info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

همراهی سفرا و رایزنان بازرگانی در کارآمدی دیپلماسی اقتصادی بین‌المللی ضرورت دارد

کد خبر: 29452
تاریخ انتشار: 18 شهریور 1402 - 21:17
رئیس اتاق بازرگانی البرز :

رئیس اتاق بازرگانی البرز با تاکید بر ضرورت هماهنگی دستگاه‌های اجرایی مرتبط به حوزه اقتصادی به ویژه وزارت امور خارجه برای داشتن دیپلماسی اقتصادی بین‌المللی کارآمد گفت: در این مسیر همراهی سفرا و رایزنان بازرگانی با توجه به نقش مهم آنها در توسعه روابط تجاری و بازارسازی در کشورهای هدف بسیار حائز اهمیت است.

 

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز، پرهام رضایی در یکصدویکمین نشست شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی البرز که با حضور رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و علی حدادی نماینده ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان و چهارباغ در مجلس همراه بود، بیان کرد: خوشبختانه با تصویب هیات محترم وزیران در شهریورماه سال جاری و الحاق یک تبصره به بند(الف)ماده یک آیین‌نامه اجرایی بند(د) ماده ۱۳۲ اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم، واحدهای تولیدی و معدنی مستقر در شهرک‌های صنعتی اشتهارد که پروانه بهره‌برداری آنها طی سال‌های ۹۵ تا ۹۹ صادر شده است نیز مشمول معافیت مالیاتی شدند.

وی ادامه داد: این مهم در راستای عمل به سیاست‌های مردمی و پیگیری‌های مستمر در جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به ریاست استاندار البرز و برگزاری جلسه ویژه این شورا در فرمانداری شهرستان اشتهارد و همراهی و تلاش مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط به ثمر رسیده است.

رئیس اتاق بازرگانی البرز به نمایندگی از فعالان بخش خصوصی با تشکر از زحمات و تدابیر اثرگذار استاندار البرز در پیگیری و انجام مکاتبات لازم با معاون اول محترم رئیس جمهور در راستای تحقق این مطالبه بر حق تولیدکنندگان، صنعتگران و کارآفرینان اشتهارد افزود: به یقین موضوع معافیت مالیاتی واحدهای تولیدی و معدنی مستقر در شهرک‌های صنعتی شهرستان اشتهارد نویدبخش تحول در عرصه سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی استان خواهد بود.

طرح درخواست افزایش سقف مبلغ تسهیلات پرداختی و ضریب منابع بانک‌های استان البرز از رئیس کل بانک مرکزی

وی در ادامه عنوان کرد: پیرو یکصدمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان و با توجه به اینکه در حال حاضر اختیارات و سقف اعتبارات و تسهیلات موجود در سیستم بانکی البرز پاسخگوی نیاز استان از جمله فعالان اقتصادی بخش خصوصی نیست، درخواست "ارتقاء حوزه اختیارات ادارات امور شعب و افزایش سقف مبلغ تسهیلات پرداختی و ضریب منابع بانک‌های استان تا حداقل سه‌ برابر میزان فعلی و برای بازه دو سال آینده" طی مکاتبه‌ای از سوی استاندار البرز به رئیس بانک مرکزی ارسال شد.

رضایی توضیح داد: امید است شاهد تصمیم عملیاتی موثر از سوی رئیس کل بانک مرکزی برای تسهیل فرآیند اعطای تسهیلات بانکی و افزایش سقف اعتبارات پرداختی البرز باشیم تا تولیدکنندگان، صنعتگران و صاحبان کسب‌و‌کار استان انگیزه لازم را برای حضور در فرآیند تولید و اشتغال پیدا کنند.

ضرورت توسعه دیپلماسی خارجی و تسهیل روند واردات و صادرات

وی در بخش دیگری گفت: در استانی همانند البرز که به دلیل حضور بنگاه‌های فعال اقتصادی خوشنام و مطرح و ظرفیت‌های فراوان تولیدی و صنعتی دارای فرصت‌های مناسب برای گسترش مراودات بین‌المللی است، تدوین برنامه‌ای مدون و تعیین نقشه راه به منظور توسعه مراودات تجار، بازرگانان و صادرکنندگان اهمیت بالایی دارد.

رئیس اتاق بازرگانی البرز افزود: بدون شک برای داشتن دیپلماسی اقتصادی بین‌المللی کارآمد نیاز به هماهنگی دستگاه‌های اجرایی مرتبط به این حوزه به ویژه وزارت امور خارجه است، در این مسیر همراهی سفرا و رایزنان بازرگانی با توجه به نقش مهم آنها در توسعه روابط تجاری و بازارسازی در کشورهای هدف بسیار حائز اهمیت است.

وی تاکید کرد: برای ترسیم نقشه راه و پایدار کردن روابط و پیوندهای تجاری با دیگر کشورها و ثبات اقتصادی در بازارهای بین‌المللی به ویژه منطقه نیاز است که دولت با اقدام عملی از طریق بازاریابی و برقراری پیوندهای تجاری به جذب سرمایه‌گذار و پذیرش هیات‌های تجاری کمک کند.

برنامه‌ریزی اعزام هیات تجاری به نمایشگاه بین‌المللی واردات چین از سوی اتاق بازرگانی البرز

وی در تشریح برنامه‌های آتی اتاق بازرگانی البرز در حوزه مراودات بین‌المللی گفت: با شروع سال جدید و همزمان با آغاز به کار چهارمین دوره هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، پذیرش و اعزام هیات‌های تجاری در سال ۱۴۰۲ با نگاه ویژه‌ای دنبال شده است، خوشبختانه سال گذشته میزبان هیات‌های تجاری مختلف از کشورهای هند، کنیا، سنگال، روسیه، عراق و موریس بودیم که این دیدارها منجر به نتایج مهم و اثرگذار اقتصادی در استان شد.

رضایی در ادامه گفت: امسال با یک رویکرد تازه بر اعزام هیات تجاری به نمایشگاه‌های بین‌المللی متمرکز شده‌ایم که بدین منظور با همکاری اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین مقدمات برپایی پاویون البرز در نمایشگاه واردات شانگهای چین را فراهم کرده‌ایم.

وی بیان کرد: برای جلب مشارکت و حضور قابل توجه فعالان اقتصادی البرز در نمایشگاه بین‌المللی واردات شانگهای چین طی فراخوانی، نشستی با حضور رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین و تولیدکنندگان و صنعتگران استان در حوزه‌های مختلف اعم از بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی در محل اتاق البرز برگزار و فرصت‌های مشارکت در این رویداد مهم برای متقاضیان تشریح شد، هدف معرفی توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های البرز و تسهیل روند صادرات محصولات تولیدی استان به بازارهای جهانی است.

انتخاب چهار عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز به عنوان عضو هیات رئیسه کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران

وی با اشاره به انتخاب چهار عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز به عنوان هیات رئیسه کمیسیون‌های تخصصی دهمین دوره اتاق بازرگانی ایران گفت: بر اساس نتایج انتخابات کمیسیون‌های مربوطه، محسن امینی عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع غذایی، علی‌اصغر صادقی عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی، شاهین ظهوری عضو هیات رئیسه کمیسیون کسب‌‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان و مرتضی کوهنورد عضو هیات رئیسه کمیسیون مدیریت واردات شدند و با کسب این موفقیت، استان البرز ۴ کرسی ملی در این تشکل مهم بخش خصوصی را به دست آورد.

پاسخ دهید