به گزارش روابطعمومی اتاق بازرگانی البرز، مجیدرضا حریری روز یکشنبه در نشست معرفی فرصتهای حضور در نمایشگاه بینالمللی واردات شانگهای چین که با حضور جمعی از فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی البرز برگزار شد، بیان کرد: بیش از ۹۰درصد کالاهای صادراتی ایران به کشور چین تولیداتی بر پایه نفت یا مواد معدنی است.
وی با اشاره به تمرکز بر توسعه صادرات غیرنفتی ایران به کشور چین در سالیان اخیر بیان کرد: در زمینه توسعه صادرات صنایع هایتک ایرانی به چین تا به امروز بالغ بر ۱۲ دستگاه بافت نانو الیاف به این کشور ارسال شده است.
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین گفت: در صنعت فرش نیز به جزء کشورهای همسایه بیشترین مقصد صادرات فرشهای ماشینی ایرانی کشور چین است.
وی با بیان اینکه در ۱۲ سال اخیر تعداد تجار ایرانی بینالمللی کاهش یافته است، افزود: در حال حاضر به دلیل توسعه صادرات به کشورهای همسایه به نوعی "صادرات پیلهوری" در کشور گسترش یافته است، در حالی که باید بر تقویت حضور تجار بینالمللی از کشورمان در رویدادهای مختلف پایدار اقتصادی دنیا از جمله نمایشگاه بینالمللی واردات شانگهای چین بیشتر متمرکز شویم.
حریری در ادامه حضور در نمایشگاههای بینالمللی را فرصت خوبی برای عرضه نمونه تولیدات ایرانی و عقد قراردادهای تجاری برشمرد و افزود: فعالان اقتصادی البرز در زمینههای مختلف از جمله صنایع غذایی، کشاورزی، منسوجات، شویندهها با حضور هدفمند در این رویداد فرصت بیسابقه رقابت در بازارهای جهانی را به دست میآورند.
وی ادامه داد: حداقل منفعت حضور در نمایشگاه بینالمللی واردات شانگهای چین استفاده از تجربیات دیگر کشورهایی است که سالهای قبل در این رویداد مهم بودهاند و صادرات خوبی به این کشور داشتهاند، در کنار آن میآموزیم که چگونه در صحنه بینالمللی محصولات و تولیدات خود را معرفی کنیم.
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین با اشاره به اینکه دفتر نمایندگی این اتاق در شانگهای بازگشایی شده است، گفت: نمایشگاه دائمی کالاهای ایرانی در شانگهای چین نیز تا اواخر اکتبر ۲۰۲۳ افتتاح میشود و تولیدکنندگان کشورمان میتوانند در بازههای معین و بر اساس درخواست خود برای حضور در این نمایشگاه ثبتنام کنند.
وی ادامه داد: در اقدامی دیگر از میان حدود ۲هزار دانشجوی ایرانی در حال تحصیل در کشور چین، گروههای ۲ تا ۳ نفره از دانشجویان کارشناسی ارشد و مقاطع بالاتر در رشتههای مرتبط به اقتصاد، تجارت و بازاریابی را برای مشارکت در فعالیتهای اقتصادی مدنظر قرار خواهیم داد.
حریری با بیان اینکه تا پایان سال ۱۴۰۲ تعداد نمایشگاههای دائمی تولیدات ایرانی در کشور چین به دو مورد میرسد، افزود: این نمایشگاهها را در شانگهای و گوآنگژو خواهیم داشت و در سال آینده تعداد آن را به ۱۰ مورد در نقاط مختلف این کشور افازیش میدهیم.
نمایشگاه واردات شانگهای چین فرصت اتصال صادرکنندگان ایرانی به بازارهای بین المللی را فراهم میکند
در ادامه این نشست مریمسادات سمیعانیفرد دبیر اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین گفت: تولیدکنندگان چینی نیز همانند دیگر نقاط دنیا در مجموعههای خود به تامین مواداولیه و دیگر مواد مصرفی مایحتاج تولید نیاز دارند که طبیعتا بری تامین آن به واردات روی میآورند.
وی بیان کرد: در قالب یک برنامه توسعهای ۵ ساله افزایش سطح واردات تخصصی به کشور چین توسط رئیس جمهور این کشور با جدیت دنبال میشود، به همین دلیل برگزاری نمایشگاه بینالمللی واردات شانگهای چین پایهریزی شد و تمامی غرفههای آن در اختیار صادرکنندگان خارجی است.
سمیعانیفرد با تاکید بر حمایت جدی دولت چین از نمایشگاه بینالمللی واردات شانگهای چین گفت: این نمایشگاه در فضایی یک و نیم میلیون مترمربعی برگزار میشود که حدود ۵۰۰هزار مترمربع آن سرپوشیده بوده و به جانمایی غرفهها اختصاص دارد.
وی با بیان اینکه دوره پیشین برگزاری این نمایشگاه در دوران شیوع کرونا با حضور ۱۲۷ کشور و بیش از ۲هزار و ۸۰۰ شرکت برگزار شد، افزود: این نمایشگاه فرصت خوبی برای صادرکنندگان نقاط مختلف دنیا از جمله ایران است تا ضمن جذب مشتریان چینی بتوانند به بازارهای بینالمللی وصل شوند.
دبیر اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین عنوان کرد: در سالنهای نمایشگاه بینالمللی واردات شانگهای چین محصولات کشاورزی و صنایع غذایی، خودرو، کالاهای مصرفی، تجهیزات پزشکی و دارو و تولیدات هوشمند و مبتنی بر فناوری اطلاعات از نقاط مختلف دنیا ارائه میشود.
وی ادامه داد: با توجه به توانمندیهای شرکتهای البرزی در دو حوزه صنایع غذایی و کالاهای مصرفی، نمایندگانی از این استان در حوزههای مذکور در نمایشگاه واردات چین حضور خواهند داشت.