info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

بر اساس امضای تفاهم نامه میان اتاق بازرگانی و آموزش و پرورش صورت می گیرد؛ هدایت تحصیلی دانش آموزان به سمت نیازهای توسعه اقتصادی استان

کد خبر: 14172
تاریخ انتشار: 30 مهر 1399 - 14:59

بر اساس تفاهم نامه منعقد شده میان اتاق بازرگانی و آموزش و پرورش استان البرز، هماهنگی لازم بین برنامه های آموزشی و نیازهای توسعه اقتصادی استان ایجاد خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز، پرهام رضایی پیش از ظهر سی ام مهرماه سال جاری در جریان انعقاد تفاهم نامه میان اتاق بازرگانی البرز و آموزش و پرورش استان که در محل اداره کل آموزش و پرورش البرز برگزار شد، اظهار کرد: اتاق البرز تاکنون تفاهم نامه های زیادی را با نهادهای مختلف اجرایی منعقد کرده است و اینک دراین زمینه قرار است همکاری و تعامل بیشتری در راستای امضای تفاهم نامه ای با آموزش و پرورش البرزداشته باشیم.

وی در ادامه، ضمن تاکید بر اهمیت مشارکت هر چه بیشتر بخش خصوصی با حوزه های آموزشی، ازاقدامات انجام شده  توسط اتاق بازرگانی در راستای تعامل حوزه صنعت با دانشگاه سخن گفت و افزود: دانشجویان زیادی از رشته ها و در مقاطع مختلف تحصیلی هر ساله از دانشگاه های ایران فارغ التحصیل شوند؛ اما متاسفانه در ادامه با بازار کاری مواجهه می شوند که در آن فرصت اشتغال کمی وجود دارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز با اشاره بر اینکه باید تعامل با حوزه های آموزشی از سطوح تحصیلی پایین تر از دانشگاه و در مدارس آغاز شود، گفت: در این راستا آموزش پایه ای برای مقاطع تحصیلی از جمله هنرستان ها و یا دیگر مقاطع تحصیلی دوره متوسطه باید مدنظر قرار داده شود.

وی با اشاره به اینکه عدم توجه به آموزش پایه از سطوح پایین تر دوره های آموزش موجب بروز مشکل در آینده برای کسب و کارهای گسترده و جامع است، عنوان کرد: عدم داشتن علم کافی و بررسی نکردن زیرساخت های کار موجب بروز مواردی از جمله ورشکستگی کسب و کارها  و یا عدم سودهی تجارت از دل این مجموعه ها است.

به گفته رضایی باید زیرساخت های لازم برای آموزش دانش آموزان فراهم شود تا به عنوان آینده سازان مملکت از اکنون بدانند که قرار است درآینده وارد چه فضای کاری شوند و این همان توجه به بحث جانشین پروری در حوزه کسب و کار است که اتاق در راستای تعامل با آموزش و پرورش به دنبال تحقق این مهم است.

وی بیان کرد: دانش آموزان باید با مواردی که در راستای ورود به صنعت و دیگر کسب و کارها لازم است از نزدیک آشنا شوند و این یکی از رسالت های اتاق بازرگانی است.

رئیس اتاق البرز با این توضیح که این مجموعه قدرت اجرایی ندارد اما از توان مشاوره ای بالایی برخوردار است، افزود: اتاق بازرگانی با فعالان حوزه صنعت و مجموعه داران کسب و کارهای کوچک و بزرگ در ارتباط است و می تواند از ظرفیت این بخش ها برای آموزش دانش آموزان استفاده کرده و به نوعی به جوانان کمک کند که آینده خود را به درستی رقم بزنند.

وی ضمن اشاره به اینکه فضای کسب و کار در ایران در حال تغییر است، گفت: اتاق بازرگانی نیز از تمامی ظرفیت ها و امکانات استفاده خواهد کرد تا در البرز که استانی صنعتی است از پتانسیل های بالای این حوزه برای آموزش دانش اموزان به عنوان آینده سازان جامعه استفاده شود.

