info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

آزمایشگاه مورد تایید استاندارد در منطقه ویژه اقتصادی پیام مستقر شود/ ضرورت افزایش سرعت ترخیص کالا از گمرک البرز

کد خبر: 20264
تاریخ انتشار: 10 تیر 1400 - 11:41

مدیر کل گمرک استان البرز گفت: در راستای افزایش سرعت ترخیص کالا از گمرک استان نیاز است که آزمایشگاه مورد تایید اداره کل استاندارد در منطقه ویژه اقتصادی پیام راه اندازی شود و سرعت ترخیص کالا از گمرک افزایش یابد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز، حمید احمدی در نشست با جمعی از فعالان صنعتی شهرک کوثر نخست با طرح یک پیشنهاد گفت: تولیدکنندگان استان و فعالان افتصادی البرز، تشریفات گمرکی خود مشتمل بر واردات و صادرات را تاحد ممکن از طریق گمرک استان انجام دهند.

وی ادامه داد: پیشنهاد می شود که فعالان افتصادی استان کارهای مرتبط با تجارت از جمله دریافت کارت بازرگانی، پرداخت مالیات و یا اخذ دریافت ضمانت های بانکی را از طریق دستگاه اجرایی مربوطه در استان پیگیری کنند، اگر اینگونه باشد زمانی که یک فعال صنعتی دچار مشکل می شود، براحتی می توانيم از طریق تعامل با مدیران اجرایی پیگیر حل آن شویم.

مدیرکل گمرک استان البرز با اشاره به اینکه برای اظهار نامه های صادراتی سه مسیر گمرکی سبز، زرد و قرمز تعریف شده است: در مسیر سبز و زرد گمرکی بعد از ثبت اظهار نامه کالای صادراتی توسط صادرکنندگان در سامانه مربوطه، کارشناسان گمرک این اظهار نامه را بررسی کرده و تاییدیه آن در سیستم ثبت می شود، صادرکنندگان هم می توانند از محل انبار یا کارخانه خود کالاها را صادر کنند.

وی با اشاره به دستور العملی که سال گذشته توسط ستاد اقتصاد مقاومتی کشور تهیه و به گمرکات کشور ابلاغ شده است، گفت: بر اساس این دستورالعمل لیستی از تعدادی نهاده های تولیدی معرفی شده توسط وزارت صمت در اختیار گمرکات قرار داده می شود.

احمدی افزود: شرکت هایی که کالای آنها جزء لیست اعلامی وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد، می توانند حدود ۹۰ از این کالای خود را با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی و اخذ مجوزهای بانکی از گمرک ترخیص کنند، .بعد از دریافت کد رهگیری هم اجازه ترخیص ۱۰ درصد باقیمانده کالا از گمرکات داده می شود.

مدیرکل گمرک استان البرز در بحث ارزش های صادراتی کالاها هم گفت: در کمیته ای به صورت هفتگی با حضور نمایندگانی از وزارت صمت و دفتر صادرات گمرک ایران جلساتی برگزار شده و این موارد پالایش می شود، اما اگر فعال اقتصادی به ارزش‌ صادراتی کالایی اعتراض دارد، با ارائه مستندات از سوی واحدهای صنعتی مربوطه این موارد را بررسی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه طبق مقررات صادرات و واردات، انجام این مراودات تجاری منوط به داشتن کارت بازرگانی است، عنوان کرد : داشتن تخصص در این زمینه مهم است و علاوه بر آن واردات کالا مستلزم اخذ مجوز ثبت سفارش از وزارت صمت است.

احمدی در پاسخ به سوال فعالان صنعتی استان در مورد عدم وجود آزمایشگاه‌های مورد تایید استاندارد در گمرک استان البرز توضیح داد: اداره کل گمرک استان در منطقه ویژه اقتصادی پیام مستقر است و در آنجا تشریفات گمرکی مبنی بر ورود و خروج کالا را نظارت می کند،اما پیگیر بحث راه اندازی آزمایشگاه هم هستیم.

وی در ادامه بیان کرد: یکی از دلایل تاخیر در ترخیص کالا از مبدا استان و منطقه ویژه اقتصادی پیام عدم استقرار آزمایشگاه مورد تایید سازمان استاندارد در آن محل است و در این مورد به اداره کل استاندارد استان هم درخواست خود را ارائه کرده ایم.

مدیرکل گمرک استان البرز گفت: با توجه به نوع کالاهای پرتکرار وارداتی و صادراتی در گمرک البرز که نیاز به تعیین ماهیت دارند، از اداره کل استاندارد استان البرز درخواست کرده ایم که لیستی از آزمایشگاه های مجاز به گمرک استان معرفی شود تا محلی در منطقه ویژه اقتصادی پیام برای فعالیت این آزمایشگاه ها تخصیص داده شود.

وی افزود: با استقرار آزمایشگاه های مربوطه در منطقه ویژه اقتصادی پیام و در مجاورت گمرک استان، سرعت ترخیص کالاها در این منطقه بالا می رود، متاسفانه از سوی اداره کل استاندارد استان تاکنون به این درخواست ما پاسخی داده نشده است.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید