info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

صنعت نساجی ایران با تمرکز بر کشت پنبه و برندینگ ملی احیا می‌شود

کد خبر: 31384
تاریخ انتشار: 3 بهمن 1403 - 18:11
رئیس کمیسیون صنعت‌ومعدن اتاق بازرگانی البرز:
رئیس کمیسیون صنعت‌‌ومعدن اتاق بازرگانی البرز با بیان اینکه صنعت نساجی ایران با تمرکز بر کشت پنبه و برندینگ ملی احیا می‌شود، گفت: اکنون با رویکردهای جدیدی که در کشور به وجود آمده به رشد صنعت نساجی دست می‌یابیم.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز، سید محمدباقر رضوی تقوی، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون صنعت‌ومعدن اتاق بازرگانی البرز در همایش اقتصادی چالش‌ها و رویکردهای نوین برندها، صنعت خرده‌فروشی و مراکز خرید که در مجتمع اکومال برگزار شد، بیان کرد: نساجی یکی از قدیمی‌ترین و گسترده‌ترین صنایع فعال در کشور است، به نحوی که اولین کارخانه‌های ریسندگی نخ و پارچه از چندین دهه قبل در ایران تأسیس شدند.

بررسی چالش‌های گذشته و آینده‌نگری در صنعت نساجی حائز اهمیت است

رضوی تقوی با اشاره به قدرت استان البرز در صنعت نساجی افزود: زمانی که صنعت نساجی در ایران گسترش و رشد پیدا کرده بود کشورهای همسایه هیچ‌گونه فعالیتی در این عرصه نداشتند و حتی سال‌ها از ما عقب‌تر بودند. متاسفانه به علت بی‌توجهی به این صنعت، اکنون از صنایع منطقه عقب مانده‌ایم.

رئیس کمیسیون صنعت‌ومعدن اتاق بازرگانی البرز با اشاره به اینکه ایران در گذشته جزو کشورهای موفق در حوزه کشت پنبه بود، گفت: از سالیان گذشته به کشت این محصول بی‌توجهی شد و به تدریج این محصول مهم و اولیه برای فعالیت‌های تولیدی حوزه نساجی و پوشاک در کشور کم‌رنگ شد و ما به واردکننده پنبه و نخ تبدیل شدیم.

وی تاکید کرد: خوشبختانه اکنون با رویکردهای جدیدی که به وجود آمده دوباره کشت پنبه در کشور توسعه داده خواهد شد و در ادامه به رشد صنعت نساجی دست می‌یابیم.

هوش مصنوعی در تحول و بهبود صنعت نساجی و پوشاک نقش موثری دارد

رضوی تقوی ادامه داد: صنعت پوشاک یک صنعت بسیار گسترده است که از تولید نخ و پارچه شروع شده و به تولید پوشاک می‌رسد و خوشبختانه در سال‌های گذشته شاهد عرضه محصولات این حوزه توسط برندهای ملی و مطرح هستیم که حتی در سطح بین‌المللی نیز فعالیت می‌کنند.

وی تاکید کرد: اگر توجه بیشتری به صنعت نساجی به ویژه از سطح پایه و کشت پنبه شود، می‌توانیم به پیشرفت‌های بیشتری در حوزه مد و برندینگ در این بخش دست یابیم و به موازات اشتغال‌زایی بالایی نیز در این صنعت ایجاد خواهد شد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز در خصوص حمایت از فعالان واحدهای صنعتی و تولید در حوزه نساجی و پوشاک در زمینه رفع مشکلات زیرساختی نظیر تامین انرژی گفت: البرز از قدمت بالایی در حوزه نساجی برخوردار است و حل مسائلی مانند گاز و برق را همانند دیگر بخش‌های صنعتی استان مدنظر داریم؛ زیرا صنعتی ارزآور و اشتغال‌آفرین است.

رضوی تقوی با بیان اینکه شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی و حمایت از برندهای جدید می‌تواند به بهبود وضعیت صنعت نساجی، پوشاک و چرم کشور کمک کند، عنوان کرد: بهره‌مندی از هوش مصنوعی به ویژه در حوزه‌هایی مانند بهینه‌سازی فرآیندهای تولید، پیش‌بینی تقاضا، تحلیل داده‌های مصرف‌کنندگان و شخصی‌سازی محصولات، می‌تواند نقشی حیاتی در تحول این صنایع ایفا کند، استفاده از تکنولوژی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی نه تنها سرعت تولید را افزایش می‌دهد، بلکه به افزایش دقت در طراحی و کاهش هزینه‌ها نیز کمک می‌کند. به علاوه، هوش مصنوعی می‌تواند در مدیریت زنجیره تامین و کنترل کیفیت محصولات نیز موثر باشد که به نوبه خود به ارتقای کیفیت و رقابت‌پذیری صنعت نساجی کشور کمک خواهد کرد.

رئیس کمیسیون صنعت‌ومعدن اتاق بازرگانی البرز با اشاره به اهمیت ورود تولیدکنندگان داخلی صنعت پوشاک به بازارهای داخلی و خارجی و افزایش رقابت‌پذیری با دیگر برندهای دنیا، بیان کرد: در این خصوص استفاده از هوش مصنوعی به تقویت توانمندی برندها در زمینه‌های مختلفی چون طراحی مد، دیزاین، اصلاح روند تولید و بهینه‌سازی استراتژی‌های برندینگ کمک شایانی خواهد کرد.

وی عنوان کرد: هوش مصنوعی با تحلیل رفتار مصرف‌کنندگان، پیش‌بینی روندهای آینده و بهبود ارتباط با مشتریان به برندها این امکان را می‌دهد که نیازهای بازار را به طور دقیق‌تر شناسایی کرده و محصولات خود را به شکلی کارآمدتر و مطابق با سلیقه و نیازهای مشتریان ارائه دهند، این تغییرات می‌توانند باعث افزایش توان رقابتی برندهای ایرانی در بازارهای جهانی شوند.

پاسخ دهید