info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

تاکید بر حل مسئله تامین برق چاه‌های آب مصارف کشاورزی و گلخانه‌ای البرز

کد خبر: 29999
تاریخ انتشار: 3 اسفند 1402 - 11:53
در کارگروه تخصصی کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی البرز بررسی شد:
در کارگروه تخصصی کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی البرز در خصوص رفع موانع فعالیت‌های حوزه کشاورزی و گلخانه‌ای از جمله مسئله تامین برق چاه‌های این بخش و میزان سهمیه برداشت از چاه‌های آب بحث و تبادل نظر شد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز، نبی‌اله نوری‌نسب در جلسه کارگروه تخصصی ذیل کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع اتاق بازرگانی البرز بیان کرد: محور اصلی این جلسه در خصوص بررسی و ارائه راهکارهای اجرایی برون‌رفت از مشکلات قطعی برق چاه‌های آب با توجه به فصل کاشت محصولات کشاورزی و سایر فعالیت‌های مرتبط به بخش کشاورزی به خصوص گلخانه‌ها و صنایع تبدیلی و توزیع عادلانه آب در بین ذینفعان بخش خصوصی است.

وی افزود: هدف این است که اقدامات پیشگیرانه مناسب نسبت به جلوگیری از خسارات احتمالی به بخش کشاورزی استان البرز در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ اعمال شود.

در ادامه این نشست، سید احمد میرجلیلی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز و نائب‌رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان میوه و تره‌بار استان نیز در مورد ضرورت برق‌رسانی مناسب به واحدهای سردخانه‌ای حوزه کشاورزی گفت: زمانی که بار محصولات کشاوزری وارد سردخانه‌ها می‌شود و در آن زمان برق مجموعه برای ۴ تا ۵ ساعت قطع می‌شود، دمای سردخانه کاهش یافته و در نتیجه موجب افزایش ضایعات محصولات کشاورزی در سردخانه‌ها می‌شود.

وی در مورد رعایت زمان خاموشی چاه‌های آب بر اساس سهم حق‌آبه مشترکان این بخش عنوان کرد: سال گذشته با خاموشی برق چاه‌های کشاورزی و تغییرات اعمال شده از سوی شرکت برق منطقه‌ای البرز، متاسفانه با خسارات میلیاردی در بخش کشاورزی مواجه شدیم.

در بخش دیگری، محمدصادق کیاپاشا مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای البرز عنوان کرد: با توجه به پروانه بهره‌برداری فعالیت‌های حوزه کشاورزی، میزان مصرف مشخصی بر حسب کیلووات ساعت برای استفاده از برق چاه‌های آب برای آنها تعیین شده است، اما در حال حاضر بر اساس شیوه‌نامه جدید ابلاغی از سوی هیات وزیران به وزارت نیرو برای هر چاه کشاورزی استفاده تا ۱.۷ برابر سهمیه تعیین شده مشکلی ندارد اما بیش از آن با اخطار و سپس قطعی برق مواجه می‌شوند.

در ادامه عباس گازران کارشناس معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای ۹۰درصد چاه‌های آب کشاورزی سهمیه روزانه مصرف ۱۹ ساعت تعیین شده است، اما متاسفانه اعمال ۵ ساعت قطعی برق برای این چاه‌ها در طول یک روز باعث اختلال در وضعیت آبیاری اراضی و در نتیجه ضربه به تولید محصولات کشاورزی و در نهایت موجب نارضایتی کشاورزان شده است.

وی در ادامه درخواست کرد این موضوع در کارگروه مربوطه که زیر نظر جهاد کشاورزی استان و با حضور استاندار برگزار می‌شود، مطرح شود و برای کاهش میزان ساعات خاموشی چاه‌های آب مناطقی که کشت مخصوصی در آنجا صورت می‌گیرد تدابیر ویژه‌ای اتخاذ شود زیرا در آبرسانی به این اراضی نباید هیچ نوع وقفه‌ای را شاهد باشیم.

محمد علائی‌نژاد دبیر کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی البرز نیز در این نشست مطالبی را در خصوص دستور جلسات کارگروه مربوطه بیان کرد.

در بخش دیگری از سوی مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان و دیگر حاضرین در جلسه مسائلی در خصوص موضوعات مرتبط با دستور جلسه مطرح و پیشنهاداتی در زمینه رفع مشکلات ناشی از قطعی برق چاه‌های آب کشاورزی، میزان و ساعات برداشت مجاز آب از این چاه‌ها مطرح شد.

پاسخ دهید