info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

یکصدویکمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی البرز برگزار شد

کد خبر: 29489
تاریخ انتشار: 22 شهریور 1402 - 12:54

 

یکصدویکمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی البرز با حضور رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی روز شنبه هجدهم شهریور ماه 1402 در محل اتاق بازرگانی البرز برگزار شد .در این نشست که استاندار البرز، مدیران دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی عضو شورا و نماینده مردم نظرآباد، ساوجبلاغ، طالقان و چهارباغ نیز حضور داشتند، در قالب 3 دستور جلسه مهم مسائل پیشرو فعالان اقتصادی استان مطرح و بررسی شد.

 

در ابتدای این نشست و در نطق پیش از دستور، پرهام رضایی رئیس اتاق بازرگانی البرز به مصوبه جلسه شهریورماه سال جاری هیات محترم وزیران و الحاق یک تبصره به بند (الف) ماده یک آیین‌نامه اجرایی بند(د) ماده ۱۳۲اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم که بر اساس آن واحدهای تولیدی و معدنی مستقر در شهرک‌های صنعتی اشتهارد که پروانه بهره‌برداری آنها طی سال‌های ۹۵تا ۹۹صادر شده است نیز مشمول معافیت مالیاتی شدند، اشاره نمود.

به گفته رضایی این مهم در راستای عمل به سیاست‌های مردمی، پیگیری‌های مستمر در جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به ریاست مجتبی عبداللهی استاندار البرز و برگزاری جلسه ویژه این شورا در فرمانداری شهرستان اشتهارد و در کنار آن همراهی و تلاش مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط حاصل شده و می‌تواند نویدبخش تحول در عرصه سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی استان باشد.

برای تقویت دیپلماسی اقتصادی بین المللی کارآمد با همراهی سفرا و رایزنان بازرگانی نیاز است

وی در بخش دیگری از بیانات خود با اشاره به ظرفیت های تولیدی و صنعتی البرز و حضور بنگاه‌های فعال اقتصادی خوشنام و مطرح که می تواند فرصت مناسبی برای گسترش مراودات بین‌المللی این استان باشد، گفت: در این مسیر تدوین برنامه‌ای مدون و تعیین نقشه راه به منظور توسعه مراودات تجار، بازرگانان و صادرکنندگان بسیار حائز اهمیت است.

رضایی افزود: بدون شک داشتن دیپلماسی اقتصادی بین‌المللی کارآمد به هماهنگی دستگاه‌های اجرایی مرتبط به این حوزه به ویژه وزارت امور خارجه نیاز دارد و همراهی سفرا و رایزنان بازرگانی در توسعه روابط تجاری و بازارسازی در کشورهای هدف بسیار حائز اهمیت است،دولت نیز با اقدام عملی از طریق بازاریابی و برقراری پیوندهای تجاری می‌تواند به جذب سرمایه‌گذار و پذیرش هیات‌های تجاری کمک کند.

کمبود زیرساخت ها( آّب و برق) در شهرک‌های صنعتی استان البرز همچنان یک معضل جدی است

در ادامه سیدمحمدباقر رضوی تقوی رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی البرز ضمن ارائه گزارشی در خصوص مشکلات ناشی از قطع مکرر و خارج از برنامه برق در شهرک‌های صنعتی که منجر به خسارت به واحدهای تولیدی استان شده است، افزود:طبق برنامه ‌زمان‌بندی شده و اعلامی از سوی شرکت توزیع نیروی برق استان قرار بود که برای هر شهرک صنعتی تنها یک روز در هفته خاموشی لحاظ شود، این فرآیند تنها 15 روز اول اجرایی شد و بعد از آن قطعی‌های مکرر و خارج از برنامه برق صدمات جبران ناپذیری را به بخش تولید وارد کرد که در نتیجه آن برخی از شرکت‌ها مجبور به توقف خط تولید شدند.

وی با اشاره به مشکل تولیدکنندگان شهرک صنعتی سپهر نظرآباد در زمینه تامین آب مصرفی نیز عنوان کرد: در حال حاضر آب مورد نیاز این شهرک از تهران خریداری شده و با تانکر برای مصرف به آنجا حمل می‌شود که یه طور تقریبی روزانه 20 میلیون تومان هزینه‌ دارد.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی البرز در خصوص مسئله کمبود گاز در شهرک‌های صنعتی البرز گفت: اکنون که روزهای سرد سال را در پیش داریم، قطعا با کمبود گاز و برق مواجه خواهیم بود و بهتر است برای تامین آن از انرژی های تجدیدپذیر استفاده کنیم، طبق رصد انجام شده فعالان بخش خصوصی استان حاضر به سرمایه‌گذاری در این زمینه هستند.

با راه اندازی نیروگاه‌ خورشیدی 5 مگاواتی، برق مورد نیاز شهر صنعتی کوثر تامین می‌شود

در این بخش مجتبی عبداللهی استاندار البرز بعد از استماع سخنان فعالان بخش خصوصی در مورد کمبود زیرساخت ها در شهرک‌های صنعتی استان بیان کرد: در حوزه تامین گاز مورد نیاز استان طی ۲ سال اخیر اقدامات بزرگی محقق شده که با کل فعالیت‌های انجام شده طی ۴۰ سال گذشته در این زمینه برابری می‌کند.

