info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

ضرورت مشارکت بخش خصوصی در ویرایش سند آمایش البرز

کد خبر: 14012
تاریخ انتشار: 20 مهر 1399 - 14:55

فعالان بخش خصوصی استان البرز، ضمن تاکید بر جایگاه این بخش در تدوین اسناد توسعه ای کشور، خواهان مشارکت جدی در تدوین و ویرایش سند آمایش این استان شدند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز، یازدهمین جلسه کمیسیون صنعت و معدن اتاق البرز، شامگاه نوزدهم مهرماه سال جاری در محل این مجموعه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، فریبرز بینش پور رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق البرز گفت: این جلسه با دستور ارتقای جایگاه انجمن های تخصصی صنایع همگن بر اساس استراتژی کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی البرز و تفویض برخی اختیارات به خانه های صنعت و معدن استان ها برگزار شده است، امید است راهکار مناسب برای حل مشکلات خانه صنعت و معدن و همچنین قوی کردن انجمن های صنعتی اخذ شود.

وی در ادامه بیان کرد: موضوع دیگر طرح شده در این جلسه، توجه به اهمیت سند آمایش سرزمین در محیط کسب و کار و اعمال نظرات تشکل های بخش خصوصی در تنظیم این سند بوده است.

در جریان برگزاری این نشست، پرهام رضایی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز اظهار کرد: در دوره سوم فعالیت اتاق البرز به ویژه در سه ماهه اخیر نگاه ویژه ای به توسعه تشکل ها و انجمن های صنعتی وجود دارد.

وی در ادامه ضمن تاکید براینکه انجمن های صنفی و تشکل ها می توانند بسیاری از مشکلات حوزه صنعت را پیگیری کنند، افزود: درواقع فعالیت تشکل های تخصصی می تواند تریبونی برای پیگیری حقوق فعالان بخش صنعت باشد.

رضایی در رابطه با تشکیل کارگروهی برای انجمن های تخصصی صنعتی ضمن اعلام موافقت با این رویکرد، گفت: سعی می کنیم که در جلسات آتی هیات رئیسه اتاق البرز مصوبه تشکیل این کارگروه را اخذ کنیم تا تشکیل آن منتج به خروجی مثبت برای حل مشکلات انجمن های صنعتی شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی اتاق البرز در بخش دیگری ضمن اشاره به اهمیت سند آمایش این استان گفت: در این خصوص باید دیدگاه های بخش خصوصی در قالب تشکیل کارگروهی بیان شود، این کارگروه را در اولین فرصت در اتاق البرز تشکیل خواهیم داد.

وی ضمن تاکید برتقویت پل ارتباطی میان دولت و بخش خصوصی به منظور پیاده سازی قویتربرنامه های راهبردی در سند آمایش استان البرز گفت: سند آمایش نقشه راه توسعه استان و چشم انداز حرکت برنامه های توسعه استانی، منطقه ای و ملی برای البرز است؛ در نتیجه هرگونه مطالعات کاربردی در آمایش سرزمین  می تواند به عنوان ابزاری  برای برون رفت از خیلی معضلات موجود در استان از جمله مساول و چالش های اقتصادی باشد .

رضایی در ادامه هدف اصلی سند آمایش سرزمین برای البرز را برقراری توازن های منطقه ای بر اساس ظرفیت های موجود در این استان برشمرد و گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی البرز و پتانسیل  بالایی که از لحاظ نیروی انسانی و ظرفیت های صنعتی، تولیدی، گردشگری و دیگر موارد در این استان وجود دارد، سند آمایش می‌تواند به تغییر مسیر توسعه ای البرز درآینده کمک کند.

بهره برداری از پتانسیل های موجود انجمن های صنعتی البرز در ادامه این نشست، رامین ربیعی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز نیز ضمن اشاره به اقداماتی که در راستای تعاملات با وزارت صمت و در راستای واگذاری یکسری فعالیت ها به انجمن های صنعتی دنبال شده است، افزود: در این مورد فعال بودن انجمن های مذکور و نظم داشتن ساختار این مجموعه ها مدنظر بوده است.

ربیعی با تاکید بر اهمیت توجه به ساختارهای جدید در دل انجمن های تخصصی صنایع عنوان کرد: خود این انجمن ها با توجه به پتانسیل هایی که دارند، می توانند حل بخشی از مسائل و مشکلات بخش صنعت را پیش ببرند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز ضمن مثبت ارزیابی کردن واگذاری بخشی از فعالیت ها به انجمن های تخصصی صنایع عنوان کرد: البته انجمن ها نباید صرفا در انتظار واگذاری فعالیت ها و مسئولیت های جدید باشند، بلکه نیاز است در راستای تعاملات موجود در مجموعه خود، پیاده سازی  یکسری اقدامات را اجرایی کنند.

طرح ها و پروژه های استانی البرز باید تایید طرح آمایش را اخذ کند

یحیی رمضانی نیز در بخش دیگری از یازدهمین نشست کمیسیون صنعت و معدن اتاق البرز در خصوص سند آمایش این استان گفت: نقش بخش خصوصی در مورد تحقق این سند باید چشم گیر باشد و خوشبختانه صنعتی ها در این مورد برای توسعه استان وارد عمل شده اند.

مدير مركز آموزش و پژوهش‌های توسعه و آينده‌نگری سازمان مديريت و برنامه ريزی استان البرز با بیان اینکه از دیدگاه های کارشناسانه فعالان حوزه صنعت در تحقق سند آمایش استان استقبال می شود ، عنوان کرد: ترسیم چشم انداز توسعه پایدار برای البرز در افق ۱۴۲۵ از جمله نکات مورد نظر در سند آمایش سرزمینی این استان است.

وی با اشاره به ظرفیت های تولیدی، گردشگری، خدماتی و کشاورزی در البرز بیان کرد: البرز نقشی مهم و استراتژیک در مواردی از جمله تولید ناخالص داخلی کشور دارد.

وی ضمن تاکید بر اهمیت استفاده از دیدگاه های بخش خصوصی در سند آمایش استان البرز اشاره کرد: تمامی طرح ها و پروژه های این استان باید تایید‌ طرح آمایش سرزمینی البرز را داشته باشد، نیاز است که این رویکرد از سوی سرمایه گذاران استان مدنظر قرار داده شود.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید