info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

اثرگذاری خدمات مرکز نوآوری اتاق بازرگانی البرز بر بهبود محیط کسب‌و‌کار استان

کد خبر: 29750
تاریخ انتشار: 22 آذر 1402 - 17:36
رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی البرز مطرح کرد:

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی البرز با اشاره به دستاوردهای حاصل از فعالیت مرکز نوآوری در این تشکل بخش خصوصی گفت: برنامه‌های آموزشی مدون، خدمات و راهکارهای عملیاتی مرکز خدمات نوآوری، پژوهش، انرژی و آب اتاق بازرگانی البرز در بهبود فضای کسب‌و‌کار استان موثر است.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز، سیدمحمدباقر رضوی تقوی در هشتمین جلسه کمیسیون صنعت و معدن دوره چهارم اتاق بازرگانی البرز با اشاره به اقداماتی که از سوی این کمیسیون در جلسات گذشته دنبال شده است، گفت: در خصوص تهیه و گردآوری بانک اطلاعاتی آماری جامع و دقیق از واحدهای تولیدی و صنعتی استان مقرر شده است که با طرح موضوع در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان بتوانیم مصوبه اجرای آن را دریافت کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت توجه به کمبودهایی که در حوزه انرژی در کشور به ویژه استان با آنها مواجه هستیم، افزود: در این مورد از سوی مرکز خدمات نوآوری، پژوهش، انرژی و آب اتاق بازرگانی البرز یک طرح تحقیقاتی تهیه شده که در نشست شورای ‌گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان، این مورد نیز ارائه خواهد شد.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی البرز با اشاره به اینکه با توجه به مسئله کمبود آب در کشور یک طرح تخقیقاتی توسط مرکز پژوهش اتاق بازرگانی البرز در دست تهیه است، بیان کرد: از علاقمندان دعوت می‌کنیم که در صورت تمایل در گردآوری اطلاعات این طرح به ما کمک کنند.

وی در بخش دیگری عنوان کرد: سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی جدید کمیسیون صنعت و معدن این است که با توجه به مسائل و مشکلاتی که از سوی اعضاء در مباحث مختلف مطرح می‌شود، هر جلسه میزبان یکی از مسئولان و مدیران حوزه مالیاتی، تامین‌اجتماعی، اقتصادی و دیگر نهادهای خدمت‌رسان در دولت باشیم و در نشست با آنها مطالبات فعالان اقتصادی را پیگیری کنیم.

به گفته رضوی تقوی از زمان آغاز به کار شورای سیاست‌گذاری همایش حلال تاکنون علی‌رغم چالش‌ها و مشکلات موجود، دستاوردهای مطلوبی حاصل شده و در قالب آن هماهنگی خوبی میان دستگاه‌های اجرایی مرتبط و مشارکت‌کننده در این بخش حاصل شده است که طبق آخرین تصمیمات اتخاذی در جلسات این شورا مقرر شد که نشستی با دکتر مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران داشته باشیم.

در ادامه این نشست، داود فدایی مشاور مرکز نوآوری، پژوهش، انرژی و آب اتاق بازرگانی البرز گفت: در حال حاضر در بیشتر کارخانه‌های توسعه‌یافته دنیا بیش از ۹۵درصد تفکرات مدیران حول مواردی مانند نوآوری، اعتمادسازی و برندسازی است که در قالب فعالیت‌هایی مانند تولید بدون کارخانه بر آن متمرکز می‌شوند.

وی یکی از عمده‌ترین مشکلات حال حاضر تولیدکنندگان داخلی در کشور را کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش کافی برشمرد و گفت: باید به سمتی پیش رویم که بخش‌های تولیدی و صنعتی کشور بیشتر از سرمایه نامشهود استفاده کنند.

مشاور مرکز خدمات نوآوری، پژوهش، انرژی و آب اتاق بازرگانی البرز عنوان کرد: در گذشته مدیران کارخانه‌ها بیشتر بر مواردی مانند راه‌اندازی بخش‌ تحقیق و توسعه در واحد تولیدی یا صنعتی خود متمرکز می‌شدند، اما با شتاب فناوری و تغییر درخواست‌های مشتریان، مدیران بنگاه‌های اقتصادی به سمت برآورده کردن خواسته‌های آنها با تکیه بر تفکرات و ایده‌های نوین حرکت ‌می‌کنند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر بیشتر بنگاه‌های اقتصادی دنیا خود یک مرکز نوآوری راه‌اندازی کرده‌اند و یا به دنبال مراکز و مجموعه‌هایی هستند که این خدمات را به آنها ارائه می‌دهند.

وی در بخش دیگری با تاکید بر اینکه فعالان حوزه تولید و صنعت کشور باید به دنبال راهکارهای جایگزینی به غیر از منابع گازی و آبی برای تامین انرژی باشند، افزود: کشور ما با بحران آب مواجه است و تا چند سال دیگر نیز با چالش جدی در زمینه کمبود گاز روبرو می‌شویم، پس باید به دنبال استفاده از انرژی خورشیدی باشیم.

فدایی با اشاره به اهمیت توجه به بازاریابی دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی در فعالیت‌های اقتصادی بیان کرد: در این مورد هدف آن است که تقاضای پنهان بازار را بررسی کنیم.

در ادامه این جلسه اعضاء کمیسیون و حاضرین در نشست با توجه به توضیحات ارائه شده از سوی رئیس کمیسیون صنعت و معدن و مشاور مرکز خدمات نوآوری، پژوهش، انرژی و آب اتاق بازرگانی البرز به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود پرداختند.

پاسخ دهید