info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

استراتژی صادرات ایران به هند باید به سمت محصولات کشاورزی تغییر یابد

کد خبر: 31529
تاریخ انتشار: 7 اسفند 1403 - 17:15
سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند:
سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند طی همایشی بر لزوم تغییر استراتژی صادرات کشور به هند و تمرکز بر محصولات کشاورزی به‌ ویژه حبوبات و خرما تاکید کرد: برای شناخت کافی تجار ایرانی از بازار هند باید شفاف‌سازی لازم صورت گیرد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز، ایرج الهی در یک سخنرانی وبیناری در همایش تجارت با هند که به میزبانی اتاق بازرگانی البرز برگزار شد، بر رشد سریع اقتصادی این کشور تاکید و اظهار کرد: طبق آخرین آمار، نرخ رشد هند در سال ۲۰۲۴ حدود ۶/۶درصد بوده و در سال‌های آینده به بیشتر از این مقدار خواهد رسید، این کشور در حال حاضر چهارمین اقتصاد بزرگ جهان است و به یکی از بزرگ‌ترین بازارهای صادراتی ایران تبدیل شده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند افزود: حجم اقتصاد هند در سال مالی گذشته حدود ۳/۷ تریلیون دلار بوده و پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال ۲۰۲۴ به ۴/۵ تریلیون دلار برسد، مبادلات تجاری این کشور در سال ۲۰۲۳ نیز بیش از یک تریلیون و ۶۳۰میلیون برآورد شده است.

چشم‌انداز مبادلات تجاری ایران و هند

وی با این توضیح که کشور هند اکنون هفتمین صادرکننده کالا به ایران است، گفت: سهم ایران در واردات کالاهای هندی در سال‌های اخیر با کاهش همراه بوده و نیاز است که روابط تجاری با این کشور در آینده افزایش یابد.

الهی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های مهم بازار هند بیان کرد: اقتصاد هند در حال رشد است و طبقه متوسط این کشور به سرعت در حال افزایش است، این امر به معنی رشد مصرف کالاهای خانگی و کگمصرفی است که فرصتی بزرگ برای صادرات محصولات ایرانی به هند به ویژه در بخش کشاورزی فراهم می‌آورد.

وی با این توضیح که مصرف‌کنندگان هندی از کشش قیمتی بالا برخوردار هستند، عنوان کرد: این جمله بدان معنا است که تغییرات قیمتی کالاهای مصرفی می‌تواند میزان خرید آنها را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد و این مسئله برای صادرکنندگان ایرانی در هند بسیار حائز اهمیت است.

ضرروت توجه ویژه به بازار کشاورزی هند

سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند در بخش دیگری گفت: یکی از ویژگی‌های مهم بازار هند، تقاضای بالا برای محصولات کشاورزی است، این کشور سالانه بیش از دو و نیم میلیارد دلار حبوبات وارد می‌کند و ایران می‌تواند در این زمینه سهم بیشتری داشته باشد. به علاوه، صادرات خرما و دیگر خشکبار از ایران به هند قابل افزایش است.

الهی تاکید کرد: بخش کشاورزی اکنون به ستون فقرات روابط اقتصادی ایران و هند تبدیل شده است و باید ضمن توجه به صادرات محصولات کشاورزی، در واردات نیز بر روی کالاهای صنعتی و ماشین‌آلات مورد نیاز تولید و صنعت کشور تمرکز داشته باشیم.

چالش تعرفه‌ها و تحریم‌های اقتصادی در روابط تجاری ایران و هند

الهی همچنین به چالش‌های موجود در زمینه تعرفه‌های گمرکی اشاره کرد و گفت: هند یکی از کشورهایی است که تعرفه‌های بالایی دارد، این مسئله نه تنها برای ایران، بلکه برای بسیاری از کشورهای دیگر نیز صادق است. با این حال تلاش‌هایی در جهت کاهش تعرفه‌ها در برخی اقلام انجام شده است.

وی در ادامه از آمادگی ایران برای امضای توافق‌نامه‌های تجاری ترجیحی با هند خبر داد و افزود: ما با موافقت سازمان توسعه تجارت ایران آمادگی خود را برای امضای قراردادهای تجاری آزاد با هند اعلام کرده‌ایم و امیدواریم که تعرفه‌ها در بخش‌های خاص کاهش یابد.

مشکلات تجار ایرانی در زمینه مسائل بانکی و انتقال پول به هند

سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند در بخش دیگری عنوان کرد: یکی از چالش‌های بزرگ فعالان اقتصادی ایران در تجارت با هند، مسئله انتقال پول است، برخی از شرکت‌ها برای انجام معاملات خود با این کشور، مشکلات عدیده‌ای در سیستم بانکی دارند، با این حال اقدامات لازم برای حل این مشکلات در حال انجام است.

وی در بخش پایانی سخنان خود در قالب یک توصیه به فعالان اقتصادی ایران بیان کرد: شناخت بهتری از بازار هند کسب و اصول تجاری را نیز رعایت کنید، باید از تشویق‌های غیررسمی و معاملات بدون تحقیق خودداری کرده و قبل از شروع همکاری با شرکت‌های هندی، از راستی‌آزمایی آنها مطمئن شوید.

پاسخ دهید