info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

برگزاری نشست ویدئو کنفرانس با مقر اتاق بازرگانی بین المللی در پاریس/ طرح ایران برای راه اندازی هاب بین المللی کشاورزی و غذا برگزیده شد

کد خبر: 23267
تاریخ انتشار: 20 آذر 1400 - 12:21

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران گفت: با انتخاب طرح ارائه شده از سوی ایران به کمیته مرکزی اتاق بازرگانی بین المللی در پاریس، تا کمتر از یکماه دیگر به عنوان یکی از هاب های بین المللی کشاورزی و غذا در دنیا معرفی می شویم.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز، محسن امینی در حاشیه نشست ویدئو کنفرانس با مقر اتاق بازرگانی بین المللی در پاریس که در محل اتاق بازرگانی البرز برگزار شد، بیان کرد: این نشست به منظور تبادل نظر و گفتگوی بیشتر پیرامون ایجاد هاب های بین المللی کشاورزی و غذا برگزار شد، طرحی که بر اساس آن قرار است ایران به عنوان یکی از اعضای اصلی آن و یکی از هاب های بین المللی کشاورزی و غذا معرفی شود.

وی در تشریح آخرین اقدامات انجام شده در زمینه ایجاد هاب بین المللی کشاورزی و غذا در ایران توسط کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران و با همکاری کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی(ICC) اظهار کرد: در آخرین روز از شهریورماه سال جاری و به دنبال ارسال دعوتنامه از سوی دکتر خزاعی دبیرکل محترم نمایندگی ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی جلسه ای با موضوع تشکیل مرکز کشاورزی و غذا در ایران (Agree-Food Hub) در محل کمیته ایرانی ICC با حضور هیات رییسه کمیسیون کشاورزی اتاق ایران برگزار شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه کمیسیون کشاورزی اتاق ایران واجد ویژگی های تخصصی در این زمینه است، موضوع به کمیسیون کشاورزی اتاق ایران واگذار شد تا از منظر تخصصی و کارشناسی بررسی شود.

وی با اشاره به اهمیت موضوع تشکیل مرکز کشاورزی و غذا در کشورمان گفت: با جدیت در حال انجام اقدامات لازم هستیم، در این راستا با برگزاری چندین جلسه تخصصی با حضور هیات رییسه، کارشناسان و مشاوران کمیسیون کشاورزی اتاق ایران، پروپوزال ابتدایی برای انجام کار تهیه و به مقر ICC در پاریس ارسال شد.

امینی در ادامه افزود: خوشبختانه از میان طرح های ارائه شده به اتاق بازرگانی بین المللی طرح پیشنهادی ایران جزء طرحهای برتر توسط کمیته مرکزی پاریس ICC انتخاب شد.

به گفته امینی به دنبال تایید درخواست توسط پاریس، چندین نشست تخصصی توسط هیات رییسه، مشاوران و کارشناسان کمیسیون کشاورزی با دبیرکل و کارشناسان کمیته ایرانی ICC و یک جلسه نیز به صورت ویدئوکنفرانسی با حضور رییس و کارشناسان این اتاق بازرگانی بین المللی در پاریس برگزار شد.

وی در توضیح شرح وظائف کمیته ها یا هاب های کشاورزی و غذا جهانی بیان کرد: این کمیته های اجرایی در سطح منطقه خود، ۵ موسسه مهم تحقیقاتی علمی و پژوهشی فعال در حوزه های مختلفی از جمله حقوقی، نوآوری و دیجیتال سازی،سیاست گذاری، کارآفرینی، و ثبات و پایداری در حوزه غذا و کشاورزی را به عنوان شریک هاب انتخاب می کنند.

امینی در ادامه افزود: در مرحله بعدی ۳۰ شرکت در حوزه صادرات، واردات، بسته بندی، تبلیغات و سایر موضوعات مرتبط به صنایع غذایی و کشاورزی انتخاب شده و بعد از تایید نهایی، فعالیت های هاب بر اساس اولویت بندی های تعیین شده اداره می شود.

تبدیل شدن ایران به هاب بین المللی کشاورزی و غذا فرصت خوبی برای تجار منطقه است

در بخش دیگری از این گفتگو محمد بهرو نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی البرز نیز در این مورد توضیح داد: مقرر شده است که ۵ تا حداکثر ۱۰ هاب بین المللی کشاورزی و غذا در نقاط مختلف جهان عهده دار این مسئولیت شوند.

وی ادامه داد: در این راستا جمهوری اسلامی نیز توسط اتاق بازرگانی ایران و کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی آن پیشنهاد خود را به اتاق بازرگانی بین المللی ارائه داد و خوشبختانه در مرحله نخست طرح ایران از میان ۱۲ کشور به عنوان بهترین پروپوزال انتخاب شد.

وی در مورد مزایای انجام این طرح و بنیان گذاری هاب های بین المللی کشاورزی و غذا در سطح نقاط مختلف جهان بیان کرد: بر اساس این طرح تجار و فعالان اقتصادی که در صنعت غذا فعال هستند، در بستر فضای مجازی ایجاد شده توسط اتاق بازرگانی بین المللی می توانند محصولات تولیدی خود را در سطح بین المللی ارائه کنند.

بهرو در ادامه افزود: با توجه به‌ پتانسیل بالای البرز، تولیدکنندگان محصولات کشاورزی این استان می توانند از طریق فضای ایجاد شده در بستر هاب های بین المللی به گسترش بازارهای صادراتی خود دست یابند.

وی در بخش دیگری در توضیح ره آورد تبدیل ایران به عنوان یکی از هاب های بین المللی کشاورزی و غذا برای منطقه خاورمیانه گفت: با اجرایی شدن این تصمیم مهم در کنار فعالان اقتصادی ایرانی، تجار منطقه هم از طریق این هاب بین المللی می توانند با دیگر فعالان اقتصادی دنیا ارتباط برقرار کنند.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی البرز افزود: خوشبختانه با طرح موضوع تبدیل ایران به یک هاب بین المللی کشاورزی و غذا ،فعالان اقتصادی پاکستان به عنوان‌ یکی از کشورهای عضو همکاری های اقتصادی منطقه طی نشست مشترکی که با آنها داشتیم، از این اتفاق و همکاری در راستای پیاده سازی اهداف آن استقبال خوبی داشتند.

وی با بیان اینکه در ادامه دیگر کشورهای منطقه هم به این طرح و حضور در هاب بین المللی کشاورزی و غذا می پیوندند، افزود: تمامی تجار و فعالان اقتصادی منطقه در زمینه کشاورزی و غذا می توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

بهرو با اشاره به اینکه با پذیرفته شدن طرح اولیه ارائه شده از سوی ایران به اتاق بازرگانی بین المللی(ICC) جایگاه ما به عنوان عضو ناظر در هاب کشاورزی و غذا بین المللی تثبیت شده است، گفت: در مرحله بعدی در ژانویه ۲۰۲۲ هم قرار است نام ایران به عنوان یکی از اعضای اصلی در این رویداد مهم اعلام شود.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید