info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

گواهی مبداء چیست؟

کد خبر: 6111
تاریخ انتشار: 31 فروردین 1398 - 10:54
گواهی مبداء چیست؟

گواهی مبداء سند مشخص کننده مبدا کالا است که در آن منبع موثق یا شخصی که اختیار صدور آن را دارد، ارتباط کالای موضوع گواهی مبداء را به کشورهای خاص تصدیق می کند.

کشور مبدا بر طبق ضوابطی که به منظور اجرای تعرفه گمرکی از لحاظ شرایط کلی یا هر اقدام دیگری که برای مبادله کالا وضع می کنند، کشوری است که کالا در آنجا تولید، ساخته یا پردازش شده باشد.

خریدار که فرسنگ ها با فروشنده فاصله دارد، هر گاه در مورد ” کشور مبداء ” و کیفیت و مشخصات کالا بخواهد اطمینان حاصل کند، ترجیحاً به گواهی مبداء که تحت ضوابطی خاص و با رعایت قواعد و اصولی که حاکم بر تعیین مبداء صحیح کالا است و توسط اشخاص ذی صلاح صادر و تصدیق می شود، بیش از هر چیزی بها می دهد.

همچنین مقامات کشور مقصد نظیر بانک ها، وزارتخانه های صنعتی، کشاورزی، بهداری، دانشگاهی، مراکز تحقیقاتی و پژوهشی و غیره هر کدام می توانند در رابطه با مبداء خاص مورد نظر، ارائه گواهی مبداء را خواستار شوند. در این میان طبق معمول و بیش از همه گمرک و در مواردی وزارتخانه های صنعتی و بانک ها به گواهی مبداء و ارائه آن توسط وارد کننده اهمیت می دهند و برای سازمان های مذکور ( از لحاظ کیفیت کالا، تعرفه های ترجیحی، قراردادهای تهاتری و پایاپای و علائم تجاری و ممنوعیت ها و محدودیت ها به اعتبار کشور مبداء) حائز اهمیت است.

تعرفه های ترجیحی به دلیل تفاوت در میزان حقوق گمرکی و عوارض ورودی نسبت به واردات کالای مشابه با تعرفه یکسان برای کشور ذی نفع نسبت به سایر کشورها که مشمول ترجیحات خارج هستند، امتیازی برای کشور صادر کننده کالا محسوب می شود و در عین حال متضمن توسعه صادرات و شکوفایی اقتصاد آن کشور با کشورهایی است که احتیاج به حمایت هایی از این دست دارند و اگر مورد حمایت کشورهای پیشرفته صنعتی قرار نگیرند قادر به صدور کالای خود به خارج از مرزهای قلمرو گمرکی نیستند، البته این نکته در قالب موافقتنامه های چند جانبه و تحت عنوان حمایت کشورهای پیشرفته از کشورهای در حال توسعه صادق است، اما شکل دیگر این مزایا زمانی است که موضوع مبادلات پایاپای بین دو یا سه گروه از کشورها و تقریباً در شرایط مساوی از لحاظ صنعت، اقتصاد برقرار شده و ترجیحاتی برای یکدیگر نسبت به دیگری کشورهای غیر عضو قائل شوند؛ در این صورت نیز شناخت کشور مبداء حائز اهمیت خواهد بود زیرا در صورت فقدان گواهی مبداء استفاده از این ترجیحات میسر نخواهد شد.

مراجع صادر کننده گواهی مبداء

مراجع صادر کننده گواهی مبداء اتاق های بازرگانی صنایع و معادن هستند و در مناطق آزاد، سازمان منطقه آزاد اقدام به صدور گواهی مبداء می کند.

مبلغ تعرفه گواهی مبداء به شماره حساب ۰۱۰۷۶۵۷۶۸۸۰۰۷ بانک ملی به نام اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان البرز واریز می شود.

شماره تماس واحد گواهی مبداء اتاق بازرگانی البرز ۰۲۱۴۵۴۰۱۰۰۰ داخلی ۲۰۳  و شماره دورنگار ۰۲۶۳۳۴۱۶۰۸۹ است.

صدور گواهی مجدد منوط به این است که صادر کننده در نامه ای به اتاق بازرگانی اعلام کند گواهی مبداء مفقود شده و ضمن آن مسئولیت های احتمالی ناشی از گواهی مبداء گم شده را پذیرا شود و درخواست صدور مجدد آن را بنماید.

واحد صدور گواهی مبداء البرز علاوه بر صدور گواهی مبداء خدمات دیگری مانند تایید امضاء اسناد تجاری مانند فاکتور، پیش فاکتور، لیست بسته بندی، گواهی بهداشت، گواهی نباتی، گواهی بازرسی یا هر نوع سند تجاری دیگر که نیاز به تایید امضاء توسط اتاق بازرگانی داشته باشد را انجام می دهد.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید