info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

رسانه، دولت و اتاق‌های‌ بازرگانی باید سه ضلع مثلث توسعه اقتصادی باشند

کد خبر: 32111
تاریخ انتشار: 16 شهریور 1404 - 15:54
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی البرز:
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، در جریان دیدار با رئیس اتاق بازرگانی البرز گفت: برای عبور از مشکلات اقتصادی کشور، دولت، رسانه و اتاق‌های بازرگانی باید همچون سه ضلع یک مثلث در کنار هم قرار گیرند تا ظرفیت‌های ملی به‌ درستی شکوفا شود.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز، حسین جابری انصاری؛ مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) در جریان سفر یک‌روزه خود به البرز و دیدار با رئیس اتاق بازرگانی این استان، بر ضرورت بازنگری در الگوی حکمرانی اقتصادی کشور و تقویت نقش اتاق‌های بازرگانی تأکید کرد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های گسترده اقتصادی، صنعتی و تولیدی استان البرز گفت: البرز تنوع بالایی در بخش‌های مختلف اقتصادی دارد و لازم است از این ظرفیت‌ها به‌ طور جدی‌تری در مسیر توسعه استفاده شود.

وابستگی اقتصاد کشور به نفت و غفلت از ظرفیت بخش خصوصی

مدیرعامل ایرنا با بیان اینکه طی دهه‌های اخیر به دلیل مواردی مانند وابستگی به درآمدهای نفتی و از طرفی تمرکز بر انعکاس فعالیت دستگاه‌های اجرایی دولت، کمتر فرصتی برای معرفی توان کارآفرینان و بخش خصوصی کشور فراهم شده است، افزود: اگر ظرفیت کارآفرینان و بازرگانان ایران بیشتر مورد توجه باشد، می‌توانیم شرایط اقتصادی متفاوت‌تری را تجربه کنیم.

وی در ادامه نقش سه‌جانبه دولت، رسانه و اتاق‌های بازرگانی را برای بهبود حکمرانی اقتصادی کشور حیاتی دانست و گفت: اگر دولت به‌ عنوان ناظر و تسهیل‌گر، اتاق‌های بازرگانی به‌ عنوان نمایندگان جامعه اقتصادی و رسانه‌ها در جایگاه تصویرساز و پل ارتباطی کنار هم قرار بگیرند، می‌توان به گام‌های موثر جهت بهبود شرایط اقتصادی کشور امیدوار بود.

جابری انصاری با تاکید بر اینکه رسانه‌ها نباید تنها به بازتاب دیدارها و سخنرانی‌ها بسنده کنند، گفت: ماموریت اصلی ما در خبرگزاری، تصویرسازی از ظرفیت‌ها و امکانات استان‌ها و در کنار آن بازتاب واقع‌بینانه مشکلات و چالش‌ها است، این بازنمایی باید به گونه‌ای باشد که به حل مسائل کمک کند نه اینکه صرفاً فضای انتقادی یا تبلیغاتی ایجاد کند.

رسانه؛ پل ارتباطی دولت و بخش خصوصی

وی در ادامه خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران را "پل ارتباطی دوسویه بین دولت و ملت" توصیف کرد و افزود: ما در کنار انتقال پیام‌های حکومت به جامعه، صدای کارآفرینان، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی را نیز به دولت می‌رسانیم؛ چرا که اعتقاد داریم اگر رسانه صرفاً یک‌طرفه عمل کند، کارایی خود را از دست می‌دهد.

مدیرعامل ایرنا در بخش دیگری با اشاره به اهمیت همکاری رسانه و اتاق‌های بازرگانی تصریح کرد: تصویرسازی از ظرفیت‌های اقتصادی استان البرز باید فراتر از کلیشه‌هایی مانند "شهر خوابگاهی" باشد، این استان پتانسیل‌های گسترده‌ای دارد که باید معرفی و برجسته شود. در همین چارچوب، ایرنا آماده است با همکاری اتاق بازرگانی این استان، نشست‌های تخصصی، میزگردها و همایش‌های مشترک برگزار کند تا هم ظرفیت‌ها و هم مشکلات فعالان اقتصادی به‌ صورت حرفه‌ای بازنمایی و به دولت منتقل شود.

جابری انصاری تاکید کرد: اتاق‌های بازرگانی شأنی ملی دارند و نقش آن‌ها در بهبود برآیند اقتصاد کشور فراتر از منافع شخصی است. به همین دلیل رسانه ملی وظیفه خود می‌داند که این شأن و ظرفیت را منعکس کند تا پیوند میان دولت، بخش خصوصی و جامعه تقویت شود.

تفاهم‌نامه ایرنا و اتاق‌های بازرگانی، ظرفیت‌های اقتصادی البرز را منعکس می‌کند

در بخش دیگری از این نشست، اکبر بهاروند رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در استان البرز نیز بر اهمیت امضاء تفاهم‌نامه میان ایرنا و اتاق‌های بازرگانی استانی از جمله البرز تاکید کرد و گفت: استان البرز به عنوان پیشانی اقتصادی کشور، ظرفیت‌های گسترده‌ای برای تولید محتوا دارد که می‌تواند با همکاری کمیسیون‌های اتاق و بهره‌گیری از توان رسانه‌ای ایرنا به زبان‌های مختلف بازتاب داده شود.

رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در استان البرز افزود: رسالت رسانه‌ای ایرنا به گونه‌ای است که در کنار فعالیت‌های دولت، انعکاس ظرفیت‌ها و مسائل اقتصادی استان‌ها یک وظیفه ملی به شمار می‌رود.

لازم به توضیح است که در حاشیه این دیدار، مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(ایرنا)، از نمایشگاه دائمی توانمندی‌های تولیدی و صنعتی استان و استودیو رادیویی-تلویزیونی فاتح اتاق بازرگانی البرز نیز بازدیدی داشتند.

پاسخ دهید