به گزارش روابطعمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز، در این نشست نبیاله نورینسب عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی البرز در خصوص فرهنگسازی حضور در نمایشگاههای داخلی و خارجی و بازدید از این رویدادها گفت: بازدید از نمایشگاههای تجاری و اقتصادی به مردم کمک میکند تا ضمن آشنایی با محصولات و خدمات شرکتها، تحولات بازار و برندهای مختلف صنعتی و تولیدی را از نزدیک رصد کنند، در حاشیه برگزاری این نمایشگاهها نیز معمولا کارگاههای آموزشی و نشستهای تخصصی برگزار میشود که دانش و مهارت بازدیدکنندگان را افزایش میدهد.
ضرورت برگزاری نشستهای هدفمند با فعالان اقتصادی جهت حضور در نمایشگاههای بینالمللی
در ادامه این نشست، سید محمدباقر رضوی عضو هیات نمایندگان و تقوی رئیس کمیسیون صنعتومعدن دوره چهارم اتاق بازرگانی البرز با اشاره به اهمیت توجه به مسئله پذیرش و اعزام هیاتهای تجاری بیان کرد: قبل از برگزاری هر گونه نمایشگاه و یا اعزام و پذیرش هیاتهای تجاری جهت حضور در رویدادهای بینالمللی از جمله نمایشگاههای خارجی نیاز است که نشستها و مذاکرات هدفمند با حضور فعالان اقتصادی انجام شود.
در بخش دیگر امیرحسین قیطانی رئیس کمیسیون بازرگانی، حملونقل و گمرک اتاق البرز گفت: به منظور پیادهسازی برنامهها و اهداف مشخص شده در معاونت امور بینالملل اتاق بازرگانی البرز، نیاز است که کمیسیونهای تخصصی این پارلمان بخش خصوصی با واحد مربوطه تعامل و همکاری لازم را داشته باشند، تولیدکنندگان فعال در زمینه مراودات بینالمللی نیز باید به مسئله تفاوت قیمت فروش کالاهای خود در داخل کشور و نرخ همان کالا برای صادرات به خارج از کشور توجه کنند؛ چرا که در صورت برابری این نرخها موفقیت آنچنانی برای رقابت در بازارهای بینالمللی حاصل نمیشود.
خلق فرصتهای سرمایهگذاری برای تولیدکنندگان و صنعتگران ایرانی در نمایشگاهها و رویدادهای بینالمللی
در ادامه امیر فرشچی رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت دوره چهارم اتاق بازرگانی البرز با بیان اینکه برنامهریزی و زمانبندی مناسب برای برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی و حضور فعالان اقتصادی بخش خصوصی در این رویدادها از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: بازدید فعالان اقتصادی از این رویدادها ممکن است که هزینههایی را برای آنها به همراه داشته باشد، اما میتوان در قالب این سفرها فرصتهای سرمایهگذاری برای تولیدکنندگان و صنعتگران ایرانی خلق کرد، شرکت در این نمایشگاهها همچنین فرصت شناسایی بازارهای جدید، برقراری ارتباط با تامین کنندگان و مشتریان و آشنایی با روندهای جدید حوزه صنعت را فراهم کرده و به افزایش دانش و مهارت کسبوکارها منجر میشود.
در این نشست، احمد غلامی دبیرکل اتاق بازرگانی البرز نیز با تاکید بر اهمیت تحرک بیشتر بخش خصوصی برای پیگیری مطالبات خود بیان کرد: به همین منظور قرار است برنامهریزی برای توسعه استان را از اتاق بازرگانی البرز آغاز کنیم و این مسئله در قالب یک پیشنهاد در کمیسیونها مورد بررسی قرار گیرد.
وی با اشاره به اهم برنامههای اجرایی اتاق بازرگانی البرز در سال جاری در حوزه امور بینالملل گفت: از جمله این برنامهها پذیرش حداقل ۴ هیات خارجی و اعزام ۲ هیات تجاری، برگزاری دو همایش سرمایهگذاری و همایش حلال است که مقرر شده در این رویدادها میزبان تعدادی از سفرا و رایزنان و میهمانان داخلی و خارجی باشیم، بنابراین از کمیسیونهای اتاق بازرگانی البرز انتظار میرود در حوزه تخصصی خود موارد قابل ارائه در همایشهای مذکور را معرفی کنند.
سیدرضا سید آقازاده سرپرست معاونت بینالملل اتاق بازرگانی البرز نیز در این نشست عنوان کرد: برای اجرایی کردن وظایف و تکالیف این معاونت در سال جاری از جمله برقراری تعاملات اقتصادی و تجاری داخلی و خارجی، شناسایی بازارهای هدف صادرات در کشورهای مختلف، حضور در همایشها و نمایشگاههای بینالمللی، اعزام و پذیرش هیاتهای خارجی نیازمند کمک و همراهی کمیسیونهای تخصصی اتاق هستیم.
در بخش دیگری از این نشست، پس از طرح پارهای از موضوعات و دغدغههای فعالان تولیدی و صنعتی از سوی روسای کمیسیونهای تخصصی اتاق بازرگانی البرز، پیشنهاد تشکیل یک گروه اطلاعرسانی مشترک به منظور تبادلنظر میان روسای کمیسیونها و به منظور آگاهی از مشکلات صنایع مختلف و ایجاد بانک اطلاعاتی از مجموعههای اقتصادی استان در تمامی حوزههای صنعت، معدن، کشاورزی و بازرگانی مطرح شد.