info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

ضرورت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در البرز برای جبران کسری برق صنایع

کد خبر: 29521
تاریخ انتشار: 5 مهر 1402 - 16:19
در ششمین جلسه کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی البرز در خصوص استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای مدیریت بهینه مصرف و جبران کسری برق صنایع استان گفت‌وگو شد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز، سیدمحمدباقر رضوی تقوی در ششمین جلسه کمیسیون صنعت و معدن که با محوریت ارائه راهکارهای بررسی شده در مرکز خدمات نوآوری، پژوهش و انرژی اتاق بازرگانی البرز در خصوص کاهش مشکلات مربوط به تامین نیروی برق صنایع و واحدهای تولیدی استان با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اهمیت پرداختن به معضل جدی کمبود انرژی در شهرک‌های صنعتی البرز، این مسئله در جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان و در حضور استاندار بارها مطرح و مقرر شد که با برگزاری نشست‌های تخصصی در این مورد به جمع‌بندی مناسب دست یابیم.

وی با اشاره به خاموشی‌های متعدد و قطعی مدت‌دار برق واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی استان در تابستان سال جاری گفت: در چند ماه اخیر متاسفانه به دلیل قطعی برق خسارات غیرقابل جبرانی به واحدهای تولیدی و صنعتی وارد شد، به همین دلیل با طرح این موضوع در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در مورد راهکارهای موثر برای جبران کسری برق بخش‌های تولیدی و صنعتی بحث و تبادل نظر شد.

وی ادامه داد: در اتاق بازرگانی البرز و به منظور کمک به تامین نیروی برق صنایع، چندین ماه است که بر موضوع استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر متمرکز شده‌ایم.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی البرز افزود: به این نتیجه رسیده‌ایم که با حضور اندیشمندان و صاحب‌نظران در حوزه انرژی و از سویی دستگاه‌های اجرایی مربوطه در حوزه تامین این منابع زیرساختی، جلسات ویژه‌ای برگزار کرده و ماحصل آن را برای بررسی بیشتر و دستیابی به نتایج موثر در نشست رسمی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مطرح کنیم.

وی عنوان کرد: در کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران نیز موضوع تشکیل کمیته انرژی‌های تجدیدپذیر مطرح و حجم بالایی از آمار خسارات ناشی از کمبود انرژی بر بخش‌های مختلف کشور از جمله تولید و صنعت عنوان شد که اگر برای رفع آن چاره‌اندیشی نشود در آینده‌ای نه چندان دور با مشکلات جدی در این حوزه مواجه خواهیم شد.

رضوی تقوی افزود: بر اساس گزارش‌های ارائه شده در حال حاضر با کمبود حدود ۸هزارمگاواتی نیروی برق در کشور مواجه هستیم که در صورت عدم تجدیدنظر در سیاست‌های کلان و با فرض استمرار روند کنونی این رقم تا کمتر از ۴ سال دیگر به حدود ۳۰هزارمگاوات ‌می‌رسد.

وی بیان کرد: با وجود اینکه سالانه مبالغ بسیار زیادی بابت یارانه سوخت پرداخت می‌شود اما همچنان با کاستی‌های جدی در این حوزه روبرو هستیم.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی البرز با اشاره به اقدامات مهمی که اکنون در نقاط مختلف دنیا در استفاده بهینه از انرژی‌های تجدیدپذیر در حال انجام است، گفت: متاسفانه در کشور ما هنوز فعالیت‌های جدی در این بخش انجام نشده و از این نظر فاصله بسیاری با کل دنیا از جمله عربستان و پاکستان داریم که در نزدیکی کشور ما واقع هستند.

وی تاکید کرد: هدف از برگزاری نشست‌های تخصصی در بحث بهره‌برداری اصولی و بهینه از انرژی‌های تجدیدپذیر تعامل و همفکری برای یافتن راه‌حل‌های مناسب در این زمینه است، انتظار می‌رود که بخش خصوصی با تکیه بر توانمندی و ظرفیت‌های موجود در این حوزه سرمایه‌گذاری کند که البته نیاز است اطلاعات لازم به منظور شفاف‌سازی فعالان حوزه صنعت برای حضور در این عرصه در اختیار آنها قرار داده شود.

رضوی تقوی ادامه داد: در قالب یک پروپوزال یا طرح مطالعاتی اولیه پیشنهادی منسجم و کارشناسی شده در بحث استفاده بهینه از انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله نیروگاه‌های خورشیدی در استان همراه با ذکر چالش‌ها و راهکارهای آن آماده کرده و در جلسه‌ای با حضور استاندار البرز این طرح را ارائه خواهیم داد و در ادامه در کمیسیون انرژی اتاق ایران نیز این موضوع را عنوان می‌کنیم.

در ادامه این نشست داود فدایی مشاور مرکز خدمات نوآوری، پژوهش و انرژی اتاق بازرگانی البرز نیز با بیان اینکه بحران آب و انرژی در کشور جدی است، توضیح داد: متاسفانه به دلیل مواردی مانند تولید خودروهای داخلی با درصد آلایندگی بالا و احداث خانه‌های مسکونی و یا خط تولید کارخانه‌ها بدون توجه به فاکتورهای جلوگیری از هدر رفت منابع، مصرف انرژی در کشورمان روند صعودی دارد و ما به انرژی فقط به عنوان راهی برای تامین منابع درآمدی نگاه می‌کنیم.

وی توضیح داد: استفاده از منابع آبی زیرزمینی برای مصارف کشاورزی موجب بحران فرونشست زمین در نقاط مختلف کشور شده است و حتی سه برابر سهم جمعیتی، گازهای گلخانه‌ای در ایران تولید می‌شود، در حالی که کشور کم آبی هستیم.

مشاور مرکز خدمات نوآوری، پژوهش و انرژی اتاق بازرگانی البرز گفت: استفاده از خودروهای الکتریکی و به دنبال آن خودروهای هیدروژنی و یا استفاده از سقف سوله‌های صنعتی برای جانمایی پنل‌های خورشیدی به عنوان روش‌های جایگزین سوخت‌های فسیلی در دنیا اعمال شده است، اما در کشور ما هنوز ۹۴درصد منابع انرژی از این طریق تامین می‌شود.

وی در ادامه به عنوان راهکارهای موثر برای جلب بخش خصوصی به احداث و راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی به منظور مشارکت در مدیریت مصرف انرژی گفت: دولت باید در قالب پرداخت تسهیلات و یا خرید تضمینی برق تولیدی از این روش موجب مشارکت فعالان اقتصادی بخش خصوصی شود.

پاسخ دهید