info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

کارگروه احصاء و بررسی موانع صادرات در اتاق بازرگانی البرز تشکیل می‌شود

کد خبر: 28871
تاریخ انتشار: 14 دی 1401 - 13:04
استاندار البرز:
استاندار البرز با تاکید بر اهمیت رفع موانع صادراتی گفت: تشکیل کارگروه ویژه صادراتی در اتاق بازرگانی البرز با هدف احصاء و بررسی موانع صادراتی پیش‌روی فعالان این عرصه ضرورت دارد.

           

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز، مجتبی عبداللهی در نود و سومین نشست شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی البرز با اشاره به اهمیت توجه به توسعه صادرات از استان و رفع موانع در این زمینه اظهار کرد: نیاز است که آمار صادرات استان در سال جاری و دو سال گذشته و تصمیمات اتخاذی در این قالب با هم قیاس و مشخص شود که جلسات برگزار شده استانی در این رابطه چه میزان موجب پیشرفت‌های آماری آن شده است.

وی ادامه داد: برای صادرات موفق باید برنامه‌ریزی کرد، در این رابطه نشست فعالان اقتصادی استان با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد و خواستار رفع موانع پیش روی صنعتگران از وزیر مربوطه شدیم، اما در سطح استان نیز باید نهاد تصمیم گیرنده و تصمیم‌ساز از جمله کارگروه تخصصی در حوزه رفع موانع صادراتی در اتاق بازرگانی البرز شکل گیرد و به صورت جهادی برای حل مشکلات این حوزه کار شود.

استاندار البرز با اشاره به اهمیت توسعه مراودات بین‌المللی استان گفت: بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده کشور روسیه سالانه بالغ بر ۲۸۰ میلیارد دلار واردات دارد و این در حالی است که سهم مبادلات تجاری ایران با روسیه در یکسال حدود ۴ میلیارد دلار بوده است، باید بررسی شود که از این میزان سهم صادراتی کشور ما در صادرات سالانه به روسیه چه میزان متعلق به البرز بوده است.

وی ادامه داد: در البرز باید بر روی صادرات با روسیه متمرکز شده و هدف‌گذاری کنیم، این کشور در زمینه بسیاری از محصولات غذایی با کمبودهایی مواجه است و در یکسال و نیم گذشته کشور ترکیه از این فرصت برای راه‌اندازی فروشگاه‌های عرضه محصول در روسیه استفاده کرد، ما هم باید برای اخذ سهم بیشتر البرز در بازار روسیه برنامه‌ریزی کنیم.

عبداللهی ادامه داد: واحدهای تولیدی البرز برای صادرات محصولات و فرآورده‌های مختلف آمادگی لازم را دارند، اما مسئله بازگرداندن ارز حاصل از صادرات و دیگر مشکلات پیش‌روی صادرکنندگان باید حل و فصل شود، کشور روسیه در زمینه محصولاتی مانند سبزی، صیفی و میوه به واردات نیاز دارد، این فرصت خوبی برای فعالان اقتصادی البرز است، باید بر روی توسعه فعالیت‌های گلخانه‌ای بیشتر متمرکز شویم.

وی در خصوص رفع مشکلات صنایع پیرو قطعی برق و گاز این مجموعه‌های مهم اقتصادی در پیک مصرف عنوان کرد: در این مورد انتقادات وارده را به وزرا و مسئولان کشوری منعکس کرده‌ایم.

استاندار تاکید کرد: ساخت نیروگاه‌های مقیاس کوچک پایه گازسوز یا CHP باید مورد توجه جدی قرار گیرد و با این اقدام برق شهرک‌های صنعتی تامین شود، تولید برق توسط پنل‌های خورشیدی در نقاط مختلف استان از جمله شهرک‌های صنعتی مهم است، رفع موانع در این مورد و واگذاری تسهیلات برای کمک به راه‌اندازی پنل‌های خورشیدی در کارخانه‌های مختلف و مجموعه‌های تولیدی و صنعتی استان مدنظر است‌.

وی با اشاره به اهمیت همراهی مسئولان دولتی و فعالان بخش خصوصی و اقتصادی البرز برای بهبود شرایط صادرات استان عنوان کرد: تمرکز بر صادرات و توسعه آن ضمن ارز‌آوری برای کشور و بالابردن سهم ایران در بازارهای جهانی و بین‌المللی موجب ایجاد اشتغال داخلی از جمله در استان و ثروت سازی برای صنایع البرزی است.

عبداللهی در ادامه با این توضیح که صنایع و واحدهای تولیدی البرز در حوزه‌های مختلف به توانمندی‌های خوبی دست یافته‌اند، گفت: در بحث صنایع غذایی محصولات جدیدی با تجهیزات مدرن تولید شده است که تحسین برانگیز است، باید به گونه‌ای پیش رویم که رقم ۴ میلیارد دلار صادرات تا سه الی ۴ ماه آتی از البرز به روسیه در زمینه‌های گوناگون انجام شود‌.

وی با اشاره به فرصت‌هایی مانند راه‌اندازی نمایشگاه دائمی در روسیه و یا همکاری با ارمنستان به درخواست سفیر این کشور برای صادرات محصولات ایرانی از طریق این کشور افزود: تاکید مکرر بر صادرات را باید جدی گرفته و هر چه سریع‌تر در قالب کارگروه تخصصی تصمیمات مهم در این زمینه را پیش ببریم.

همچنین در ادامه جلسه جمعی از صنعتگران، فعالان اقتصادی و روسای شهرک‌های صنعتی البرز به طرح مباحث و مشکلات موجود بر سر راه تولید و صادرات استان پرداختند.

پاسخ دهید