دکتر احمد یحیایی ایلهای، چهره ماندگار روابطعمومی ایران و استاد و پژوهشگر حوزه علوم ارتباطات اجتماعی، با حضور در استودیو رادیویی-تلویزیونی فاتح اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز، روابطعمومی را نهادی استراتژیک و تصمیمساز دانست و تأکید کرد: روابطعمومی باید نخستین منبع تحلیل، شناخت جامعه و ارائه مسیر آینده، به مدیران ارشد سازمان باشد.
به گزارش روابطعمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز، دکتر احمد یحیایی ایلهای، استاد برجسته علوم ارتباطات و چهره ماندگار روابطعمومی ایران در جریان بازدید از مجموعه رسانهای و استودیو رادیویی-تلویزیونی فاتح اتاق البرز، در یک نشست گفتگومحور به بررسی وضعیت روابطعمومی در ایران و چالشهای پیش رو پرداخت.
وی با ارزیابی فعالیت روابطعمومی اتاق البرز، این مجموعه را"«فعال، پویا و دارای تیم حرفهای" توصیف کرد و گفت: روابطعمومی زمانی موفق است که میان نیروهای با کیفیت و متخصص ارتباط مؤثر و زاینده برقرار باشد.
روابطعمومی؛ نهادی برای ایجاد رابطه دوسویه با جامعه
یحیایی ایلهای با بیان اینکه روابطعمومی در ذات خود برای ایجاد رابطه میان سازمان و جامعه شکل گرفته است، افزود: رابطه دو معنا دارد؛ یک معنای عام که مردم درباره یک فرد میگویند روابطعمومیاش خوب است و یک معنای سازمانی که هدف آن ایجاد رابطه مثبت، اصولی و دوسویه میان مردم و سازمان است. متأسفانه بسیاری از روابطعمومیها هنوز یکطرفه با جامعه و ذینفعان خود ارتباط میگیرند که این نگاه باید اصلاح شود.
هوش مصنوعی ابزار است؛ نه جایگزین انسان
این استاد دانشگاه در ادامه به تحولات فناورانه و ورود هوش مصنوعی به عرصه ارتباطات اشاره کرد و گفت: نباید تصور کرد که هوش مصنوعی ماهیت روابطعمومی را تغییر میدهد؛ این فناوری یک ابزار قدرتمند برای تحلیل سریعتر، شناخت دقیقتر از مخاطب و تصمیمگیری بهتر است. اما اصل روابطعمومی همچنان «رابطه انسان با انسان» است و فناوری باید در خدمت این ارتباط قرار گیرد.
ایلهای تاکید کرد: تمام ابزارهای تاریخ برای بهتر شدن زندگی بشر آمدهاند، اگر زندگی را بهتر نکنند ارزش کاربردی ندارند. انسان همچنان محور اصلی روابطعمومی است.
وی افزود: ابزارها و فناوریها کمک میکنند اما روابطعمومی بدون نیروی انسانی متخصص و با شعور ارتباطی معنا ندارد. در سازمانها هدف روابطعمومی این است که کارکنان انگیزه، شادی، تعهد و تعلق سازمانی بیشتری پیدا کنند؛ ابزارها تنها توان افزایش این توانمندیها و نه جایگزینی آن را دارند.
چهره ماندگار روابطعمومی ایران وضعیت فعلی روابطعمومی کشور را چنین توصیف کرد: امروز در دولت، بخش خصوصی، صنعت و بسیاری از نهادها روابطعمومی فعال وجود دارد و این نقطه قوت مهمی است. اما نگاه علمی به روابطعمومی هنوز در کشور ما ضعیف است؛ نه دانشگاه توانسته روابطعمومی را به عنوان علم تثبیت کند و نه مدیران و حتی فعالان این حوزه به شکل کامل این جایگاه را پذیرفتهاند.
روابطعمومی نهادی استراتژیک و باید زیر نظر بالاترین مقام سازمان باشد
وی جایگاه سازمانی روابطعمومی را "سطح مدیرعامل یا رئیس سازمان" برشمرد و افزود: روابطعمومی نخستین نهادی است که باید اطلاعات دقیق جامعه پیرامونی را به مدیر ارشد برساند، تحلیل ارائه دهد و حتی آینده را پیشبینی کند. بنابراین یک نهاد راهبردی و تصمیمساز است و باید در بالاترین جایگاه سازمانی قرار گیرد.
ایلهای در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: هر کسی که فکر میکند به آموزش نیاز ندارد، بیش از بقیه نیازمند دریافت آن است، توسعه بدون یادگیری ممکن نیست و روابطعمومی امروز باید بیش از همیشه به مطالعه، یادگیری مداوم، شناخت علوم انسانی و بهروزرسانی دانش متکی باشد.
وی با بیان اینکه کار روابطعمومی پیچیده است، گفت: برای یک رویداد یا پروژه گاهی باید روانشناسی، جامعهشناسی، ادبیات، برند، بازاریابی و دهها حوزه دیگر را شناخت.
ایلهای در ادامه بیان کرد: امروز روابطعمومی نهادهای صنفی و مدنی اگر بتوانند ارتباط سیستماتیک مؤثری با تصمیمگیران برقرار کنند، اثرگذاری و کارآمدی سازمان به شکل چشمگیری افزایش خواهد یافت.
در پایان این نشست، دکتر یحیایی ایلهای از فعالیتهای اتاق بازرگانی البرز به ویژه در تعامل موثر با نهادهای دولتی در قالب شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی تقدیر کرد.


