info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

هشدار رئیس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و دانش بنیان اتاق بازرگانی البرز در مورد مهاجرت نخبگان

کد خبر: 22690
تاریخ انتشار: 19 آبان 1400 - 16:35

رئیس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و دانش بنیان اتاق بازرگانی البرز در مورد مهاجرت نخبگان در حوزه نفت گاز و پتروشیمی هشدار داد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز، فائق زرافشان در دهمین نشست کمیسیون جوانان، کارآفرینی و دانش بنیان اتاق بازرگانی اظهار داشت : در استان البرز در حال حاضر بیش از ۲۳۴ شرکت دانش بنیان فعال است و با توجه به موقعیت البرز به عنوان یک استان مهاجرپذیر و حضور افرادی از فرهنگ‌ها و قومیت‌های مختلف در این استان پتانسیل‌ها برای رشد سیاسی، اقتصادی و دیگر موارد در ابن استان زیاد است.

وی با اشاره به فعالیت انسان‌های تحصیل کرده، توانمند و سرمایه داران اقتصادی در البرز، گفت: یک دستاورد مهم ما در این کمیسیون، ثبت انجمن شرکت‌های دانش بنیان است و در قالب ارتباطات با معاونت علمی فناوری رئیس جمهوری و پارک علم و فناوری و برگزاری جلسات متعدد در اتاق ایران به دنبال پیاده سازی اهداف انجمن بوده ایم.

رئیس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و دانش بنیان اتاق بازرگانی البرز، گفت: متاسفانه در حال حاضر بعد از سال‌ها صادرات محصولات پتروشیمی و نفت اکنون شاهد مهاجرت و صدور نیروهای تحصیل کرده ایرانی به خارج کشور هستیم.

وی ادامه داد: باید طوری برنامه ریزی شود که دولت از پتانسیل شرکت‌های دانش بنیان در داخل کشور در راستای ارائه خدمات فنی مهندسی به خارج کشور استفاده کند.

زرافشان توضیح داد: در انجمن دانش بنیان می توانیم دستاوردهایی از جمله اخذ تسهیلات، سرباز فناور و معافیت‌های مالیاتی را برای دانش بنیان ها به ارمغان آوریم.

وی ادامه داد: در کنار فعالیت انجمن شرکت های دانش بنیان فعالیت صندوق پژوهش به همت اعضای اتاق بازرگانی البرزو سرمایه اولیه آنها شکل گرفت.

رئیس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و دانش بنیان اتاق بازرگانی البرز تشریح کرد: در صندوق پژوهش و کارآفرینی باید سرمایه آن افزایش می یافت چون این صندوق برای سرویس دهی به شرکت های دانش بنیان شکل گفته است.

وی بیان کرد: تزریق اعتباری که از معاونت علمی فناوری و پارک و علم و فناوری در اختیار صندوق پژوهش قرار داده شد است، در راستای ارائه خدمات به دانش بنیان‌های استان است.

زرافشان با اشاره به اینکه برخی تسهیلات به صندوق پژوهش و فناوری استان معرفی شده اند اما تاکنون موفق نشده ایم که برای آنها تسهیلات یا ضمانت نامه‌های بانکی دریافت کنیم، عنوان کرد: برای صندوق پژوهش استان اعتبار جاری شده است و باید در قالب تسهیلات یا ضمانت نامه‌های بانکی در اختیار شرکت های دانش بنیان متقاضی قرار داده شود.

وی ادامه داد: برای تقویت فعالیت کمیسیون و انجمن دانش بنیان باید ساختار قوی تشکیل شود تا از ارگان‌های دولتی بتوانیم امتیازات ویژه دریافت کنیم.

رئیس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و دانش بنیان اتاق بازرگانی البرز بیان کرد: در انجمن دانش بنیان استان به دنبال ارتباط تنگاتنگ با واحدهای دانشگاهی و بهره برداری از پایان نامههای دانشجویی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و بسترسازی گذران دوره کارآموزی دانشجویان در درون صنایع هستیم.

وی افزود: یک هدف مهم ما تربیت نیروی انسانی مورد نیاز صنایع است تا بتوانیم در کنار استفاده از ظرفیت آنها و فراهم کردن بستر کارشان از خروج نیروهای توانمند از کشور جلوگیری کنیم.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید