info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

تصمیمات لحظه ای بازار صادرات را قفل کرده است

کد خبر: 8317
تاریخ انتشار: 13 آبان 1398 - 11:30

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز، از تصمیمات لحظه ای به عنوان قفل بزرگی در مسیر توسعه صادرات طی یک سال اخیر نام برد و به بانک مرکزی توصیه کرد با اجرای سیاست های اصولی و منطقی نسبت به باز کردن این قفل قطور اقدام نماید.

رحیم بنامولائی روز یکشنبه در نشست هم اندیشی مشترک  صادر کنندگان البرز با مدیرعامل و رئیس هیات مدیره بانک توسعه صادرات ایران در اتاق بازرگانی این استان گفت: صدور و ابلاغ دستوالعمل ها و بخش نامه های مقطعی و عدم برنامه ریزی مناسب در مسیر کنترل بازار از اهم مواردی است که  به روند طبیعی صادرات لطمات فراوانی وارد کرده است.

وی ضمن تاکید براین نکته که اتخاذ تصمیمات مقطعی و بدون برنامه دولت در بحث حضور در بازارهای صادراتی همواره زیانبار بوده افزود: متاسفانه اینگونه حرکت های کارشناسی نشده موجب از دست دادن بسیاری از بازارهای صادراتی شده است.

وی به درخواست بخش خصوصی در نشست چندی قبل با رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: در این نشست از ایشان خواستیم صادر کننده ها در مقابل ارز  حاصل از صادرات کالا وارد کشور کنند.

رئیس اتاق بازرگانی البرز تعرفه های گمرکی را  بسیار بالا دانست و اظهار کرد: ارقامی که دولت در تعرفه های صادرات و واردات اعلام می کند بر اساس نرخ واقعی و منطقی محاسبه نمی شود.

بنامولائی با بیان اینکه کشور های همسایه اکثرا  خریدهایشان از ما به ریال است و ارزی در حال رد و بدل شدن نیست گفت: با این حال تولید کننده ملزم شده است وجوه حاصل از صادرات  صرفا ارز خارجی باشد که این تصمیم با منطق همخوانی ندارد.

وی افزود: تصور دولت این است که بالا و پایین آمدن نرخ ارز تاثیری در قیمت های صادراتی در کشورهای همسایه ندارد، که این تصور صحیح نیست.

وی ادامه داد: راهکار ما در شرایط تحریم تهاتر است و اتاق های بازرگانی کشور در این زمینه  امادگی دارند.

 وی گفت:  از  رایرن های اقتصادی و بازرگانی ایران در خارج از کشور در خواست داریم  بحث تهاتر کالا را در کشورهای مختلف ساماندهی و عملیاتی کنند.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید