info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

بررسی راهکارهای تحقق شعار سال در مسیر رفع موانع فعالیت‌های کشاورزی

کد خبر: 30165
تاریخ انتشار: 5 اردیبهشت 1403 - 18:20
در نشست کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی البرز مطرح شد:

در سومین نشست کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی البرز، راهکاری‌های اجرایی تحقق شعار سال با هدف رفع موانع و مشکلات و توسعه فعالیت‌های بخش کشاورزی بررسی شد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی استان البرز، در این نشست که با حضور دبیرکل اتاق و سیداحمد میرجلیلی عضو هیات نمایندگان برگزار شد، به مسئله قطعی برق چاه‌های آب در فعالیت‌های مرتبط به حوزه کشاورزی طی تابستان سال گذشته و تاکید استاندار محترم و مسئولان مربوطه برای جلوگیری از بروز این مشکل در تابستان امسال به تصمیماتی اشاره شد که در نشست شورای گفت‌وگو در این مورد مطرح و مصوب شد.

بر این اساس مقرر شد که برای احداث طرح‌های جدید کشاورزی از جمله ایجاد گلخانه‌ها با توجه به ضرورت مدیریت مصرف آب و اجرای سیاست‌های ملی در خصوص استفاده از سیستم نوین آبیاری و گیاهان کم آب‌بر، بانک‌های عامل استان به جزء بانک کشاوری ۱۵درصد اعتبار خود را به طرح‌های اولویت‌دار کشاورزی تخصیص دهند.

در رابطه با این مصوبه نشست شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان، محمد علائی‌نژاد دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی البرز گفت: در این مورد و با دستور استاندار البرز مقرر شد طی ارائه گزارشی از سوی دبیر کمیسیون بانک‌‌های استان، منابع مالی مذکور جهت تزریق به طرح‌های اولویت‌دار حوزه کشاورزی از بانک‌های عامل دولتی و خصوصی استان مطالبه‌گری شود.

در ادامه این نشست به دیگر مسئله پیشنهادی طرح شده از سوی کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی البرز در جلسه شورای گفت‌وگو استان با موضوع جلوگیری از قطعی برق الکترو‌پمپ‌های حوزه کشاورزی از جمله گلخانه‌ها و با در نظر گرفتن مصوبه هیات وزیران در این خصوص برای اعمال خاموشی ۵ ساعته برق مجموعه‌های مربوطه اشاره و عنوان شد که بر اساس مصوبه مذکور تمامی دستگاه‌های خدمات‌رسان مرتبط به این حوزه باید گزارشی از برنامه‌ها و اقدامات خود برای جلوگیری از ناترازی برق حوزه کشاورزی در تابستان امسال را به استانداری و دبیرخانه شورا ارائه دهند.

در بخش دیگری از این نشست سیدهاشم هاشمی‌نژاد معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان البرز با اشاره به اینکه طی جلساتی در اداره گاز مباحث کلی پیرامون مصرف سوخت تحت عنوان کمیته سوخت، بررسی می‌شود، بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته از سوی شورای سیاست‌گذاری، قطع انرژی در زمان پیک مصرف به ترتیب صنعت، کشاورزی و خانوارها خواهد بود، اما برای گروه‌هایی که مصرف بهینه را اعمال کنند بسته‌های تشویقی در نظر گرفته شده است.

در ادامه شعبان محمودی مدیر شعب بانک کشاورزی استان البرز نیز عنوان کرد: طی ۴ سال گذشته هزینه احداث یک هکتار گلخانه از ۷ میلیارد به ۲۵ میلیارد افزایش یافت.

محمودی اضافه کرد: در بحث سرمایه در گردش تاکید ما بر این است که مقدار آن با سرمایه‌گذاری در بانک‌ها همخوانی داشته باشد.

در بخش دیگری با طرح و بررسی موضوع اهمیت توزیع عادلانه انرژی و منابع آبی در طرح‌های مختلف اجرایی از جمله حوزه کشاورزی در جلسه عنوان شد که طبق مکاتبات انجام شده با اتاق بازرگانی ایران، اشخاصی که از دامداری و کشاورزی کسب درآمد داشته باشند از مالیات معاف خواهند شد که البته طرح فوق با اما و اگرهایی نیز همراه است، همچنین مطرح شد که نرخ صفر مالیاتی مشمول اشخاصی می‌شود که سالانه تا ۱۶۰میلیون تومان درآمد داشته باشند و مابقی اشخاص مشمول پرداخت مالیات می‌شوند.

در ادامه جلسه نیز مباحثی در خصوص بهره‌گیری مناسب از پساب‌های شهری در بخش کشاورزی، سرمایه‌گذاری برای بازتولید چرخه آب، افزایش سقف کارت به کارت‌، بسته تشویقی ویژه مشتریان خوش حساب بانک، اصلاح سیاست ارزی، جذب مشارکت بخش خصوصی، افزایش بهره‌وری در تمامی زمینه‌ها و یا بررسی و اصلاح قوانین و برگزاری جلسات کاربردی مرتبط مطرح و بررسی شد.

پاسخ دهید