info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر جهت حفظ و پایداری منابع آبی کشور ضرورت دارد

کد خبر: 30227
تاریخ انتشار: 17 اردیبهشت 1403 - 16:25
مشاور مرکز خدمات نوآوری اتاق بازرگانی البرز:
مشاور مرکز خدمات نوآوری، پژوهش و انرژی اتاق بازرگانی البرز گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی و هزینه بالای تامین و بهره‌برداری از منابع آب شیرین، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به منظور بهره‌برداری از منابع آبی پاک مورد توجه است.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز، داود فدایی در جلسه تخصصی مرکز خدمات نوآوری اتاق بازرگانی البرز با فعالان و تولیدکنندگان حوزه صنایع دارویی بیان کرد: انرژی از عوامل اصلی تولید و توسعه اقتصادی هر کشور است و کمبود آن ضررهای جبران‌ناپذیری را به اقتصاد هر کشوری وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه بحران مصرف انرژی در ایران و به تبع آن در استان البرز جدی است، گفت: در آینده‌ای نزدیک تامین آب، انرژی و غذا به یکی از مهم‌ترین چالش‌های کشورهای مختلف جهان از جمله ایران تبدیل می‌شود.

مشاور مرکز خدمات نوآوری، پژوهش و انرژی اتاق بازرگانی البرز افزود: وابستگی شدید جوامع صنعتی در استفاده از انرژی‌های فسیلی نه تنها اثرات مخربی بر روی محیط‌زیست دارد، بلکه باعث تخلیه منابع انرژی‌های فسیلی نیز شده است، به همین دلیل استفاده از منابع جدید از جمله انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند جایگزین مناسبی برای جبران سوخت‌های فسیلی باشد.

وی با بیان اینکه منابع انرژی‌های تجدیدپذیر همیشگی و پایدار است، گفت: استفاده از این منابع در تولید انرژی و کاهش آلودگی ناشی از آن موثر است و ضمن تامین امنیت انرژی، منافع اقتصادی زیادی را برای کشور به همراه دارد.

فدایی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور بالا بردن سطح آگاهی مردم و فرهنگ‌سازی در این مورد است.

وی در بحث تامین انرژی یکی دیگر از مشکلات اساسی و مهم شرکت‌های تولیدی و صنعتی استان را محدودیت دسترسی به منابع آبی برشمرد و گفت: با توجه به این محدودیت و هزینه بالای تامین و بهره‌برداری از منابع آب شیرین، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در بهره‌برداری از منابع آبی پاک مورد توجه قرار گرفته است.

مشاور مرکز خدمات نوآوری، پژوهش و انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز عنوان کرد: بحران آب در کشور ریشه در مدیریت ضعیف منابع آبی موجود دارد، به عبارتی عمده مشکلات موجود در حوزه آب ناشی از کم توجهی به داده‌ها و فقدان مدیریت آب در کشور است.

وی با بیان اینکه امروزه کشور و همچنین استان البرز نیازمند نگاهی نوآورانه و متفاوت برای حل بحران کم‌آبی است، توضیح داد: مدیریت آب در جوامع بین‌المللی به عنوان یک موضوع اساسی تلقی می‌شود و بسیار مورد توجه قرار گرفته و عامل مهمی برای پیشرفت و توسعه جوامع است.

وی در ادامه طراحی مدل کسب‌وکار مناسب در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف، از جمله مدیریت مصرف انرژی را با اهمیت برشمرد و افزود: امروز در جهانی که مرتب در حال تغییر و تحول است، باید یک مدل کسب‌و‌کار مناسب وجود داشته باشد که بر اساس آن تمامی نهادها، سازمان‌ها و ادارات مختلف برای دستیابی به یک مزیت رقابتی پایدار نیازمند طراحی مدل کسب‌و‌کار موفق و خلاقانه باشند.

در ادامه این نشست ضمن طرح پرسش‌هایی از سوی مدعوین، پیشنهادات و نظرات فعالان بخش خصوصی حاضر در جلسه در حوزه‌ صنایع دارویی برای بررسی بیشتر از سوی مرکز خدمات نوآوری اتاق بازرگانی البرز دریافت شد.

پاسخ دهید