info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

حجم بالایی از صادرات صنایع‌دستی چمدانی است/با همکاری گمرک زیرساخت‌های البرز برای صادرات از مبدا استان تقویت می‌شود

کد خبر: 29386
تاریخ انتشار: 2 شهریور 1402 - 11:14
رئیس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز:
رئیس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز با اشاره به اینکه حجم بالایی از صادرات صنایع‌دستی چمدانی است، گفت: با همکاری گمرک زیرساخت‌های صادرات صنایع‌دستی از مبداء گمرک استان تقویت می‌‌شود تا هنرمندان ما تولیدات خود را ازاین طریق به خارج از کشور ارسال کنند.


به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی البرز، شادی حاضری در سومین جلسه کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز بیان کرد: با وجود دغدغه‌های فراوانی که هنرمندان صنایع‌دستی استان در بحث عرضه و فروش محصولات خود و مباحث مرتبط به صادرات آن دارند، از پیشنهادات موثر به منظور رونق کسب‌وکار خود استقبال می‌کنند‌.

وی با اشاره به مسائل پیش‌روی فعالان حوزه صنایع‌دستی در زمینه صادرات گفت: هنرمندان البرزی در رشته‌های هنری مختلف حرف‌های زیادی برای گفتن دارند اما تاکنون به خوبی این توانمندی‌ها در سطح کشور و بازارهای بین‌المللی معرفی نشده است.

رئیس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز گفت: محصولات صنایع‌دستی ایران در قیاس با تولیدات مشابه در کشور ترکیه دارای طرح‌ و نقشه‌ فاخرتری است، اما به دلیل توانمندی‌های آن کشور به لحاظ جذب گردشگر، این نمونه‌ها در رقابت با تولیدات ایرانی موفقیت بیشتری در عرضه و فروش داشته‌اند‌.

وی با بیان اینکه حجم بالایی از صادرات صنایع‌دستی به صورت چمدانی می‌شود، گفت: در حال حاضر بخش قابل توجهی از صادرات البرز در حوزه صنایع‌دستی از طریق مبادی خروجی و گمرکات دیگر استان‌ها انجام می‌شود، اما با همکاری گمرک برای اصلاح این روند و انجام صادرات از مبداء البرز برنامه‌ریزی می‌شود.

حاضری در بخش دیگری با اشاره به برنامه‌ریزی اتاق بازرگانی البرز در خصوص برپایی پاویون این استان در نمایشگاه بین‌المللی واردات شانگهای چین گفت: این نمایشگاه قرار است در بازه زمانی ۱۴ الی ۱۹ آبان ماه سال جاری برگزار شود که از فعالان اقتصادی حوزه صنایع‌دستی دعوت می‌کنیم که در صورت تمایل به حضور در این رویداد مهم که دروازه‌ای به سمت توسعه صادرات استان و به تبع کشور است، آمادگی خود را اعلام کنند.

حاضری با تاکید بر اهمیت برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه آشنایی هنرمندان فعال صنایع‌دستی در البرز با مباحث گمرکی و موارد مرتبط به صادرات آن افزود: با توجه به توانمندی اتاق بازرگانی البرز در حوزه آموزش در خصوص برگزاری دوره‌هایی ویژه هنرمندان صنایع‌دستی در بحث عرضه، فروش و صادرات هم برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

وی با اشاره به اهمیت برپایی نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی در استان گفت: اداره کل میراث فرهنگی البرز به دنبال اقدامات موثر در این حوزه و جانمایی مکان‌های مناسب است، به یقین در این قالب ضمن معرفی تولیدات مختلف صنایع‌دستی در استان فرصت خوبی برای جذب گردشگر و اقامت مدت‌دار آنها در البرز فراهم می‌شود که به رونق هتل‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی و مجموعه‌های پذیرایی استان و دفاتر خدمات مسافرتی فعال در البرز کمک می‌کند.

حاضری در ادامه بر تعامل و همراهی خوب سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی البرز با کمیسیون گروشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی استان به منظور انجام اقدامات موثر در این حوزه اشاره کرد.