رضایی توضیح داد: حوزه صنعت در البرز به دنبال استفاده هرچه بیشتر از نیروهای بومی استان است؛ زیرا با پرورش نیروی متخصص درالبرزضمن ساختن آینده ای مناسب برای فضای کسب و کار استان مواردی از جمله کاهش نرخ بیکاری و رشد تولید ناخالص داخلی محقق می شود.

وی در ادامه از ایجاد انجمن شرکت های دانش بنیان در استان سخن گفت و افزود: اتاق بازرگانی به دنبال روشن کردن مسیر جوانان جویای کار است تا با کسب مهارت کافی آینده خوبی را برای کشور رقم بزنند، در کنار این مسائل برگزاری همایش ها با حضور صاحبان صنایع نیز می تواند در جوانان ایجاد انگیزه کند؛ چرا که البرز دارای حدود 150 برند ملی است که استفاده از تجربیات هر کدام ازاین صنعتگران چراغ راه آینده سازان مملکت است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اتاق البرز با تاکید بر اینکه فراهم کردن تسهیلات بیمه ای و یا بانکی برای صاحبان صنایع در راستای برگزاری دوره های آموزشی برای دانشجویان یک راهکار مناسب است، گفت: این مهم به رشد هرچه بیشتر فارغ  التحصیلان دانشگاهی در زمینه کسب و کار می انجامد؛ چرا که  در محیط کسب و کارآموزش ها را از پایه می آموزند و در این زمینه به خوبی رشد می کنند، به یقین چنین فضایی می تواند برای دانش آموزان نیز فراهم شود.

افزایش آمادگی دانش آموزان برای اشتغال در صنایع

در ادامه این نشست، فائق زرافشان درخصوص اهداف امضای تفاهم نامه میان اتاق بازرگانی و آموزش و پرورش در خصوص نتایج مثبت این تعاملات اظهار کرد: با توجه با اوضاع کنونی کشور اصلی ترین دغدغه واحدهای تولیدی و صنعتی تامین نیروی انسانی است و در این راستا تعامل صنعت با حوزه های آموزشی از جمله راهبردی ترین مسائل است، در این میان اتاق بازرگانی البرز به دنبال شکوفایی این ظرفیت ها در سطح مدارس است.

رئیس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و دانش بنیان اتاق بازرگانی البرز در ادامه با این توضیح که وقتی آموزش های پایه ای از مقاطع تحصیلی آموزشی مدارس آغاز شود، نیروهای کارآمد و با تجربه کافی در آینده در حوزه کسب و کارهای کوچک، متوسط و بزرگ خواهیم داشت، افزود: دانش آموزانی که اززمان تحصیل مستقیم وارد بازار کار صنعت می شوند، از نزدیک با بخش های مختلف صنعت آشنا خواهند شد.

وی ضمن اشاره به اینکه حوزه صنعت برای رشد و شکوفایی به دنبال استفاده از فرصت های جدید در حوزه آموزش است، بیان کرد:  فارغ التحصیلان دانشگاهی از جمله دانش آموختگان رشته های مهندسی فنونی که در دانشگاه آموخته اند به اندازه کافی نمی تواند پوشش دهنده نیازهای صنعت باشد و در این میان آموزش های دوره ای ویژه دانش آموزان در سطح کارخانه ها و واحدهای تولیدی می تواند، راهگشای حل این خلاء ها باشد.

زرافشان در ادامه تاکید کرد که آموزش های عملی و حرفه آموزی در دل مجموعه های صنعتی ویژه دانش آموزان این قدرت را به آنها می دهد که با تکیه بر تجربیات آموخته شده با اعتماد به نفس و تمرکز بیشتری درآینده در بازار کارحضور یابند.

 
مطالب مرتبط

پاسخ دهید