info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

اولین جلسه کمیته افزایش تولید، صادرات و سرمایه‌‌گذاری ذیل قرارگاه جهش تولید با مشارکت مردم برگزار شد/تاکید بر نظرسنجی از فعالان اقتصادی برای بررسی مشکلات و موانع موجود

کد خبر: 30291
تاریخ انتشار: 1 خرداد 1403 - 14:29
اولین جلسه کمیته افزایش تولید، صادرات و سرمایه‌‌گذاری ذیل قرارگاه جهش تولید با مشارکت مردم استان البرز در خصوص تعیین سرفصل‌ها و برنامه‌های اجرایی این کمیته بر اساس طرح سوال و نظرسنجی از فعالان اقتصادی برای بررسی و رسیدگی به مشکلات آنها برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز، نخستین نشست کمیته افزایش تولید، صادرات و سرمایه‌‌گذاری که ذیل قرارگاه جهش تولید با مشارکت مردم استان تشکیل شده است، به میزبانی اتاق بازرگانی البرز و با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی عضو کمیته مذکور برگزار شد.

با توجه به اهداف و برنامه‌های تعریف شده برای این کمیته، احمد غلامی دبیرکل اتاق بازرگانی البرز در ابتدای نشست توضیحاتی در این مورد ارائه کرد و افزود: در جلسات اصلی قرارگاه ۷ کمیته از جمله کمیته افزایش تولید، صادرات و سرمایه‌گذاری تشکیل شده و مسئولیت آن با اتاق بازرگانی البرز است، استاندار محترم نیز انتظار دارد که با توجه به سیاست‌های قرارگاه جهش تولید با مشارکت مردم استان بتوانیم در نتیجه برگزاری جلسات این کمیته برنامه‌های اجرایی و عملیاتی هدفمند و اثرگذار در حوزه افزایش تولید، صادرات و سرمایه‌گذاری پایدار ارائه دهیم.

در ادامه این نشست مرتضی کوهنورد رئیس کمیته مذکور و عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی البرز بر این مهم تاکید کرد که برای تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم، بخش خصوصی و دولتی همراه و همگام هستند، اما مشکل اصلی قوانین و مقررات دست و پاگیر به ویژه دستورالعمل‌های خلق الساعه‌ است که مدیران و فعالان اقتصادی بارها در سخنان خود آن را به عنوان مانعی جدی در مسیر تولید و رشد اقتصادی مطرح‌ کرده‌اند.

کوهنورد در بخش دیگری بر انجام سرمایه‌گذاری داخلی و جذب سرمایه‌گذار خارجی تاکید کرد و گفت: اگر تولید موتور محرک اقتصاد است، صادرات را نیز باید موتور محرک تولید بدانیم؛ زیرا موجب افزایش حجم تولید، اشتغال‌زایی و در نهایت ارزآوری و ایجاد ارزش‌ افزوده برای استان و به تبع آن کشور است.

به گفته عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی البرز بخشی از صادرات استان اکنون از دیگر گمرکات کشور انجام می‌شود، در حالی که با ایجاد زیرساخت‌های لازم در البرز می‌توانیم از مبداء گمرک استان این کالاها را ارسال کنیم.

ضرورت تهیه گزارشی از زیرساخت‌های استان البرز برای جذب سرمایه‌گذار

امیرحسین قیطانی رئیس کمیسیون بازرگانی، حمل‌و‌نقل و گمرک اتاق بازرگانی البرز عنوان کرد که طی جلسات کمیته افزایش تولید و صادرات لازم است که در رابطه با مشکلات کلی استان و بر اساس اولویت‌بندی در خصوص چند موضوع بحث و بررسی لازم را داشته باشیم و در ادامه گزارشی از نتایج به دست آمده به قرارگاه جهش تولید با مشارکت مردم ارائه دهیم.

به گفته قیطانی باید در قالب طرح سوال و یا تهیه یک فرم‌ نظرسنجی خواسته‌ها، مطالبات و مشکلات فعالان اقتصادی حوزه تولید و صنعت استان دریافت و در کمیته افزایش تولید، صادرات و سرمایه‌گذاری بررسی شود، در مورد زیرساخت‌های موجود در استان نیز باید گزارشی تهیه شود.

