info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

رفع تعهد ارزی صادر‌کنندگان حوزه کشاورزی تسهیل می‌شود

کد خبر: 28960
تاریخ انتشار: 27 بهمن 1401 - 14:13
نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی:
نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی گفت: رفع تعهد ارزی صادر‌کنندگان حوزه کشاورزی تسهیل می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز، مهدی عسگری در نود و چهارمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان البرز که با حضور معاون سیاستگذاری اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی و قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی برگزار شد، بیان کرد:با توجه به اهمیت تامین نیروی برق به ویژه آنچه مورد نیاز صنایع است،نشست مشترک نمایندگان مجلس با وزاری امور اقتصادی و دارایی و صمت برگزار شد.

عسگری در خصوص روند موانع برای احداث نیروگاه‌های مقیاس کوچک (CHP) در شهرک‌های صنعتی و به منظور جبران کسری برق در این بخش‌ها عنوان کرد: در این رابطه از طریق وزارت نیرو پیگیری‌های لازم را خواهیم داشت.

وی افزود: وزارت نیرو قول مساعد داده است که از اوایل سال آینده بحث بازار برق را راه‌اندازی کند تا در نتیجه آن موضوع صادرات انرژی در شبکه محقق شود.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی با این توضیح که مسئله مهم در خصوص مدیریت انرژی بحث پرمصرف بودن مردم نیست، گفت: فرآیند تولید، انتقال، تبدیل و توزیع انرژی  و در کل زیرساخت‌ها در این بخش‌ با مصرف زیاد انرژی همراه است و حاکمیت باید برای آن چاره‌اندیشی کند، در بخش مصارف خانگی هم به دلیل عدم لحاظ کردن استانداردهای صحیح ساخت و ساز شدهد بالا بودن سطح مصرف انرژی هستیم.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیش از ۳۵درصد مصرف انرژی در سطح نیروگاه‌های کشور است، تاکید کرد: حاکمیت باید در این حوزه استانداردهای لازم را برای کاهش مصرف انرژی به کار گیرد، در این رابطه از سوی وزیر نیرو قول‌های مساعدی داده شده است.

وی با اشاره به تهیه یگ گزارش نظارتی نمایندگان مجلس در بحث قوانین مختلف مرتبط به رفع موانع تولید و حمایت از تولید داخل از سوی مجلس آماده شده است، افزود: در این قالب با نگاه یک تیم کارشناسانه مشکلاتی که تحت تاثیر برخی قوانین دست و پاگیر تولیدکنندگان را با چالش مواجه می کند، شناسایی کرده‌ایم.

عسگری در ادامه توضیح داد: کانتینرهای یخچال‌دار تولید داخل به دلایل مختلف جوابگوی نیاز داخل کشور نیست‌، در این زمینه با روش‌هایی مانند افزایش سطح کیفیت تولیدات داخلی باید نواقص را جبران کرد، در گزارش مجلس شورای اسلامی تمامی مشکلات این چنینی بررسی و احصاء شده و برای طرح در صحن مجلس و همچنین جلسات دولت تقدیم این دو نهاد تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی با توجه به دغدغه فعالان اقتصادی در بحث مالیات گفت: دولت افزایش ۴۵ درصدی درآمدهای مالیاتی برابر ۸۳۰(همت) هزار میلیارد تومان را برای لایجه بودجه سال ۱۴۰۲ پیش‌بینی کرده است، به همین دلیل در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی مباحثی در خصوص هزینه‌ها در دیگر بخش‌ها مانند تحقیق و توسعه و تکمیل زنجیره ارزش را مطرح کرده‌ایم تا تبدیل به اعتبار مالیاتی شود و فعالان اقتصادی بتوانند از این مشوق‌ها استفاده کنند.

وی در مورد واردات خودروهای دست‌دوم هم عنوان کرد: اقدامات مختلفی در این راستا انجام شده است اما هنوز اختلاف نظراتی در این رابطه وجود دارد، در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی مصوب شده است و باید در صحن مجلس مطرح شود تا ببینیم خروجی آن چه می‌شود.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اگر اتاق بازرگانی البرز در خصوص برنامه هفتم بودجه کشور موضوعاتی را برای توجه و پیگیری مدنظر دارد، آمادگی داریم که با تشکیل کارگروهی مشترک این موارد را پیگیری کنیم.

وی با اشاره به تورم سنگین ایجاد شده در کشور تحت تاثیر مسائلی مانند تخصیص ارز ترجیحی افزود: دولت اکنون بر روی کسری بودجه و اثرگذاری آن بر تورم متمرکز شده است، اما به تورم حاصل از افزایش هزینه‌های تولید و نوسانات نرخ دلار در این مورد توجهی نمی‌شود.

عسگری با اشاره به جلسه نمایندگان مجلس با وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاییز امسال عنوان کرد: در آن نشست مباحثی مانند احداث شعبه ارزی-ریالی منطقه پیام در البرز، ارتقای گمرک استان، و افزایش دو برابری سقف تسهیلات بانک‌های عامل برای اعطاء به تولیدکنندگان از جمله این موارد بود که انتظار داریم با توجه به وعده وزیر امور اقتصادی و دارایی هرچه زودتر محقق شود.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق تکلیف بانک‌های خصوصی فعال در البرز باید ۵۰ درصد منابعی که به منظور اقداماتی مانند پرداخت تسهیلات به مشتریان در اختیار دارند را در درون استان تخصیص دهند که متاسفانه برخی بانک‌ها به آن پایبند نیستند، به عنوان نمونه یک بانک خصوصی که ۷۵۰۰(همت) هزار میلیارد تومان منابع استان را در اختیار دارد، تنها ۳درصد آن در البرز ارائه کرده است.

وی در مورد تسهیلات از محل تبصره ۱۸ بیان کرد: در این مورد با توجه به جلسه‌ای که با سازمان برنامه و بودجه داشته‌ایم، انتظار داریم رقم تخصیصی به این مورد هرچه زودتر افزایش یابد و در البرز هم بتوانیم از محل تسهیلات مربوطه استفاده کنیم.

عسگری در مورد مسائلی که تحت تاثیر بازگشت ارز حاصل از محصولات کشاورزی برای صادرکنندگان این عرصه ایجاد شده است، گفت: اخیرا وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که این تعهدات کاهش پیدا کرده و به ۶۰ رصد رسیده است، این اقدام مشوقی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان این حوزه و به تبع آن موجب ارزی‌آوری بیشتر برای کشور است‌.

وی تاکید کرد: باید فرآیند رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان حوزه کشاورزی تسریع شود تا کاهشی که در صادرات برخی محصولات این بخش داشته‌ایم، مجدد قوت بگیرد.

پاسخ دهید