقمی و سپس با الگو قرار دادن کشورهای همسایه که در تراز جهانی رتبه ای تک رقمی دارند در نهایت به این رتبه تک رقمی که لیاقت آن را دارد دست یابد .

از نظر شما حضور فعالین اقتصادی در اتاق بازرگانی جهت رفع چالش های اقتصادی و متقادعد کردن دولت جهت همراهی با این تشکل قانع کننده بوده است؟

اتاق بازرگانی در این دوره و دوره بعدی باید فعال تر و هدفمند تر پیش رود یکی از مشکلات ما همین امر است در این دوره باید تلاش خود را جهت متقاعد  کردن دولت به الزام همه فعالین اقتصادی به عضویت در اتاق بازرگانی به کار بندیم زیرا در حالیکه حدود دو میلیون و 100 هزار شرکت در کشور به ثبت رسیده است از این میان تنها 70 هزار نفر به عضویت اتاق بازرگانی در آمده اند این آمار برای تشکلی که درصدد است تا دولت و قوای سه گانه کشور را با خود همراه کند قابل قبول نیست، اتاق بازرگانی باید محور مسائل اقتصادی کشور گردد و مانند سایر کشورها وزرای اقتصادی دولت را این تشکل انتخاب  و پیشنهاد کند .

برندهای مهم تهران همه در کرج بوده در حالی که اصولا عواید این برندها به کرج نمیرسد ، چرا قاعده به این صورت درآمده که کرج کار را انجام داده و در نهایت تهران سهمش را می برد ؟

این امر به مسائل داخلی اتاق بازمی گردد اتاق های بازرگانی باید با تعامل سازنده با یکدیگر مسائل داخلی خود را رفع کنند و این بحث در جلسات مشترکی که همواره در جریان است باید ساماندهی و حل شود اگر ما به عنوان متولیان بخش خصوصی کشور مدعی هستیم که دولت چابک نیست و تصدی گری دارد پس در وهله اول باید خودمان تغییر را در روش ها و ارائه خدمات و مقابله با فساد و رانت ایفا کنیم و به مجموعه هایمان راه ندهیم ما باید همواره بر اشتراکاتمان بیافزاییم و از منافع فردی عبور کنیم همچنان که انگیزه سرمایه گذاری را بالا میبریم از فرار مغزها جلوگیری کنیم و با برنامه ریزی بهره وری را به حداکثر می رسانیم  .

کلام آخر

با وجود اینکه بخش خصوصی به بلوغ رسیده است ولی متاسفانه گاها شاهد برخی تکروی ها هستیم نگاه ما باید تشکل گرایی باشد اتاق بازرگانی مادر تشکل هاست بنابراین تمامی تشکل ها به جای داشتن خانه و انجمن متعدد باید در اتاق تجمیع شوند  تا از جمع خرد آنها بتوان در راستای هدفی مشخص گام نهاد نقش مدیران در این میان بسیار تعیین کننده است باید افرادی دارای خرد و فکر هدایت امور را برعهده گیرند.

ثبت نظر