در این نشست شهریار ظهوری رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی البرز نیز مناسب نبودن محیط کسب‌‌وکار را تحت تاثیر عواملی مانند بالا بودن نرخ تورم و وجود مشکلات ارزی برشمرد و تاکید کرد که راهکار حل مشکلات مربوطه این است که فعالان بخش خصوصی از قوانینی مانند جهش تولید و آئین‌نامه‌های اجرایی مرتبط به آن و حقوق خود به خوبی مطلع باشند و دولت هم لازم است که به وظایف خود بر اساس این قانون به درستی عمل کند تا به افزایش تولید و صادرات دست یابیم.

در ادامه این نشست از سوی بهروز آوی مدیر سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی البرز این نکته عنوان شد که در سازمان مربوطه در بحث آمایش سرزمینی استان به موضوعاتی مانند تامین امنیت غذایی، پایداری تولید و یا حفظ ذخایر ژنتیکی و یا احیای واحد راکد پرداخته‌ شده است، اما باید رقم اعتبارات تسهیلاتی از سوی دولت برای پیشبرد اهداف توسعه‌ای در استان مانند افزایش فعالیت‌های گلخانه‌ای مورد توجه قرار گیرد.

اصلاح محیط کسب و کار از الزامات رشد تولید است

در بخش دیگری حسین جلیل پیران معاون اداره‌کل امور اقتصادی و دارایی استان البرز تولید را محوری مهم در کشور برشمرد که برای رشد باید الزاماتش از جمله اصلاح محیط کسب‌وکار برای تولیدکنندگان، جمع‌آوری و ارائه آمار صادرات، تولید و شناسایی و بازاریابی فراهم شود.

در ادامه علی جبارزاده رئیس هیات مدیره کانون عالی کارفرمایی استان البرز در خصوص اعمال کنترل‌های لازم در مراودات تجاری بین‌المللی نکاتی را مطرح کرد، وی در این مورد اذعان داشت تا زمانی که دولت نقش قیم بودن را از بخش‌ خصوصی بر ندارد، تولید رونق نخواهد گرفت، در کنار آن باید واردات از حیث ورود کالاهای اساسی و مورد نیاز تولید و با جلوگیری از ورود کالای قاچاق کنترل شود.

شناخت بازارهای منظقه‌ای و رفع محدودیت‌های ارزی از مولفه‌های رشد صادرات است

در بخش دیگری شهریار وثوقی نماینده دبیر کمیسیون بانک‌های استان البرز نیز در این نشست تاکید کرد که شناخت بازارهای منطقه‌ای، تولید کالای با کیفیت و رفع محدویت‌های ارزی به عنوان مولفه‌های صادراتی اهمیت بالایی دارد؛ چون در حال حاضر تسهیلات اعطایی مربوطه ریالی است؛ عدم توجه به این موارد موجب ضربه به تولید و در ادامه کاهش سطح اشتغال است.

در ادامه محمد علائی‌نژاد دبیر کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی البرز تاکید کرد که باید به ظرفیت‌های تولید استان در بخش‌های مختلف و موانع موجود در این رابطه توجه شود‌ تا بر اساس آن بتوانیم برنامه‌ریزی کنیم، دولت نیز در مواردی مانند وضع قوانین و مقررات باید درک متقابلی از بخش خصوصی داشته باشد.

شیوا برادران رئیس گروه توسعه بازار شرکت شهرک‌های صنعتی البرز نیز در خصوص حمایت از فعالان اقتصادی در حوزه صادرات گفت: در این راستا اطلاعاتی از ظرفیت‌های استان را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهیم، اقدامات حمایتی برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی و صنعتی راکد هم مدنظر است.

در این جلسه همچنین با توجه به مسائل و موضوعات طرح شده مقرر شد که در جلسات آتی کمیته افزایش تولید، صادرات و سرمایه‌گذاری نمایندگانی از بورس کالا، منطقه ویژه اقتصادی پیام و دیگر مجموعه‌های مرتبط نیز حضور داشته باشند.

پاسخ دهید