info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

تلاش برای رفع ناترازی گاز در صنعت البرز با به روزرسانی تجهیزات و ماشین‌آلات خط تولید

کد خبر: 29987
تاریخ انتشار: 1 اسفند 1402 - 20:20
استاندار البرز در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مطرح کرد:
استاندار البرز با اشاره به تلاش برای رفع ناترازی گاز و برق در بخش تولید و صنعت استان گفت: باید با روش‌هایی مانند به روزرسانی تجهیزات و ماشین‌‎آلات خط تولید و یا سیستم‌های موتورخانه‌ای، مصرف گاز در صنایع استان را مدیریت کنیم.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز، مجتبی عبداللهی در یکصدو پنجمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی البرز که در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد با اشاره به طرح مسئله عدم پرداخت به موقع مطالبات و معوقات شرکت‌های داروسازی و صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی استان از سوی شرکت‌های توزیع و پخش، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و یا داروخانه‌های البرز بیان کرد: در این زمینه نیاز است که مشکلات مربوطه در نشستی با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استان، رئیس اتاق بازرگانی البرز، واحدهای تولیدی و صنعتی طرح کننده مشکلات مذکور و دستگاه‌های اجرایی و مجموعه‌های خصوصی مرتبط به این حوزه برگزار شود.

وی در خصوص مشکلات پیش آمده برای برخی صنایع استان البرز در نتیجه قطعی گاز در روزهای گذشته که موجب وقفه در چرخه تولید این مجموعه‌ها شده است، گفت: بامداد روز چهارشنبه هفته گذشته و به دلیل عملیات خرابکارانه تروریستی به قصد حذف ۴۰‌درصد انتقال گاز کشور، چند منطقه خطوط لوله سراسری گاز ایران دچار مشکل شد و در نتیجه آن برای کنترل این شرایط مصرف گاز در استان‌های مختلف مدیریت شد که به موجب آن قطعی چند روزه جریان گاز در برخی واحدهای تولیدی و صنعتی استان را شاهد بودیم.

استاندار البرز با تاکید بر توجه مدیران استان به پیگیری مطالبات بخش خصوصی در زمینه ناترازی گاز استان در بخش صنعت گفت: در سطح ملی نیز به دنبال آگاهی از برنامه‌هایی هستیم که دولت برای رسیدن به پایداری در تامین انرژی از جمله گاز مورد نیاز صنعت و تولید دارد.

عبداللهی تاکید کرد: با توجه به پراکندگی حضور صنایع در بخش‌های مختلف استان، مدیران شرکت گاز در سطح شهرستان‌های استان برای هرگونه تصمیم گیری در این مورد از جمله قطعی‌های مدت‌دار با شرکت گاز استان هماهنگ باشند و بدون اطلاع قبلی این کار صورت نگیرد.

وی در خصوص میزان مصرف گاز کشور در بخش‌های نیروگاهی گفت: ۶۷در صد سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های کشور از گاز تامین می‌شود و وقتی این مهم به درستی صورت نمی‌گیرد، به ناچار از سوخت‌های جایگزینی مانند مازوت در نیروگاه‌ها استفاده می‌شود.

استاندار البرز با این توضیح که در پیک مصرف در ایام سرد سال، روزانه به طوز متوسط ۸۲۰ میلیون مترمکعب گاز وارد شبکه‌های کشور می‌شود، گفت: از این میزان ۷۰۰ میلیون مترمکعب روزانه سهم مصارف خانگی و تجاری می‌شود، به همین دلیل برای رفع ناترازی ۳۰۰ میلیون مترمکعبی گاز که در این خصوص در طول یک روز با آن روبرو هستیم، به ناچار در بخش‌هایی مانند صنعت و یا نیروگاه‌ها مجبور به قطعی گاز می‌شویم.

