info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

نقش اتاق های بازرگانی در جلب مشارکت سرمایه گذاران خارجی اثرگذار است

کد خبر: 28820
تاریخ انتشار: 30 آبان 1401 - 15:10
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز:
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز بیان کرد: نقش اتاق های بازرگانی در راستای تسهیل امور و جلب مشارکت سرمایه گذاران خارجی و نیز حفظ آنها بسیار اثرگذار است.

                   


به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز، رحیم بنامولایی طی سفر هیات تجاری از این استان به ترکیه و در دیدارهای جداگانه با سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استانبول و رئیس اتاق مشترک ترکیه- ایران با اشاره به سرمایه گذاری فعالان اقتصادی ترکیه ای در ایران گفت: تصویب مصوبات و دستورالعمل های خلق الساعه و جدید منجر به ایجاد مشکلات و موانع بر سر راه تولیدکنندگان و سرمایه گذاران خارجی شده است.

وی اظهار کرد: بی ثباتی مدیریتی و تصمیم گیری در مسائل اقتصادی و روال نامتعارفی که برخلاف روند بین المللی است مانع از توسعه سرمایه می شود که این امر زمینه ساز نارضایتی و قطع مشارکت تولیدکنندگان ترکیه ای می شود. از جمله این موارد که از گسترش صادرات جلوگیری می کند درج قیمت تولیدکننده و مصرف کننده در بازار داخلی است.

بنامولایی در ادامه عنوان کرد: مصوبات متغیر وزارت صمت و سازمان حمایت به بازار داخل آسیب زده و این در صورتی است که برای جلب مشارکت سرمایه گذاران خارجی و حفظ آنان نقش اتاق های بازرگانی در تسهیل امور بسیار اثرگذار است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز افزود: اتاق های بازرگانی با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران و سازمان اقتصادی وزارت دارایی ضمن جذب اعتبار و ثبت آورده، امنیت سرمایه گذاران خارجی را برقرار کرده و در صورت بروز هرگونه مشکل اصل سرمایه را حفظ می کنند.

وی اضافه کرد: حمایت از سرمایه گذار خارجی و حفظ سرمایه اولیه از جمله جاذبه ها و مزیت های اقتصادی است که زمینه را برای پیشرفت در حوزه دانش فنی و تجارت بین المللی فراهم می کند و این مهم باید از سوی مسئولان مربوطه مورد توجه قرار بگیرد.

وی با تاکید بر لزوم تفکر اقتصادی و تعامل با دنیا گفت: رشد صادرات ترکیه در سال 2021 بیش از 220 میلیارد دلار بوده که چشم انداز پیش رو را تا 500 میلیارد دلار در سال 2025 در نظر گرفته اند و در راستای دستیابی به این هدف برنامه ریزی می کنند. این در حالی است که عدم برنامه ریزی صحیح و منسجم دولت، بانک مرکزی و انجمن های مختلف مانع از توسعه صادرات محصولات ایرانی می شود.

بنامولایی با اشاره به نقش اتاق های بازرگانی به عنوان مشاور سه قوه افزود: زمینه بهره وری و برنامه ریزی برای توسعه و رشد صنعت رابطه ای مستقیم با مدیریت کلان کشور داشته و می توان با ساختار شکنی و بیان مشکلات موجود بر سر راه تولید کنندگان و فعالان اقتصادی به دولتمردان به حل معضلات به ویژه در حوزه صادرات کمک کرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز بیان کرد: هدف اصلی سازمان توسعه تجارت ایران توسعه تجارت بخش خصوصی است و باید در زمینه برگزاری نمایشگاه های بین المللی و اعمال سوبسید صادرات با اتاق بازرگانی مشارکت داشته باشد اما بیشتر در خدمت بخش های خصولتی و دولتی است.

وی با اشاره به اینکه حضور تولیدکنندگان در نمایشگاه های بین المللی هزینه بالایی دارد، افزود: با وجود اعلام حمایت در این حوزه هنوز جزئیات و آئین نامه ای در این راستا تدوین نشده است. بنابراین باید اتاق بازرگانی به عنوان مادر تشکل ها با پرهیز از موازی کاری در جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با تشکیل کمیته های تخصصی و همکاری تشکل ها به ارائه راهکار مناسب در این زمینه بپردازد.

پاسخ دهید