info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

نگاه و نوع نگرش به موضوعات اقتصادی و علمی باید اصلاح شود/مراکز متعدد تصمیم‌گیری یکی از مشکلات اساسی است

کد خبر: 28979
تاریخ انتشار: 6 اسفند 1401 - 15:14
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز:


                    

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز با بیان اینکه بزرگ ترین ضعف صادراتی در کشور دامپینگ است، گفت: نگاه و نوع نگرش به موضوعات اقتصادی و علمی در کشور باید اصلاح شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز، رحیم بنامولایی در آئین اختتامیه دوره " تربیت کارشناسان زنجیره‌های ارزش صنایع نوظهور و راهبردی" با نام پلتفرم سرمایه انسانی مختصات که با حضور جمعی از مدیران و فعالان حوزه علم و فناوری و بخش خصوصی در ساختمان صندوق نوآوری و شکوفایی کشور برگزار شد، اظهار کرد: امروز یکی از مشکلات در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و بخش‌هایی مانند بازرگانی و جامعه دانشگاهی نوع نگاه و نگرش نسبت به موضوعات است که نیاز به تغییر و اصلاح دارد و نمی‌بایست یکسری واژه‌های مکمل یکدیگر را از هم جدا کنیم، از جمله اینکه در جامعه تخصص و تعهد هر دو ملزوم و مکمل یکدیگر است، علم باید تولید ثروت کند و از طرفی ثروت هم در خدمت علم باشد.

وی ادامه داد: جامعه‌‌ای می‌تواند مصرفی باشد که خودش مولد باشد، درست است که الگوهای مصرف در کشورمان به حد کافی وجود ندارد اما باید قوانین و الگوها طوری تدوین شود که در جهت مولد بودن و نه واسطه‌گری و دلالی حرکت کنیم.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و لهستان و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز گفت: دلار در جامعه به عنوان کالا تعریف شده است، در صورتی که باید بر اساس محاسبه نرخ چند محصول تولیدی در غرب و معادل‌سازی و تبدیل آن در کشور نرخ دلار مشخص شود و این از ضعف اقتصاددانان ما است که هر روز یک نرخ جدید برای دلار مشخص می‌شود.

وی با تاکید بر اهمیت عارضه‌یابی در بخش‌های مختلف از جمله حوزه اقتصادی افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات وجود مراکز متعدد تصمیم‌گیری است که باید به مراکز تصمیم‌سازی تبدیل شود تا بر مبنای آن کارهای کارشناسی انجام شود.

بنامولایی با بیان اینکه باید مراکز آرندی و تحقیقاتی توسط جامعه دانشگاهی کشور در شهرک‌های صنعتی راه‌اندازی شود، گفت: با این اقدام محققان و پژوهشگران با اطمینان خاطر طرح‌های خود را بر اساس نیاز صنایع و تولیدکنندگان آماده‌سازی کرده و می‌بایست در این زمینه با توجه به ویژگی‌های هر استان برنامه ۱۰ ساله تولید داشته باشند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز با تاکید بر اهمیت تمرکز بر مواردی مانند صنعت توریسم برای ذخیره‌سازی ارزی در کشور افزود: بدین منظور لازم است که اقداماتی مانند تهیه کارت اعتباری برای تبدیل ارز گردشگران به محض ورود به کشور انجام شود.

وی با اشاره به اهمیت بکارگیری نگاه تشکلی و گروهی برای هم‌افزایی بیشتر و دستیابی به رشد و توسعه گفت: در حال حاضر تشکل‌های کشور آنچنان قدرتی ندارند؛ چون به قدر کافی حمایت نمی‌شوند.

بنامولایی با بیان اینکه از سوی نهادهای اثرگذار اقتصادی مانند وزارت صمت بر هدایت سرمایه در کشور سیاست‌گذاری شود، افزود: برای رشد در صادرات نیاز است که داده های اولیه به درستی تعریف شود، کشوری مانند ترکیه بدون تکیه بر درآمدهای نفتی و تنها بر اساس چنین الگویی در سال ۲۰۲۲ برابر ۲۵۰ میلیارد دلار صادرات داشت و برای سال ۲۰۳۰ بر رقم ۵۰۰ میلیارد دلار متمرکز شده‌اند، برای رسیدن به چنین اهدافی ما هم باید شرکت‌های توسعه صادراتی در نقاط مختلف کشور راه‌اندازی کنیم‌.

وی در بخش دیگری با بیان اهمیت تمرکز بر ظرفیت‌های صادراتی در نقاط مختلف کشور افزود: به عنوان نمونه ۹۰ درصد ماکارونی و قارچ ایران و ۶۰ درصد دارو و مواد شوینده و بهداشتی کشور در استان البرز تولید می‌شود و با توجه به چنین پتانسیل‌هایی باید بازار هدف را در دنیا شناسایی کرد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و لهستان بزرگ‌ترین ضعف‌های صادراتی در کشور را دامپینگ یا فروش کالا با قیمت کمتر از هزینه تمام شده برشمرد و گفت: این مسئله موجب شده است که یک کالای صادراتی به دلیل تفاوت در میزان مواد اولیه با کیفیت‌های متفاوت کشورهای هدف ارسال شود و این کاستی‌ها بر میزان موفقیت ما در کسب بازارهای صادراتی دنیا تاثیرگذار است.

وی با اشاره به این موضوع که سرمایه‌گذاری جرم نیست، گفت: سرمایه‌گذاری راهکاری برای افزایش سطح اشتغال‌زایی در جامعه و افزایش درآمد ملی کشور است، ما باید به صادرکننده قوی در دنیا تبدیل شویم.

بنامولایی با بیان اینکه یکی از مشکلات عمده در کشور مسئله توزیع است، عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر تولیدکننده حدود ۴۵ درصد هزینه مصرف‌کننده را به توزیع‌کنندگان از جمله شرکت‌های پخش، فروشگاه‌های زنجیره‌ای آنلاین، بنکداران و خرده ‌فروشان می‌دهد‌.

وی با اشاره به اهمیت نهادینه کردن شایسته سالاری و بهره‌وری در قانون کار کشور افزود: این مهم به کاهش قیمت تمام شده و افزایش کیفیت کالای تولیدی می‌انجامد، باید پرداخت از وقت‌مزدی به کارمزدی تبدیل شود که به کاهش قیمت تمام شده کالاهای تولیدی و افزایش بهره‌وری منجر شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز عنوان کرد: متاسفانه برخی تصمیمات غلط در دولت موجب شده است که صادرات هم به مانند واردات به قاچاق تبدیل شود، تحت تاثیر این مسئله حتی صادرکنندگان هم برای ارسال کالا با کارت بازرگانی به دلیل مسئله صادرات قاچاق دل نگران هستند.

وی با بیان اینکه در اتاق بازرگانی البرز نمایشگاه معرفی توانمندی‌های تولیدی و صنعتی این استان راه‌اندازی شده است، افزود: هیات‌های تجاری زیادی از این نمایشگاه دیدن می‌کنند و فرصت خوبی برای تقویت بازار صادراتی البرز است.

بنامولایی با اشاره به اهمیت تولید بدون کارخانه در کشور برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و گروه‌های استارت‌آپی گفت: هدف ما این است که شرکت‌ها و مجموعه‌ها صاحب برند و ایده شده و فعالیت‌های تولیدی خود را در بخش‌های آرندی و تحقیقاتی کارخانه‌ها پیش برده، به مرحله تجاری‌سازی برسانند و از ظرفیت خالی کارخانه‌ها استفاده بهینه شود.

پاسخ دهید