۲میلیون و ۲۱۲هزار دلار صنایع‌دستی البرز در سال ۱۴۰۱ صادر شده است

در ادامه این نشست شهرزاد تیمورزاده سرپرست معاونت صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی البرز گفت: در این استان به لحاظ مهاجرپذیر بودن طیف گسترده‌ای از اقوام حضور دارند که موجب تنوع تولیدات صنایع‌دستی در البرز شده است.

وی با اشاره به اینکه از ۲۹۵ رشته صنایع‌دستی مصوب در ۸۳ رشته مجوز فعالیت برای هنرمندان البرزی صادر شده است، افزود: این افراد در گروه‌های مختلفی از جمله سفال و سرامیک،تولیدات چرمی دست‌‌دوز، کار با چوپ، شیشه و فلز، رودوزی‌های سنتی، گلیم‌بافی، زیورآلات و چندین مورد دیگر فعالیت دارند.

تیمورزاده در ادامه با این توضیح که تاکنون بالغ بر ۷۸ اثر از تولیدات صنایع‌دستی استان البرز مهر اصالت ملی و ۹ اثر نیز مهر اصالت یونسکو دریافت کرده‌اند، افزود: بالغ بر ۳۰ مجوز فروشگاه صنایع‌دستی نیز در استان صادر شده است.

وی در ادامه عنوان کرد: صادرات محصولات صنایع‌دستی البرز در سال ۱۴۰۱ طبق آمار ارائه شده از سوی گمرک کشور به وزارت میراث فرهنگی بالغ بر ۲ میلیون دلار بوده است، اما به دنبال این هستیم که بدانیم که چه حجم از این صادرات از مبادی خروجی دیگر استان‌ها و چه میزان از مبداء البرز انجام شده است‌.

به گفته سرپرست معاونت صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی البرز در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۱۲ هزار دلار از صنایع‌دستی تولید البرز نیز به صورت چمدانی به کشورهای مقصد صادر شده است.

وی توضیح داد: با احتساب چمدانی در مجموع ۲میلیون و ۲۱۲ هزار دلار حجم صادرات صنایع‌دستی البرز در سال گذشته بوده است.

تیمورزاده افزود: اگر یک شرکت صادراتی موفق بتواند به توسعه صادرات صنایع‌دستی از البرز کمک کند، از این موضوع استقبال خواهیم کرد.

گمرک البرز آماده همکاری برای تسهیل صادرات صنایع‌دستی از مبداء استان است

در این جلسه رودکی توان رئیس اداره صادرات گمرک البرز نیز با اشاره به توانمندی این استان در زمینه تولید صنایع‌دستی مختلف بیان کرد: با توجه به پتانسیل بالایی که در البرز از حیث تعداد هنرمندان صنایع‌دستی و رشته‌های فعالیتی در این زمینه برای عرضه و فروش محصول وجود دارد، آمار صادرات ۲هزار دلاری در این بخش طی یکسال آمار چندان رضایت‌بخشی نیست‌.

وی با تاکید بر اینکه در مسیر صادرات صنایع‌دستی از کشور باید گام‌های مهمی برای حل مشکلات موجود و تسهیل فرآیندها در این زمینه برداشته شود، گفت: البته آمار متقاضیانی که برای صادرات صنایع‌دستی به اداره کل گمرک استان نیز مراجعه می‌کنند چشم‌گیر نیست و انتظار می‌رود به مرور با استقبال مناسب‌تری از سوی هنرمندان این عرصه مواجه شویم‌.

رودکی توان در ادامه برای همراهی با اتاق بازرگانی البرز به منظور کمک به تسهیل صادرات صنایع‌دستی از مبداء استان اعلام آمادگی کرد.

در این جلسه رئیس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز و مدیریت هتل کیمیای شهرستان طالقان، تفاهم‌نامه همکاری به امضاء رساندند و در پایان به مناسبت روز خبرنگار از رییس خانه مطبوعات استان و خبرنگاران حوزه روابط‌عمومی اتاق بازرگانی البرز از سوی رئیس این کمیسیون تجلیل به عمل آمد.

پاسخ دهید