info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

جمهوری صربستان هاب و پلتفرم توسعه مراودات تجاری ایران با اروپا باشد

کد خبر: 29107
تاریخ انتشار: 19 اردیبهشت 1402 - 18:10
مدیرکل دفتر اروپا و آفریقا سازمان توسعه تجارت:
مدیرکل دفتر اروپا و آفریقا سازمان توسعه تجارت گفت: کشور صربستان می‌تواند هاب و پلتفرمی برای توسعه مراودات تجاری ایران با دیگر کشورهای اروپایی باشد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز، احمد فیروزی در حاشیه برگزاری نشستB2B میان هیات تجاری از کشور صربستان و نمایندگان شرکت ‌های البرزی مستقر در پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی کشور بیان کرد: در این نمایشگاه (ایران اکسپو2023) میزبان هیات‌های تجاری از دو قاره اروپا و آمریکا هستیم که در مجموع ۶۰ فعال اقتصادی از کشورهایی نظیر مکزیک، کوبا، ونزوئلا، اکوادور ، نیکاراگوئه، صربستان، بلژیک، آلمان، ایتالیا و لهستان هستند.

مدیرکل اروپا و آفریقا سازمان توسعه تجارت گفت: با هماهنگی‌های انجام شده با اتاق بازرگانی البرز امروز در پاویون این استان میزبان هیات تجاری ۱۶ نفره از کشور صربستان بودیم.

وی ادامه داد: طی نشست های B2B هیات تجاری کشور صربستان با شرکت‌های البرزی در زمینه‌هایی مانند دارو و تجهیزات پزشکی، ضایعات کشتارگاه‌ها برای استفاده به عنوان خوراک دام، صنعت پتروشیمی و محصولات این بخش مانند گرانول پرو‌پیلن، پارافین و رنگ‌ و روغن صنعتی گفتگو شد.

فیروزی با تاکید بر اینکه از قبل مراودات تجاری میان ایران و صربستان وجود داشته است، عنوان کرد: با توجه به حضور تعداد بیشتری از شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی کشور، هیات تجاری صربستان در این فضا به دنبال فرصت‌های جدید همکاری هستند.


وی در ادامه گفت: استفاده از ظرفیت کشور صربستان که به تجارت با ایران علاقمند هستند یک فرصت ویژه است که سازمان توسعه تجارت و بخش خصوصی از جمله اتاق‌های بازرگانی می‌توانند از آن به عنوان هاب و پلتفرم برای توسعه مراودات تجاری با دیگر کشورهای اروپایی استفاده کنند.

مدیرکل اروپا و آفریقا سازمان توسعه تجارت گفت: با توجه به دسترسی صربستان به پارلمان‌های مهمی مانند اتحادیه اروپا این کشور می‌تواند دروازه‌ای برای ورود کالاهای صادراتی ایران به سایر کشورهای اروپایی باشد که در حال حاضر تعاملات بالایی با ما ندارند.

وی با اشاره به اینکه در این نمایشگاه هیات تجاری از کوبا نیز گفتگوهایی با تولیدکنندگان و صنعتگران کشورمان خواهند داشت، افزود: کشور کوبا مشکلاتی در تامین مواد غذایی از جمله فرآورده‌های کشاورزی، تکنولوژی و تجهیزات و نهاده‌های کشاورزی دارد و قرار است رئیس اتاق بازرگانی کوبا هم به البرز سفر کند.

فیروزی توضیح داد: در کوبا به امنیت غذایی توجه ویژه‌ای می‌شود و حتی رئیس‌جمهور آن کشور به دنبال تحقق این مهم است و به همین دلیل بر روی مذاکرات با ایران در این خصوص متمرکز هستند و این مهم فرصت خوبی برای شرکت‌های ایرانی است.


در بخش دیگری زلاتکو کاویچ عضو هیات تجاری کشور صربستان با بیان اینکه در زمینه‌های مختلف از جمله رنگ، نساجی، معدن و یا ساختمان فعالیت دارد، عنوان کرد: هیات تجاری صربستان مشتمل بر فعالان اقتصادی در حوزه‌هایی مانند خوراک دام و طیور و دستگاه‌ها و تجهیزات تولید آن، دارویی، و یا تجهیزات صنعتی دیگ بخار و مخازن تحت فشار هستند‌.

وی ادامه داد: برای دومین بار است که به ایران سفر می‌کنم؛ چون سفر پیشین برای من خیلی خوشایند بود، اما باید به این نکته اشاره کنم که مشکلات حمل و نقل و مسائل بانکی در مبادلات تجاری با ایران کمی کار را برای ما دشوار می‌کند، اما مسئله این است که طرفین ایرانی و صربستانی هر دو برای بسط روابط تجاری تمایل زیادی دارند‌.

به گفته این فعال عضو هیات تجاری صربستان خوشبختانه هیچ تحریمی در روابط میان ما و ایران وجود ندارد و به راحتی می‌توانیم بر صادرات و واردات و همکاری برد- برد میان دو کشور متمرکز شویم.

وی افزود: برای صادرات محصولات صنعت پتروشیمی از ایران آمادگی داریم، همچنین در خصوص واگن‌سازی هم گفتگوهایی خواهیم داشت و امیدواریم که نتایج خوبی از این گفتگوهای B2B میان هیات تجاری صربستان و شرکت‌های البرزی حاصل شود.

پاسخ دهید