info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

هم اندیشی فعالان گردشگری و صنایع دستی البرز برای عبور از رکود کرونایی

کد خبر: 14140
تاریخ انتشار: 28 مهر 1399 - 13:55

راهکارهای کوتاه مدت و میان مدت توسعه صنعت گردشگری و صنایع دستی استان البرز، در دهمین نشست کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز، پرهام رضایی پیش از ظهر بیست و هشتم مهرماه سال جاری در دهمین نشست کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز اظهار کرد: امروزه در کشورمان یکی از پرچالش ترین مسائل، انقباض اقتصادی در کسب و کارها است و باید راهکاری برای موضوعات البرز در این حوزه پیدا کرده و راه کسب  و کار برای فعالان اقتصادی استان را هموار کنیم تا کمترشاهد چالش هایی در زمینه مذکور باشیم.

وی با بیان اینکه به مرورزمان چالش ها و موانع سد راه فعالیت های اقتصادی حادتراز گذشته می شود، گفت: این مسئله در بخش های مختلف اقتصادی موجب می شود که فعالان این حوزه انگیزه کار را از دست بدهند و باید برای رفع این مشکلات چاره اندیشی کرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز ضمن تاکید بر نقش مهم این مجموعه در امرتسهیل گری برای بخش خصوصی گفت: در کنار ظرفیت هایی مانند وجود حدود سه هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در البرز، پتانسیل های بالایی در حوزه های گردشگری و صنایع دستی در این استان وجود دارد که بخش مهمی از آن برای مردم هنوز ناشناخته است.

وی با اشاره به برگزاری سالیانه جشنواره لاله ها در اوایل سال در یکی از روستاهای جاده چالوس بیان کرد: به دلیل شیوع کرونا برگزاری آن امسال با محدودیت هایی مواجهه شد اما نشان داد که این رویداد، یک ظرفیت مناسب در زمینه جذب گردشگر برای البرز است و باید از این پتانسیل ها استفاده کرد.

رضایی در بخش دیگری از این نشست، با اشاره به افزایش چند برابری خریدهای آنلاین توسط مردم در بستر فضای مجازی در سال جاری افزود: باید به سمتی پیش رویم که از این ‌ظرفیت برای معرفی و فروش هر چه بیشتر صنایع دستی نیز استفاده کنیم.

وی ضمن تاکید براهمیت تفاهم نامه منعقد شده میان اتاق بازرگانی البرز و اداره کل میراث فرهنگی استان به منظور پیشبرد اقدامات سازنده در حوزه هایی همچون گردشگری گفت: در سطح کشو نیز حمایت کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران یک ظرفیت و پتانسیل مناسب برای معرفی بخش خصوصی فعال در حوزه های گردشگری و صنایع دستی است.

رئیس اتاق البرز با اشاره به اینکه امروز فضا برای فعالیت انجمن های بخش خصوصی مناسب است، عنوان کرد: در این زمینه تعامل خوبی از سوی دولت وجود دارد و دولتی ها از چنین فعالیت هایی استقبال می کند.

وی با تاکید بر اینکه تحریم ها علیه ایران، یک جنگ تمام عیار اقتصادی بوده و فشارزیادی بر روی فعالان این حوزه وارد است، عنوان کرد: به یقین به سمتی پیش می رویم که خیلی از بنگاه های اقتصادی و مجموعه های بزرگ صنعتی در ایران تعطیل شود؛ چون هدف دشمن از تحریم همین است.

آسیب 97 درصدی صنعت گردشگری از کرونا

در ادامه جلسه علی اکبر عبدالملکی رییس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی ایران گفت: بعد از شیوع کرونا در کشورمان حدود ۹۷درصد کسب و کارهای وابسته به گردشگری تعطیل شد؛ البته قبل از اینکه درگیر بیماری فوق شویم، نیز در این مورد وضعیت خوبی نداشتیم اما وضع کنونی بدتر hست.

وی با اشاره به اینکه ایران ظرفیت های خوبی در حوزه گردشگری دارد اما متاسفانه از این پتانسیل در جذب گردشگر خارجی استفاده نشده است، گفت: زمانی که روزانه حداقل ۳ تا ۴ میلیون بشکه فروش نفت داشتیم و نفت کشورمان بشکه ای ۱۳۰ دلار فروخته می شد، باید زیرساخت های صنعت گردشگری ایران با اقداماتی مانند افزایش زیرساخت های حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده ای توسعه می یافت.

رئیس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق ایران با اشاره به اینکه اکنون روزانه ۱۰۰ هزار بشکه فروش نفت داریم و نفت بشکه ای ۴۰ دلار به فروش می رسد، توضیح داد: تحت تاثیر این رکود دولت دیگر نمی تواند به حوزه گردشگری و فعالان بخش خصوصی در این عرصه  تزریق مالی انجام دهد.

وی ضمن تاکید بر اینکه باید بخش خصوصی را به جایگاه واقعی خود برسانیم، عنوان کرد: تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی در قالب وام سفر فراهم شده تا در اختیار مسافران هتل ها و دیگر مراکز اقامتی قرار داده شود، بهتر است شرایط به گونه ای باشد که مردم بتوانند از این تسهیلات برای خرید از فروشگاه های صنایع دستی نیز استفاده کنند.