وی افزود: در خصوص تامین انرزی برق نیز 7هزار مگاوات تولید مازاد داشتیم، اما میزان مصرف حدود 17هزار مگاوات نسبت به سال گذشته افزایش داشته که موجب شده همچنان در این زمینه با کمبود مواجه باشیم، در سفر وزیر نیرو به استان علاوه بر بهره‌برداری از اولین پست برق ۴۰۰ کیلوولت در باغستان کرج، مصوبه ایجاد پست برق در اشتهارد و کمالشهر نیز اتخاذ شد.

 

استاندار البرز با اشاره به راه‌اندازی یک نیروگاه تجدیدپذیر با استقرار پنل‌های خورشیدی با ظرفیت ۵ مگاوات در حوالی شهرک صنعتی کوثر اشتهارد گفت: تولید انرژی حاصل از آن برای تامین برق مورد نیاز شهرک مذکور استفاده خواهد شد.

وی با تاکید بر اهمیت هدایت و تشویق سرمایه‌گذاران استان به راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی و سی اچ پی(نیروگاه‌های مقیاس کوچک پایه‌گازسوز) برای جبران کسری انرژی در البرز گفت: انتظار می‌رود در شهرک‌های صنعتی نیز برای تامین برق مورد نیاز واحدهای تولیدی چنین ظرفیت‌هایی ایجاد شود.

مشکلات ناشی از قطعی برق واحدهای تولیدی و صنعتی البرز با حضور وزیر نیرو بررسی می‌شود

در بخش دیگری عزت‌الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی که با توجه به پتانسیل های تولیدی و صنعتی مستقر در البرز و از طرفی ضرورت رسیدگی به مشکلات فعالان اقتصادی بخش خصوصی استان در این نشست حضور داشت، بیان کرد: در خصوص مشکلات اخیر صنعتگران در حوزه قطعی برق و خاموشی‌های خارج از برنامه در این زمینه، مجلس آمادگی دارد تا در نشستی با حضور وزیر نیرو این مسائل را مطرح و پیگیری کند.

وی تاکید کرد: کشور ما در حوزه منابع انرژی از جایگاه بالایی در جهان برخوردار است و اینگه بگوییم با کمبود برق در برخی بخش‌ها مواجه هستیم، اصلا درست نیست، باید از راهکارهایی مانند به‌ کارگیری تکنولوژی بالا برای صرفه جویی در مصرف انرژی استفاده کنیم.

وی در ارتباط با انتظارات بخش خصوصی از دولت در زمینه اعطای تسهیلات مناسب بانکی عنوان کرد:بخش خصوصی برای تامین منابع مالی مایحتاج خود باید در قالب انجام پروژه‌هایی به صورت تهاتری با دولت پیش رود، بهترین روش این است که در بخش‌های مختلف از جمله صادرات یک مدل تعریف شود و در اختیار دولت قرار گیرد تا متناسب با آن تامین منابع کند‌، همانطور که در گذشته موضوع عدم پلمب و تعطیلی واحدهای تولیدی را پیش برده‌ایم، اکنون نیز معتقد هستیم که باید به فرهنگ دیپلماسی اقتصادی و در راس آن برآورده کردن نیاز بخش خصوصی پایبند باشیم.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن و مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت مشارکت فعالان بخش خصوصی در واردات مواد اولیه به منظور افزایش تولید محصولات رقابت‌پذیر در دنیا گفت: بخش خصوصی باید خود را باور کند و مطالبه‌گری بیشتری داشته باشد، ارتباط تنگاتنگ و فعال این عرصه با دنیا موجب می‌شود که دیگر تحریم‌ها برای ما معنایی نداشته باشد.

بررسی موضوعات دستور جلسه یکصدو یکمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی البرز

در این جلسهپیشنهاد انجمن صادرکنندگان استان البرز در خصوص"بازنگری در فهرست مواد معدنی، صنایع معدنی فلزی و غیرفلزی، محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی به صورت مواد خام و نیمه خام (موضوع تصویب نامه شماره 133291/ت60334ﻫ مورخ 27/07/ 1401 هیأت وزیران) و همچنین اخذ عوارض صادراتی موضوع دستورالعمل بند (ز) تبصره (6) قانون بودجه سال 1402 به شماره 68762/ت61386ﻫ مورخ 1402/04/21 مطرح و بررسی شد.

در ادامه با توجه به استقرار حداقل 6 واحد تولیدی و صنعتی گروه مپنا در استان البرز، موضوع طرح شده از سوی این مجموعه در خصوص مشکلات ناشی از عدم تهاتر به موقع بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی و تعاونی با مطالبات آنها از شرکت‌های دولتی از جمله عدم امکان بهره‎مندی این اشخاص از تخفیف مالیاتی موضوع تبصره 7 ماده 105 قانون مالیات‌های مستقیم و عدم صدور گواهی ماده 186 به منظور استفاده متقاضیان از تسهیلات بانکی مطرح و بررسی شد.

پاسخ دهید