info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

معرفی ظرفیت‌های تولیدی و صادراتی البرز/ تاکید بر لزوم همکاری و تعامل دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی عضو کمیته

کد خبر: 30342
تاریخ انتشار: 14 خرداد 1403 - 14:13
در دومین جلسه کمیته افزایش تولید، صادرات و سرمایه‌گذاری البرز مطرح شد:
در دومین جلسه کمیته افزایش تولید، صادرات و سرمایه‌گذاری البرز ضمن معرفی ظرفیت‌های تولیدی و صادراتی استان در بخش‌های مختلف، بر همکاری و تعامل میان دستگاه‌های اجرایی برای پیشبرد تکالیف کمیته تاکید شد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز، دومین جلسه کمیته افزایش تولید، صادرات و سرمایه‌گذاری ذیل قرارگاه جهش تولید با مشارکت استان با حضور مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی عضو این کمیته در اتاق بازرگانی البرز برگزار شد.

در ابتدای این نشست، احمد غلامی خشگناب دبیرکل اتاق بازرگانی البرز با اشاره به تصویب‌نامه ابلاغی از سوی هیات وزیران و موضوعات طرح شده در آن برای رسیدگی در قرارگاه‌های جهش تولید استانی افزود: مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی البرز به عنوان دبیر قرارگاه جهش تولید استان بر حسب موضوعات قید شده در تصویب‌نامه هیات وزیران، وظایف کمیته‌های هفت‌گانه ذیل قرارگاه را تفکیک کرده و بر این اساس با توجه به وظایف و رسالت‌های افزایش تولید، صادرات و سرمایه‌گذاری، مباحث مرتبط به این کمیته ارجاع داده شد.

وی با اشاره به تاکیدی که در برش‌های استانی در خصوص تمرکز بر پیاده‌سازی برنامه‌ها برای افزایش مشارکت آحاد مردم و ایجاد انگیزه در آنها برای حضور موثر و فعال در راستای تحقق شعار سال وجود دارد، افزود: نتایج اجرای این برنامه‌ها در معیشت و اشتغال مردم اثرگذار است.

وی در ادامه با اشاره به بخش دیگری از برنامه‌های ابلاغی از سوی دولت در خصوص بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های بخش‌های دولتی و غیردولتی به منظور تحقق شعار سال عنوان کرد: در این زمینه بسیج تمامی امکانات نهادهای دولتی، اتاق‌های بازرگانی، تعاون و اصناف، اتحادیه‌ها و دیگر مجموعه‌ها برای ترویج فرهنگ حمایت از تولید داخلی و مصرف کالای با کیفیت ایرانی و ترغیب سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی برای مشارکت در این پروژه‌ها الزامی است.

دبیرکل اتاق بازرگانی البرز بیان کرد: بر اساس مفاد تصویب‌نامه هیات وزیران در خصوص پیش‌بینی فرصت‌ها برای رشد اقتصادی استان، اداره‌کل امور اقتصاد و دارایی البرز بر ایجاد تمهیدات قانونی و نهادی لازم جهت ایجاد دفاتر خصوصی جلب سرمایه‌گذاری خارجی در استان‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در کشورهای هدف مکلف شده است، برای افزایش مشارکت مردمی در تامین مالی پروژه‌های سرمایه‌گذاری نیز سازمان مدیریت و برنامه استان باید طرح‌های پیشران و اولویت‌دار را معرفی کند.

ضرورت تقویت زیرساخت‌های صادرات از مبداء البرز

در ادامه این نشست امیرحسین قیطانی رئیس کمیسیون بازرگانی، حمل‌و‌نقل و گمرک دوره چهارم اتاق البرز نیز با تاکید بر اینکه در راستای پیشبرد اهداف و برنامه‌های کمیته افزایش تولید، صادرات و سرمایه‌گذاری هر کدام از دستگاه‌های اجرایی البرز باید برش‌های استانی و شهرستانی خود را مشخص کنند، افزود: برای پیشبرد اقداماتی مانند پروژه ساخت ترمینال کارگو فرودگاه بین‌المللی پیام و همچنین استفاده از طرح‌های لجستیک این فرودگاه باید برنامه‌ریزی شود.

قیطانی تاکید کرد: در پایان سال گذشته صادرات غیرنفتی سالانه البرز به عدد یک میلیاد دلار رسیده است، اما ۸۰‌درصد آن از خارج استان صورت می‌گیرد و باید برای فراهم‌کردن زیرساخت‌های انجام این صادرات از مبداء استان برنامه‌ریزی شود.

در ادامه این نشست، نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی عضو کمیته به بیان نقطه‌نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

در پایان نیز مقرر شد دستگاه‌های اجرایی دولتی و بخش خصوصی عضو کمیته، بسته‌های خدمات حمایتی و تشویقی از قبیل امکان ارائه تخفیف، تسریع در صدور مجوزهای قانونی، ارائه تسهیلات و دیگر موارد که امکان طراحی و ارائه آن در استان میسر است را شناسایی و برای جمع‌بندی و طرح در جلسه اصلی قرارگاه به دبیرخانه مستقر در اتاق بازرگانی البرز ارسال کنند.

پاسخ دهید