info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

ضرورت توجه به صنعت نساجی و پوشاک در برنامه هفتم توسعه/ طرح مقابله با برندهای محرز پوشاک قاچاق با جدیت اجرایی شود

کد خبر: 29554
تاریخ انتشار: 15 مهر 1402 - 18:05
در بیستمین نشست دبیرخانه مشترک تشکل‌های نساجی کشور بر ضرورت توجه به این صنایع در سرفصل‌های برنامه هفتم توسعه و اجرای طرح مقابله با برندهای محرز پوشاک قاچاق تاکید شد.

 

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز، سید شجاع‌الدین امامی رئوف در بیستمین جلسه دبیرخانه مشترک تشکل‌های نساجی و پوشاک کشور در اتاق بازرگانی البرز با اشاره به برداشته‌شدن موقتی سایه استانداردهای اجباری از این حوزه در نتیجه کارگروهی و تعاملی فعالان این عرصه گفت: اما هنوز هم با چالش‌هایی در خصوص دستورالعمل‌های حوزه استاندارد در صنعت نساجی و پوشاک مواجه هستیم که انتظار داریم از سوی مسئولان مربوطه برای رفع آن همکاری شود.

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران در خصوص لزوم توجه به بازسازی و نوسازی صنایع نساجی در برنامه هفتم توسعه گفت: در این مورد با توجه به پیگیری‌های انجام شده به دنبال این هستیم که به نساجی و پوشاک در برنامه هفتم به عنوان یک صنعت نگاه شود؛ زیرا در بحث بازسازی در این برنامه سرفصل‌های متعددی است که می تواند بخشی از آن به رفع دغدغه فعالان حوزه نساجی و پوشاک در زمینه تامین انرژی و مبارزه با قاچاق کالا تخصیص داده شود.

وی در خصوص هماهنگی انجام شده با شورای هماهنگی نمایشگاه‌های پیش‌رو حوزه نساجی، پوشاک و چرم در مهر ماه و آبان ماه سال جاری مشتمل بر ایرانتکس، امپکس، ایران‌مد و کف‌پوش، موکت، فرش ماشینی و صنایع وابسته گفت: تصمیم بر آن است که افتتاحیه مشترکی با حضور مهمانانی از مجلس و دولت برگزار کنیم و در آن مراسم در خصوص لزوم توجه به بازسازی و نوسازی صنایع نساجی کشور گفتگو کرده و قول مساعدی از مسئولان در این رابطه دریافت کنیم.

امامی‌رئوف تاکید کرد: انتظار می‌رود که فعالان حوزه نساجی، پوشاک و چرم در شهرهای مختلف از ظرفیت حضور نمایندگان استان‌ها در مجلس شورای اسلامی برای تقویت توجه به این بخش از تولید و صنعت کشور در برنامه هفتم توسعه استفاده کنند.

 

در بخش دیگری سعید جلالی قدیری دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران نیز بیان کرد: این دبیرخانه حول محور مبارزه با قاچاق کالا در حوزه نساجی و پوشاک شکل گرفت.

وی در ادامه پیشنهاد داد که با توجه به حضور تعدادی زیادی از انجمن‌ها و اتحادیه‌های پوشاک، نساجی، فرش و چرم، فدراسیونی با حضور این مجموعه‌ها ذیل اتاق بازرگانی ایران تشکیل شود.

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه مبارزه با قاچاق کالا در این بخش گفت: علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته در حوزه مبارزه با قاچاق کالا طی یکسال گذشته متاسفانه حجم قاچاق کالای مرتبط به نساجی و پوشاک به شدت افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اهمیت مطالبه‌گری از دولت در سطح تهران و استان‌ها برای مبارزه با قاچاق کالا در حوزه نساجی و پوشاک گفت: ورود این کالاها به کشور برای حیات زنجیره‌های مذکور بسیار مضر است اما متاسفانه هر روز در حال افزایش این محصولات در بازار داخلی هستیم، کالاهایی که بیشتر استوک یا دست دوم هستند.

قدیری در ادامه با تاکید بر اهمیت توجه جدی به طرح مبارزه با برندهای محرز پوشاک قاچاق در کشور به منظور حمایت از تولید کالای ایرانی در حوزه نساجی و پوشاک افزود: در سال ۱۳۹۶ دستورالعملی تحت عنوان نحوه فعالیت برندهای خارجی پوشاک در کشور داشتیم که طبق آن برندهای مذکور برای فعالیت در کشور ابتدا باید در سامانه ثبت می‌شدند که تعدادی این اقدام را پیش نبردند و امروز به آنها برندهای محرز می‌گوییم، تعداد این برندها طبق اعلام وزات صمت بیش از ۱۲۰ مورد است.

پاسخ دهید