info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

بررسی ظرفیت‌های صادراتی البرز به کشور امارات/طرح ضرورت تاسیس پارک علم و فناوری مشترک ایران و امارات

کد خبر: 30004
تاریخ انتشار: 4 اسفند 1402 - 20:33
در جریان دیدار هیات تجاری البرز با مقامات سرکنسول‌گری ایران در دبی مطرح شد:
در جریان حضور هیات تجاری البرز در دفتر سرکنسول‌گری جمهوری اسلامی ایران در دبی ضمن بررسی ظرفیت‌های صادراتی این استان به کشور امارات، بر ضرورت تاسیس پارک علم و فناوری مشترک ایران و امارات تاکید شد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز، هیات تجاری البرز در حاشیه برگزاری نمایشگاه گلفود در دبی با حضور در دفتر سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در این شهر با مقامات مربوطه دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار یداله مالمیر نائب رئیس اتاق بازرگانی البرز و رئیس انجمن صنایع نساجی، پوشاک و چرم این استان افزود: خوشبختانه در سه سال اخیر صنعت نساجی کشور با تکیه بر توانمندی‌های تولید داخلی متحول شده است.

وی با اشاره به فعالیت قابل توجه واحدهای تولیدی صنعت نساجی در البرز گفت: به مدت یکسال مسئولیت دبیرخانه مشترک انجمن‌های نساجی کشور به انجمن نساجی البرز سپرده شد بود و در این مدت برگزاری چند جلسه دبیرخانه مذکور را با حضور مدیران، مسئولان مرتبط و فعالان صنعت نساجی از نقاط مختلف کشور در اتاق بازرگانی البرز میزبانی کردیم.

در ادامه محمدرضا محمدی‌طامه از نواب رئیس اتاق بازرگانی البرز و از مدیران یک مجموعه تولیدکننده منسوجات بی‌‌بافت گفت: از نمونه پر کاربرد این محصولات در ماسک‌های بهداشتی و پوشاک نوزادان است که تولید داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه کشور امارات از مقاصد هدف برخی محصولات نساجی البرز است، افزود: انتظار می‌رود که به دنبال تعاملات و گفت‌گوهایی که در جریان این سفر صورت گرفت، بتوانیم هزینه‌های صادرات به کشور امارات را مدیریت کنیم تا حجم مراودات تجاری البرز به این کشور را نسبت به گذشته افزایش دهیم.

در ادامه سید محمدباقر رضوی تقوی عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی البرز و از مدیران فعال در زمینه تولید صنایع غذایی بیان کرد: البرز صنایع‌ غذایی متنوع و مطلوبی دارد و آماده صادرات تولیدات استان در این بخش هستیم.

وی با اشاره به تولید قابل توجه فرآورده‌های گوشتی در صنایع غذایی البرز نیز عنوان کرد: بیش از ۶۰‌درصد مجموعه‌های کارخانه‌ای و فعال کشور در زمینه تولید صنایع فرآورده‌های گوشتی در البرز مستقر است.

رضوی تقوی با اشاره به حضور صنایع مختلف از البرز همانند صنایع دارویی، آرایشی و بهداشتی، هایتک و دیگر بخش‌ها گفت: موضوع مهم معرفی تولیدات و محصولات شرکت‌های البرزی به بازارهای صادراتی و معتبر بین‌المللی است، امیدواریم که این مهم در سایه تعاملات اقتصادی با کشور امارات و با تکیه بر ظرفیت اتاق‌ بازرگانی البرز بیشتر شود.

در بخش دیگری از این دیدار حسن جلیلی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز و از مدیران یک گروه صنعتی مهم تولیدکننده دارو در این استان بیان کرد: کشور هند یکی از مقاصد مهم تولیدات دارویی ایران است، اکنون در حال برنامه‌ریزی برای توسعه و ارتقاء صادرات به کشور چین نیز هستیم.

وی با اشاره به اینکه دو کشور هند و امارات جایگاه موثری از حیث جذب فارغ‌التحصیلان ایرانی دارند، بیان کرد: با یک طرح و برنامه مدون و تاسیس یک پارک علم و فناوری مشترک میان بخش خصوصی ایران و امارات می‌توانیم از ظرفیت این افراد استفاده کنیم.

جلیلی با بیان اینکه ۶۰درصد تولیدات دارویی کشور در گروه‌های صنعتی و کارخانه‌های دارویی البرز تولید می‌شود، توضیح داد: عمده صادرات دارویی البرز به دو کشور هند و امارات است.

وی در ادامه با اشاره به یک چالش مهم پیش‌روی شرکت‌های دارویی کشورمان گفت: متاسفانه قیمت تمام شده تولیدات دارویی ایران هنوز در قیاس با تولیدات مشابه در دیگر نقاط دنیا بسیار پایین بوده و رقابت‌پذیر نیست.

در بخش دیگری نبی‌اله نوری‌نسب عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی البرز عنوان کرد: محصولات ماکارونی و تولیدات مرتبط به این صنعت در البرز با محصولات به روز به دنیا از جمله کانادا برابری می‌کند و صنایع فعال استان در این حوزه از ظرفیت بالایی در امر صادرات برخوردار است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز در ادامه یکی از دغدغه‌های مهم فعالان بخش خصوصی کشور در بخش تولید، دانش و فناوری را حرکت به سمت رونق اقتصادی و توسعه صادرات برشمرد.

جعفر سلیمانی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز و از فعالان صنعت بتن این استان بیان کرد: یکی از اهداف مهم ما در بحث توسعه مراودات تجاری ورود ماشین‌آلات مستهلک مورد نیاز صنایعی است که در رونق تولید داخلی کشور بسیار موثر هستند‌ و باید تجهیزات این مجموعه‌ها به روز شود.

وی با تاکید بر اهمیت هموار کردن مسیر مراودات بین‌المللی تجار و صادرکنندگان ایرانی از طریق کشورهایی نظیر امارات بیان کرد: باید از نخبگان کشور و فعال در بخش‌هایی مانند شرکت دانش‌بنیان و فناور مستقر در پارک‌ علم و فناوری حمایت بیشتری شود‌.

حسن خانی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز و از مدیران صنایع غذایی این استان نیز گفت: بازار هدف تولیدات غذایی ما نظیر رب‌ گوجه‌فرنگی عمدتا کشورهای اروپایی و آسیای میانه است اما تاکنون در این زمینه به کشور امارات صادراتی نداشته‌ایم که امیدواریم زمینه آن ایجاد شود.

وی با تاکید بر وجود شرایط لازم در البرز از حیث تولید صنایع غذایی مختلف بر حسب درخواست و نیاز کشورهای هدف گفت: بدین منظور در صورت نیاز می‌توانیم خدمات و سطح تولیدات خود را توسعه دهیم.

در بخش دیگری از این دیدار سودابه رادفرد معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی البرز با قدردانی از میزبانی سرکنسول‌گری ایران در دبی در هماهنگی این دیدار و پیشبرد مذاکرات در خصوص همکاری‌های مشترک میان طرفین بیان کرد: حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه بین‌المللی همانند گلفود فرصت خوبی برای معرفی تولیدات صنایع غذایی این کشور از جمله استان البرز است.

پاسخ دهید