البرز به برندی در حوزه گردشگری سلامت تبدیل شود/ تقویت صنعت اکوتوریسم استان یک اولویت است

در این نشست فریدون محمدی نیز ضمن تاکید بر مشارکت خوب اتاق بازرگانی البرز درحوزه گردشگری استان بیان کرد: در این زمینه مجموعه اتاق البرز، تفاهم نامه ای با اداره کل میراث فرهنگی البرز منعقد کرده اند که به یقین مبنای همکاری های خوب در آینده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز با این توضیح که زیرساخت ها در این حوزه ها متناسب با استان شدن البرز شکل نگرفته است، عنوان کرد: باید به دنبال راه کارهای مناسب برای معرفی هرچه بیشتر جاذبه های البرز به مردم استان و به تبع کشورباشیم..

وی در ادامه ازاهمیت جذب گردشگرخارجی و داخلی سخن گفت و افزود: به دلیل تحریم ها و شیوع کرونا وضعیت اقتصادی کشور خوب نیست اما باید با نگاهی بین المللی و فراتر ازآن بتوانیم صنعت گردشگری ایران را توسعه دهیم.

محمدی با اشاره به اینکه مجموعه میراث فرهنگی در خدمت فعالان بخش خصوصی در حوزه گردشگری و صنایع دستی خواهد بود، توضیح داد: درحوزه گردشگری برنامه اصلی برای استان تبدیل البرز به بازار صلی گردشگری کشور در بحث بوم گردی است و در کنار آن باید این استان به برندی در گردشگری سلامت تبدیل شویم.

وی ضمن تاکید بر اینکه اولویت مجموعه میراث فرهنگی البرز تمرکز بر اکوتوریسم یا گردشگری مبتنی بر طبیعت گردی است، عنوان کرد: در این راستا کار در چند روستای شهرستان کرج از جمله یک روستا در جاده چالوس را آغاز کرده ایم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز گفت که قرار است پروژه اکوکمپ طبیعی در اشتهارد اجرایی شود؛ چون هدف جذب هر چه بیشتر گردشگر خارجی است‌.

فعالان صنعت گردشگری منتظر دولت نمانند

در ادامه شادی حاضری رییس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز نیز گفت: تحت تاثیر شیوع کرونا تعداد گردشگران خارجی ایران به ۷۴ نفر در سه ماهه نخست سال جاری رسید؛ در حالی که این آمار در مدت مشابه سال قبل برابر دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بوده است و این نشان از خسارت ۱۰۰ درصدی در حوزه مربوطه دارد.

وی ضمن اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی داخلی در کشور کمتر شده است، توضیح داد: خیلی از این نمایشگاه ها در سطح روستاها و شهرهای کشور متاسفانه تعطیل شده است.

رییس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز بیان کرد: در تدوین استراتژی گردشگری، لازم است نگاه ملی بر نگاه پروژه محور غلبه داشته باشد، همچنین اکنون با توجه به کرونا، فرصت مناسب برای ارائه برنامه های کوتاه مدت ۳ تا ۴ ماهه در حوزه گردشگری و صنایع دستی است تا با تلاش اعضا، هنرمندان و گردشگران، زودتر منجر به نتیجه شود، در بخش خصوصی نباید منتظر اتفاق بود و نیاز است که با طرح و ایده پیش رویم.

حاضری با این توضیح که حضورهنرمندان در نمایشگاه های صنایع دستی نباید تکراری و مشتمل بر مشارکت افراد خاص باشد، عنوان کرد: لازم است که غرفه هایی در این نمایشگاه ها در اختیار دیگر هنرمندان قرار داده شود‌.

وی ضمن اعلام آمادگی فعالان بخش خصوصی صنعت گردشگری در تدوین استراتژی توسعه گردشگری و صنایع دستی استان گفت: برنامه ریزی در این زمینه باید مبتنی بر ظرفیت های تاریخی، گردشگری، طبیعی، مناسبت ها و برنامه های محلی در روستاها باشد.

حاضری بیان کرد: فعالان بخش خصوصی در حوزه صنایع دستی البرز باید از برگزاری تمامی نمایشگاه های خصوصی و دولتی ویژه صنایع دستی در استان به خوبی مطلع شوند تا در این  عرصه ها حضوری فعال داشته باشند.

رییس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز در پایان، با طرح سه پرسش در خصوص گردشگری و صنایع دستی در خصوص شیوه ثبت ملی آثار تاریخی البرز، چگونگی حضور هنرمندان استان در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع دستی و تسهیلات حمایت از هنرمندان و صنعتگران، خواهان توجه جدی تر به ظرفیت های بخش خصوصی شد.

در انتهای این نشست، رییس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز ازاعضای این کمیسون خواست که ضمن معرفی خود، مشکلات پیش رو و راهکارهای پیشنهادی شان را مطرح کنند.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید