info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

سه کارگروه تخصصی کمیسیون سرمایه‌گذاری و کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان تشکیل می‌شود

کد خبر: 29951
تاریخ انتشار: 18 بهمن 1402 - 19:21
در دومین نشست کمیسیون سرمایه‌گذاری و کسب‌وکارهای نوین و دانش‌‌بنیان دوره چهارم اتاق بازرگانی البرز موضوع تشکیل سه کارگروه تخصصی با عناوین "سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری"، "آموزش و توانمندسازی" و "بازارسنجی و توسعه بازار دانش‌بنیان" ذیل این کمیسیون مطرح شد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز، شهریار ظهوری در دومین جلسه کمیسیون سرمایه‌گذاری و کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان دوره چهارم اتاق بازرگانی البرز بیان کرد: در نشستی با حضور رئیس اتاق بازرگانی البرز بر ضرورت تعامل و هم‌افزایی ۵ کمیسیون فعال این تشکل بخش خصوصی تاکید شد.

وی با اشاره به نشست مشورتی و تعاملی اخیر این کمیسیون با مشاور مرکز خدمات نوآوری اتاق بازرگانی البرز گفت: از ظرفیت این مرکز می‌توانیم در کارگروه‌های ذیل کمیسیون سرمایه‌گذاری و کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان استفاده کنیم.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان دوره چهارم اتاق بازرگانی البرز با اشاره به طرح موضوع راه‌اندازی دفتر خدمات کارگزاری بورسیه دانشجویان در پارک علم و فناوری استان گفت: در نشستی که بدین منظور برگزار شد، رئیس پارک علم و فناوری استان از تشکیل دبیرخانه‌ ویژه این امر خبر داد که بر اساس آن صاحبان صنایع می‌توانند مطابق آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل این دبیرخانه برای طرح درخواست خود و جذب نیرو از میان رتبه‌های برتر دانشگاهی اقدام کنند.

وی ادامه داد: دانشجویانی که در قالب بورسیه تحصیلی حمایت می‌شوند تا زمان اتمام تعهد کاری که به یک مجموعه تولیدی یا صنعتی دارند، مدرک تحصیلی آنها نزد وزارت علوم باقی می‌ماند، از طرفی شرکت‌ها نیز باید ضمانت کافی را در راستای پشتیبانی از دانشجویان تحت حمایت خود داشته باشند، به عنوان نمونه تعدادی از واحدهای درسی دانشگاهی دانشجویان بر اساس سفارش و نیازسنجی آنها تعیین می‌شود.

ظهوری در خصوص فعالیت کارگروه‌های تخصصی ذیل کمیسیون سرمایه‌گذاری و کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی البرز بیان کرد: یکی از این کارگروه‌ها به نام "سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری" است، در حال حاضر طرح آمایش سرزمینی استان که توسط سازمان برنامه و بودجه البرز آماده‌سازی شده است، می‌تواند منابع اطلاعاتی خوبی را در خصوص بخش‌های قابل سرمایه‌گذاری البرز در اختیارمان قرار دهد، از طرفی مدیران دولتی نیز به دنبال پیاده‌سازی برنامه نوآوری استراتژیک در استان هستند که باید اطلاعات مناسبی را در این رابطه به آنها منتقل کنیم.

وی دیگر کارگروه مهم ذیل کمیسیون سرمایه‌گذاری و کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی البرز را کارگروه "آموزش و توانمندسازی" برشمرد و گفت: کارگروه سوم ذیل این کمیسیون را نیز با نام "بازارسنجی و توسعه بازار دانش‌بنیان" راه‌اندازی خواهیم کرد که ذیل آن می‌توانیم اقداماتی را از طریق تعامل با مجموعه‌های تولیدی و صنعتی استان، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری و یا ستاد ویژه فناوری‌های نانو داشته باشیم تا زمینه معرفی و فروش محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم شود.

در ادامه این نشست حسن سلطان‌علی نائب رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان دوره چهارم اتاق بازرگانی البرز در خصوص آخرین اقدامات انجام شده برای پیشبرد طرح بورسیه دانشجویان توسط مجموعه‌های تولیدی و صنعتی استان گفت: در این رابطه مکاتبه با سازمان امور دانشجویان و مدیرکل اداره بورس و اعزام دانشجویان انجام شده است و در روزهای آتی نشست‌های تعاملی بیشتری بدین منظور خواهیم داشت.

وی در خصوص دیگر اقدامات آتی کمیسیون سرمایه‌گذاری و کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی البرز از برنامه‌ریزی برای امضاء تفاهم‌نامه همکاری میان این کمیسیون با ستاد ویژه فناوری‌های نانو و میکرو خبر داد و افزود: در تعامل با معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری نیز بحث استفاده شرکت‌های دارای بخش (تحقیق و توسعه) به عنوان یک فرصت تلقی خواهد شد، به عبارتی هزینه‌های این فعالیت‌ها در عوض مالیات شرکت‌های مذکور لحاظ می‌شود.

وی تاکید کرد: در بحث فعالیت‌های رسانه‌ای و تولید محتوا استفاده از ظرفیت استودیو رادیویی-تلویزیونی فاتح و در برگزاری دوره‌ها و رویدادهای آموزشی نیز بهره‌گیری از پتانسیل مرکز آموزش اتاق بازرگانی البرز را مدنظر داریم.

نائب رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و کسب‌وکارهای نوین دانش‌بنیان دوره چهارم اتاق بازرگانی البرز عنوان کرد: از طریق معاونت امور بین‌الملل اتاق بازرگانی البرز نیز در قالب همکاری با اتاق‌های مشترک بازرگانی برای تبادل اطلاعات در حوزه فعالیت‌های دانش‌بنیان، فناوری و نوآوری از طریق شرکت‌های فعال در منطقه اقدام خواهیم کرد.

در ادامه این نشست و پس از ارائه پیشنهادات و نقطه نظرات از سوی اعضاء کمیسیون بر اهمیت احصاء مسائل و مشکلات پیش‌روی پروژه‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی و صنعتی و کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان استان و شناسایی بخش‌نامه‌ها، آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های دولتی مخل این فعالیت‌ها اشاره شد.

همچنین در خصوص تعیین اعضاء سه کارگروه ذیل این کمیسیون با عناوین "سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری، "آموزش و توانمندسازی" و "بازار سنجی و توسعه بازار دانش‌بنیان" و تعیین برنامه‌های استراتژیک و راهبردی این کارگروه‌ها برای سال آتی بحث و گفت‌وگو شد.

پاسخ دهید