اهمیت به کارگیری روش‌های جایگزین برای تامین انرژی برق صنایع البرز

وی در بخش دیگری تاکید کرد: در سال ۱۴۰۱ به دلیل گازرسانی به تمامی روستاهای البرز به استانی سبز در این زمینه تبدیل شدیم، اما مسئله اصلی ما رفع ناترازی گاز در حوزه صنعت است، باید با روش‌هایی مانند به روزرسانی تجهیزات و ماشین‌‎آلات و یا سیستم‌های موتورخانه‌ای کارخانه و واحد‌های تولیدی، مصرف گاز در صنایع استان را مدیریت کنیم.

عبداللهی در ادامه با اشاره به دیگر مشکلاتی که در زمینه ناترازی برق و مصرف آن در بخش صنعت استان نیز وجود دارد، بیان کرد: استفاده از روش‌های جایگزین برای تامین انرژی و در کنار آن نهادینه کردن فرهنگ کاهش مصرف دو راهکار موثر است، تا قبل از اتمام سال جاری و در دیگر نشست شورای گفت‌وگو مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی البرز در این زمینه را نیز بررسی خواهیم کرد.

در بخش دیگری از این نشست با طرح مشکل صنعتگران و تولیدکنندگان استان در بحث کارهای ثبتی شرکت‌ها این پیشنهاد از سوی استاندار البرز مطرح شد که جلسه‌ای بدین منظور از سوی معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز و با حضور نمایندگانی از اداره‌کل ثبت شرکت‌های استان و شرکت‌های دارای مشکل برگزار شود، همچنین با توجه به راه‌اندازی بخش فعالیتی در این رابطه در خصوص ثبت شرکت‌ها در اتاق بازرگانی البرز از سوی رئیس این پارلمان بخش خصوصی عنوان شد که مجموعه‌های تولیدی و صنعتی استان می‌توانند مشکلات خود در این زمینه را به واحد مربوطه در اتاق منعکس کنند.

ضرورت حضور پرشور بخش خصوصی در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری

استاندار البرز در بخش دیگری با اشاره به اینکه تلاش مدیران استان حل مشکلات صنایع و فعالان این بخش است، افزود: با تمام توان در این حوزه اقدام خواهیم کرد و نتایج آن را صادقانه و شفاف اطلاع‌رسانی می‌کنیم؛ چرا که صنعتگران و تولیدکنندگان به عنوان جهادگران جبهه اقتصادی علی‌رغم تمامی مشکلات زیرساختی در زمینه آب، برق، گاز و تامین مواد‌اولیه و تجهیزات تولید و یا مسائل مرتبط به مباحث مالیاتی، بیمه، نقدینگی و دیگر موارد با تمام توان در حال فعالیت هستند و ما نیز از آنها حمایت می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه به خوبی به کاستی‌ها و نواقص در حوزه خدمات‌رسانی به بخش‌های تولیدی و صنعتی استان واقف بوده و به گلایه‌مندی و انتقادات سازنده فعالان این حوزه توجه داریم، افزود: اما اکنون با توجه به نزدیکی زمان برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری و ضرورت مشارکت حداکثری اقشار مختلف جامعه مسئله اصلی تمرکز بر این مهم است.

عبداللهی با تاکید بر اهمیت توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در بحث فراهم کردن زمینه انتخابات پرشور در کشور عنوان کرد: حضور حداکثری هموطنان به ویژه البرزی‌های سرافراز در این انتخابات نشان دهنده وحدت درونی و قدرت جمهوری اسلامی ایران خواهد بود که با هدف حفظ عزت و سربلندی کشور با تمام توان به دنبال تحقق آن هستیم.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب "مدظله العالی" در خصوص اهمیت مشارکت خواص در انتخابات پیش‌رو گفت: صنعتگران به عنوان بزرگان کشور بخشی مهمی از خواص جامعه را تشکیل می‌دهند.

استاندار البرز در ادامه با بیان اینکه البرز ایران کوچک است، افزود: تبلور وحدت اقوام مختلف در استان در این عرصه را باید با حضور پرشور در انتخاب مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان به خوبی به دشمنان نظام و انقلاب نشان دهیم.

پاسخ دهید