رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز در حاشیه هفتمین نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۵ با انتقاد از مدلهای سطحی صادرات تاکید کرد: حضور کالای ایرانی در ویترین فروشگاهها کافی نیست؛ اگر میخواهیم در بازارهای جهانی ماندگار باشیم، باید محصولات ما به سفره مردم راه پیدا کنند و شبکههای توزیع درون کشورها را بشناسیم و تسخیر کنیم.
به گزارش روابطعمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز، محسن امینی در هفتمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی کشور (ایران اکسپو ۲۰۲۵) طی یک گفتوگو با بیان اینکه صادرات صرفاً خروج کالا از کشور نیست، گفت: صادرات، نماد فرهنگ، تفکر و نظم اقتصادی یک کشور است، اگر میخواهیم در بازارهای هدف ماندگار شویم، باید به قراردادها، تعهدات و انتظارات طرفهای تجاری پایبند باشیم.
رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق ایران و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز، افزود: حضور هیاتهای تجاری اروپایی و منطقهای در ایران اکسپو نشان میدهد که فرصت برای تعامل اقتصادی وجود دارد، اما بینظمی و عدم اجرای دقیق پیمانها، باعث بیاعتمادی و در نهایت حذف محصولات ایرانی از قفسه فروشگاههای بینالمللی خواهد شد.
با صادرات سنتی نمیتوان در بازارهای جهانی ماندگار شد
امینی با تاکید بر لزوم بازنگری در سیاستهای صادراتی گفت: صادرات به کشورهای همسایه مثل عراق، افغانستان و پاکستان یک فرصت اولیه است، اما نباید به آن بسنده کنیم. صادرکنندگان باید به سمت شبکهسازی عمیق در بازارهای هدف و تحلیل علمی بازار حرکت کنند.
وی با بیان اینکه صادرات در دست یک واسطه یا واردکننده، راهبرد پایداری نیست، عنوان کرد: برای موفقیت در فعالیتهای اقتصادی از جمله صادرات نباید اقدامات ما محدود به تلاش برای حضور در ویترینهای فروشگاهی باشد، بلکه باید برای نفوذ در سفره مردم برنامه داشته باشیم.
فرصتها برای درخشش ایران در صنعت حلال را بازیابی میکنیم
امینی در بخش دیگری از سخنان خود به عقبماندگی ایران در بهرهبرداری از برند بینالمللی حلال اشاره کرد و گفت: کشورهای اسلامی دیگر از برند حلال در صنایع غذایی، دارویی و گردشگری به درستی بهره بردهاند، اما ایران در این حوزه جایگاه شایستهای ندارد. حتی همایشهای برگزار شده در سالهای قبل در حوزه حلال نیز خروجی مناسبی نداشته و منجر به افزایش سهم بازار ما نشده است.
وی با اشاره به برنامهریزی کنونی اتاق بازرگانی البرز برای برگزاری همایش تخصصی در حوزه صنعت حلال همزمان با نمایشگاه ایران آگروفود در اواخر اردیبهشتماه امسال تاکید کرد: هدف ما در اتاق بازرگانی البرز از برگزاری این همایش، اصلاح فرآیند اعطای گواهینامه، معرفی درست مزایای محصول حلال و برندینگ حرفهای و ارتقاء جایگاه ایران در بازار بینالمللی صنعت حلال است.