info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

سرمایه‌گذاران پروژه پایانه صادراتی البرز برای تسریع در راه‌اندازی آن اقدام کنند

کد خبر: 30664
تاریخ انتشار: 18 مرداد 1403 - 09:06
رئیس کمیسیون بازرگانی، حمل‌و نقل و گمرک اتاق البرز گفت: سرمایه‌گذاران پروژه پایانه صادراتی استان، منتظر کمک دولت برای اختصاص زمین به نرخ کارشناسی شده نباشند و به طور مستقل برای خریداری زمین و راه‌اندازی این پایانه اقدام کنند.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز، امیرحسین قیطانی در هفتمین جلسه کمیسیون بازرگانی، حمل‌و‌نقل و گمرک دوره چهارم در خصوص دستور اول جلسه مبنی بر بررسی مشکلات مربوط به امور لجستیک منطقه ویژه پیام بیان کرد: این مسئله به موضوعی مهم و جدی تبدیل شده است و با توجه به عدم تامین زیرساخت‌های لجستیک در منطقه اقتصادی پیام نیاز است که این موضوع در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بحش خصوصی استان طرح و بررسی شود؛ چون در حال حاضر ارزیابی کالاهای وارداتی و صادراتی با همکاری گمرک و شرکت‌های مورد نظر اکثر موارد در محل انجام می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه چون محل بارگیری و تخلیه کالاهای وارداتی و صادراتی منطقه ویژه اقتصادی پیام است، محل قرارگیری تمامی انبارهای گمرکی، انبارهای عمومی و تجهیزات لجستیک در آن منطقه تعیین شده است، به همین دلیل برای کمبود این زیرساخت‌ها انتظار می‌رود که پاسخگو باشند.

رئیس کمیسیون بازرگانی، حمل‌ونقل و گمرک اتاق بازرگانی البرز بیان کرد: مشکل اصلی در البرز در بحث کنترل بارهای وارداتی و صادراتی این است که کل گمرکات البرز در منطقه ویژه اقتصادی پیام واقع شده است، در این رابطه نیاز است که در قالب تنظیم یک گزارش ضمن طرح مشکلات لجستیک در منطقه ویژه اقتصادی پیام راه‌حل‌ برای رفع آن را مطرح کنیم.

وی عنوان کرد: پیشنهاد اول خروج گمرکات استان از منطقه ویژه اقتصادی پیام است تا زیرساخت‌های لجستیک از این طریق توسط گمرک به عنوان متولی این امر تامین شود، در پیشنهاد دوم تاکید ما این است که اگر قرار بر جا‌به‌جایی گمرکات البرز نیست، از سوی منطقه ویژه اقتصادی پیام برای تامین زیرساخت‌های حمل‌ونقل مذکور چاره‌اندیشی و تعهد ایجاد شود.

رئیس کیسیون بازرگانی، حمل‌و‌نقل و گمرک اتاق بازرگانی البرز در خصوص ضرورت راه‌اندازی پایانه صادراتی استان نیز گفت: در حال حاضر نیاز است که سرمایه‌گذاران پروژه پایانه صادراتی منتظر کمک دولت برای اختصاص زمین به نرخ کارشناسی شده نباشند و به طور مستقل برای خریداری زمین و راه‌اندازی آن اقدام کنند و در غیر این صورت سازمان توسعه تجارت به عنوان صادرکننده موافقت اصولی نسبت به تعیین مدت زمان احداث و بهره‌برداری پایانه صادراتی اقدام کند تا از این طریق پروژه مذکور در انحصار باقی نماند.

در ادامه این نشست، مرتضی کوهنورد عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی البرز و رئیس انجمن صادرکنندگان استان در رابطه با مشکلات مربوط به نبود زیرساخت‌های لجستیک در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه ‌بین‌المللی پیام گفت: توسط مسئولان این منطقه طرح اولیه‌ای تهیه شده است که البته نیاز به بررسی بیشتر دارد، پیشنهاد می‌شود که در ابتدا با حضور مسئولان و صاحبان نظر در حوزه حمل‌ونقل و بخش‌ خصوصی متقاضی سرمایه‌گذاری در این پروژه، نشستی برگزار و در این مورد کارگروهی تشکیل شود و در صورت عدم کسب نتیجه مطلوب در کارگروه مربوطه موضوع را به شورای گفت‌وگوی استان ارجاع دهیم.

پایانه صادراتی از نیازهای اصلی و ضروری زیرساختی در حوزه حمل‌و‌نقل استان البرز

وی در ادامه این پیشنهاد را مطرح کرد که مدیران دولتی و بخش خصوصی فعال در حوزه حمل‌ونقل لجستیک در استان تمامی اشکالات و کمبودها در این مورد و ارائه راهکارها و نقطه‌نظرات برای حل آن از جمله اقدام برای جذب پیمانکار را دنبال کنند.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی البرز در خصوص ضرورت راه‌اندازی پایانه صادراتی استان گفت: در جلسات شورای گفت‌وگو و یا کارگروه توسعه صادرات استان مکرر این مسئله طرح شده اما تاکنون حل نشده باقیمانده است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه طرحی در خصوص راه‌اندازی پایانه صادراتی تهیه و بررسی شده و جزو نیازهای اصلی و ضروری زیرساختی در حوزه حمل‌و‌نقل استان است، باید دلایل عدم تحقق آن بررسی شود و در کنار آن شرایط معقول و منطقی به لحاظ مواردی مانند قیمت زمین تخصیصی برای احداث آن منظور شود.

کمبود امکانات در حوزه لجستیک منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه پیام

کوهنورد تاکید کرد: طبق دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های قانونی توصیه شده است که محل احداث پایانه صادراتی در نزدیکی فرودگاه و منطقه ویژه اقتصادی باشد، در این مورد باید زیرساخت ضروری احداث آن از جمله تخصیص زمین فراهم شود.

در بخش دیگری از این نشست قدرت منصوری رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره‌کل صمت استان البرز نیز عنوان کرد: بحث احداث پایانه صادراتی به عنوان یک زیرساخت مهم برای هرگونه توسعه در این بخش حائز اهمیت است، اگر هیات وزیران تصمیم گرفته و ابلاغ کرده و سازمان توسعه تجارت هم در مورد ضرورت آن تاکید کرده است، نیاز است که برای راه‌اندازی آن اقدام شود.

در این جلسه همچنین در خصوص کمبود امکانات در حوزه لجستیک منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه پیام از حیث امور مرتبط به صادرات و واردات مشتمل بر تخلیه، بارگیری، انباری‌داری و همچنین ضرورت استقرار گمرک استان در محلی خارج از منطقه ویژه اقتصادی پیام نکاتی از سوی مدعوین جلسه و اعضاء کمیسیون مطرح شد.

در بخش دیگری از این نشست، حمیدرضا دلاوری به عنوان نائب رئیس کمیسیون بازرگانی، حمل‌ونقل و گمرک و رئیس کمیته بازرگانی ذیل این کمیسیون معرفی شد.

پاسخ دهید