info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

200 شرکت قطعه ساز خودرو در البرز فعالیت می کنند/ البرز هاب قطعه سازی کشور است

کد خبر: 18196
تاریخ انتشار: 18 اسفند 1399 - 12:59

عضو کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی استان البرز با بیان اینکه این استان هاب قطعه سازی کشور است، گفت: 200 شرکت قطعه ساز خودرو در البرز فعالیت می کنند. به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی البرز، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز، فرامرز طیبی با بیان اینکه بیش از 200 شرکت قطعه ساز خودرو در البرز فعالیت می کنند، اظهار داشت: این تعداد قطعه ساز به طور تقربی بالغ بر 15 درصد نیاز گروه‌های خودروسازی کشور را تامین می کنند. وی ادامه داد: البرز در میان31 استان فعال در زمینه ساخت قطعات خودرو جزو استان‌های برترکشور است، به عبارتی البرز هاب صنعت قطعه سازی کشور است . عضو کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی استان البرز با اشاره به سفر اخیر مدیرعامل شرکت ایران خودرو به البرز بابت افتتاح پروژه خط تولید قطعات خودروی تارا افزود: این محصول یک خودرو استراتژیک و از بروزترین خودروهای کشورمان است . وی اشاره کرد: مقرر شده که خودروی تارا در تابستان1400 به بازار عرضه شود، این خودرو طی یک پروژه 14ماهه به تولید رسیده است و در ساخت آن 92 درصد قطعات به کار رفته با تکیه بر توان وتولید داخلی بوده است . طیبی در ادامه مسئله خروج خودروها از لیست قیمت گذاری توسط شورای رقابت را یک خواسته مهم و اساسی قطعه سازان برشمرد و گفت: به یقین با منطقی تر شدن و به روز شدن قیمت خودروها علاوه برکوتاه شدن دست دلالان خودرو، سهم دریافتی شرکت های خودورساز هم بیشتر شده و جلوی ضرر و زیان به تولیدکنندگان این حوزه هم گرفته می‌شود ، همچنین موجب کاهش التهاب بازار و رضایت نهایی مصرف کنندگان است. وی ادامه داد: شرکت‌های خودرو ساز و انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور به دنبال این هستند که به یک نحوی قیمت گذاری خودروها اصلاح شود تا در نتیجه آن باری از دوش خودروسازان و قطعه سازان برداشته شود. طیبی تصریح کرد: اگر قیمت گذاری خودرو به صورت دقیق و در موعد مقرر انجام نشود، به یقین تحت تاثیر تبعات مالی آن فشار زیادی به دو صنعت خودروسازی و قطعه سازی کشور وارد می‌شود ،آن هم در شرایطی که شرکت‌های تولیدکننده قطعات خودرو در شرایط سخت اقتصادی باید مواداولیه خط تولید خود را تامین کنند . وی تاکید کرد: صنعت خودروسازی یک صنعت استراتژیک و راهگشای توسعه کشور است، این صنعت را باید حفظ کرد و به آن بها داد؛ چرا که علیرغم وجود تحریم‌های اقتصادی حاکم بر کشور بالغ بر700هزار نفر به طور مستقیم از این صنعت بهره مند می شوند . عضو هیات مدیره شرکت پل آستارا صنعت با بیان اینکه در سال جاری که مزین به جهش تولید است تا پایان بهمن ماه بیش از 130 هزار دستگاه خودرو نسبت به پایان سال گذشته در شرکت ایران خودرو تولید شد، افزود: امید است تا پایان امسال با تولید 50 هزار دستگاه خودروی دیگر، جهش ایران خودرو در تولید نسبت به سال 98 به بیش از 180 هزار دستگاه برسد. وی با این توضیح که در گروه‌های خودروسازی مانند ایران خودرو سعی بر این است که تعداد خودروهای کف به حداقل رسانده شود، عنوان کرد: برنامه ریزی مدونی انجام شده است تا در نوروز 1400 اقدامات لازم برای دستیابی به این هدف صورت گیرد و در ادامه تحویل به موقع خودروها به مشتریان حاصل شود. طیبی بیان کرد: تحریم ها سبب شده که خیلی از شرکت‌های قطعه ساز خودرو در راستای رسیدن به خودکفایی در تولیدات جدید با هم همکاری کنند، در این مورد میز خودکفایی در وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور انجمن های خودرو و تولیدکنندگان داخلی تشکیل و در قالب جلسات آن از قطعات جدید خودرویی ساخت ایران رونمایی شد . وی تشریح کرد: تولید یکسری قطعات خودرو درکشورمان که در گذشته واردات آن را داشتیم، علاوه بر خودکفایی سبب ایجاد اشتغال‌های جدید در جامعه و ارز آوری 341 میلیون یورویی برای کشورمان شده است. عضو کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی استان البرز با تاکید بر واردات مواد اولیه مانندکائوچوهای طبیعی، برخی مواد شیمیایی و دیگر موارد مورد نیاز تولیدکنندگان قطعات خودرو گفت : بانک مرکزی و ادارات گمرک کشور باید کمک کنند تا مواد اولیه که با هر مشقتی از خارج خریداری شده و به گمرک رسیده است، هرچه زوتر ترخیص شده و به دست تولیدکنندگان برسد. وی در ادامه توضیح داد: خوشبختانه تقاضا برای صنعت خودروسازی وجود دارد و اگر بحث قیمت گذاری خودروها حل شود، شکاف قیمتی که میان قیمت خودروهای تولید کارخانه و خودروهای موجود در بازار وجود دارد، برداشته خواهد شد. به گفته طیبی در حال حاضر مبلغ بدهی گروه‌های خودروسازی به قطعه سازان خودرو بالغ بر 42 هزار میلیارد تومان است که بخشی از این بدهی معوقه حتی به سال قبل باز می گردد و با توجه به تورم موجود و خرید نقدی مواد اولیه و نهاده های تولید از شرکت های فولادی، تولیدکنندگان موادشیمیایی و غیره، این بدهی هرچقدر دیرتر از سوی خودروسازان تسویه شود، موجب ضرر بیشتر به قطعه سازان و از سویی تعطیلی برخی شرکت های قطعه سازی به علت کمبود نقدینگی و عدم تامین مواداولیه است.
مطالب مرتبط

پاسخ دهید