info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

ضرورت بهره‌برداری از انرژی‌های تجدید‌پذیر برای تولید برق و گاز مصرفی صنایع البرز

کد خبر: 29509
تاریخ انتشار: 30 شهریور 1402 - 12:12
رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی البرز تاکید کرد:
رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی البرز بر ضرورت بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر و تبدیل آن به برق و گاز مورد نیاز صنایع استان تاکید کرد.




به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز، سیدمحمدباقر رضوی تقوی در پنجمین جلسه کمیسیون صنعت و معدن دوره چهارم اتاق بازرگانی البرز که با حضور نمایندگانی از معاونت اقتصادی استانداری، ادارات کل صمت و محیط‌زیست البرز و فعالان بخش خصوصی برگزار شد، اظهار کرد: در اتاق بازرگانی البرز جلسات موثری با حضور مسئولان ملی و استانی برگزار می‌شود که از جمله این موراد نشست‌های شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی است و تمامی مصوبات و تصمیمات این شورا که در سطح استان نیاز به رسیدگی دارد با جدیت پیگیری می‌شود و تاکنون حدود ۷۰درصد این مصوبات به نتیجه رسیده است.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی البرز گفت: برخی مصوبات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان نیز برای پیگیری‌های بیشتر به شورای گفت‌وگوی ملی ارجاع داده می‌شود که یکی از این موارد مرتبط به تصمیم‌گیری در خصوص تعیین متولی اصلی اعطای نشان حلال به برندهای ایرانی در کشور است تا در راستای آن با بهبود فرآیند تولید این محصولات در کشور بتوانیم مجدد جایگاه ایران در بازارهای بین‌المللی را احیاء کنیم.

وی در ادامه یکی دیگر از مسائل پیش‌روی حوزه تولید و صنعت در استان را کسری انرژی برق برشمرد و گفت: در یکصد و یکمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان که با حضور رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس همراه بود، گزارشی از خاموشی‌های مکرر در واحدهای صنعتی استان و خسارات وارده به مجموعه‌های تولیدی در نتیجه قطعی برق ارائه شد.

رضوی تقوی با تاکید بر اهمیت جبران کسری برق صنایع استان با استفاده از شیوه‌های موثر گفت: یکی از این روش‌ها بهره‌برداری از انرژی خورشیدی و احداث نیروگاه‌هایی در این زمینه است.

وی در بخش دیگری با تاکید بر اهمیت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و گروه‌های استارت‌آپی گفت: در مسیر صدور جواز فعالیت این شرکت‌ها و اخذ مجوزهای لازم در این رابطه باید طبق قانون پیش رویم، اما در این فرآیند کمک به تسهیل کار شرکت‌های دانش بنیان اهمیت بالایی دارد.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی البرز افزود: با توجه به اهمیت بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر و تاکید استاندار محترم بر تولید برق و گاز مورد نیاز استان از این طریق، مقرر شده استجلسه‌ای به میزبانی اتاق البرز برگزار شود. در این نشست در خصوص اخذ مجوزهای لازم، ضرورت مشارکت بخش خصوصی و دعوت از سرمایه‌گذاران برای پیشبرد پروژه‌های مرتبط در این زمینه از جمله احداث نیروگاه‌های خورشیدی در نقاط مختلف استان از جمله شهرک‌های صنعتی گفتگو خواهیم کرد.

در بخش دیگری از نشست کمیسیون صنعت و معدن، موضوع نامه یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در کارخانه نوآوری و صنایع خلاق البرز و فعال در زمینه تولید چهار محصول استراتژیک در حوزه سلامت کشور مطرح شد که برای معرفی و فروش محصولات خود باید پروانه بهره‌برداری اخذ کند.

در این مورد مقرر شد پیشنهاد صدور پروانه بهره‌برداری موقت و یکساله برای شرکت‌های دانش بنیان مستقر در کارخانه نوآوری و صنایع خلاق البرز در جلسه آتی شورای گفت‌وگو مطرح و نیز کارخانه مذکور موظف شد نسبت به تغییر کاربری و اخذ مجوز استقرار واحدهای تولیدی دانش‌بنیان خود از معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری اقدام نماید.

در این جلسه همچنین نامه انجمن صادرکنندگان استان با موضوع عدم رعایت مصوبه مصوبه مورخ ۲۲مهرماه سال ۹۹ شورای رقابت در خصوص لزوم رعایت فرمول قیمت‌گذاری و عرضه ۱۰۰درصدی اسلک وکس به عنوان ماده اولیه صنایع تولید پارافین مطرح شد و با توجه به اینکه حدود ۸۰درصد این واحدها در البرز فعال است و برخی از این تولیدکنندگان بیش از ۲۵ سال است که در زمینه تولید و صادرات این محصولات فعالیت دارند، مقرر شد که این موضوع در جلسه آتی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مطرح و در صورت نیاز به پیگیری بیشتر به شورای گفت‌وگوی ملی ارسال شود و به موازات آن نامه‌نگاری‌های لازم از سوی دبیرخانه شورای گفت‌وگوی استان با امضاء استاندار و خطاب به رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و دستگاه‌های مربوطه صورت گیرد.

در این جلسه همچنین موضوع رعایت مصوبه وزارت صمت در خصوص عرضه کل محصولات تولیدی در بورس کالا به صورت ۱۰۰درصد و یا حداقل ۷۰درصدی تولیدات به شماره ۶۰/۳۰۷۶۱ مورخ ۱۴۰۱/۰۱/۰۷ مطرح و مقرر شد اجرای مصوبه مذکور از طریق شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان پیگیری شود.

پاسخ دهید