- فرآیند صدور گواهی مالیاتی برای متقاضیان صدور یا تمدید کارت بازرگانی از تاریخ 01/08/1395 در سراسر کشور به صورت الکترونیکی انجام می پذیرد. در مورد متقاضیان دریافت پروانه کسب یا کار از اتاق های اصناف نیز فرآیند مذکور از تاریخ 01/04/1398 در سراسر کشور صرفا از طریق سامانه الکترونیکی مربوط، انجام می گیرد . لذا نظر به آنکه تمامی مراحل کار اعم از دریافت درخواست / استعلام، تهیه گزارش مالیاتی مربوط؛ تهیه و ارسال پاسخ به مرجع ذیربط ، به صورت الکترونیکی انجام می شود ، چنانچه این مراجع جهت انجام استعلام اقدام ننمایند ، مشمول مسئولیت تضامنی موضوع صدر ماده 186 قانون مالیاتهای مستقیم خواهند شد .
- صدور گواهی مالیاتی منوط به پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده است . بدهی مالیاتی قطعی قابل وصول برای صدور گواهی ، عبارت است از مالیاتی که تا تاریخ صدور پاسخ استعلام توسط واحد مالیاتی ، حسب مورد در اجرای تبصره ماده 29 آئین نامه اجرایی موضوع ماده 219، تبصره 2 ماده 210 ، ماده 100 یا مواد 238، 239،247 و 257 قانون مالیات های مستقیم به قطعیت رسیده باشد . این بدهی ها موارد زیر را در بر می گیرد:
- دریافت استعلام های مربوط به تمامی اشخاص حقیقی ( صاحبان مشاغل) و حقوقی در سامانه صدور گواهی ، منوط به اقدام آنان جهت تشکیل پرونده و طی مراحل ثبت نام تا مرحله 44 می باشد .
- در مورد اشخاص حقیقی متقاضی دریافت کارت بازرگانی ، دریافت استعلام الکترونیکی ، منوط به تشکیل پرونده مالیاتی با عنوان بازرگان است . اشخاص حقیقی متقاضی کارت بازرگانی که پیش از این با عناوینی غیر از بازرگان ، ثبت نام نموده اند ، نیز می بایست با رعایت ترتیبات زیر ، ثبت نام خود را با عنوان بازرگان تکمیل نمایند:
- برای آن دسته از مودیان که ثبت نام آنها در مرحله 44 قرار دارد، در هنگام رسیدگی به استعلام های انجام شده ، اداره امور مالیاتی ذیربط می بایست پیش از تهیه گزارش مربوط در سامانه صدور گواهی ، طبق مقررات مربوط نسبت به صحت سنجی اطلاعات ثبت نام مودی اقدام و نتیجه را در سامانه ثبت نام وارد نماید . چنانچه مودی برای یک محل دارای بیش از یک مجوز فعالیت باشد ، برای رسیدن به مرحله 45 ثبت نام ، می بایست تمامی مجوزهای کسب وکار خود را در مرحله ثبت نام مشخص نموده باشد .
- در موارد ذیل ، اداره امور مالیاتی می بایست حداکثر ظرف سه روز کاری از تاریخ وصول استعلام ، مراتب عدم امکان صدور گواهی را در چارچوب فرم مربوط و با ذکر مصادیق زیر حسب مورد به مرجع استعلام کننده اعلام نماید :
- از تاریخ ابلاغ این بخشنامه ، مهلت پاسخگویی به درخواست / استعلامها حداکثر 10 روز از تاریخ ثبت آن در سامانه مربوط می باشد . این مهلت در صورت درخواست مودی یا واحد مالیاتی و تایید رئیس اداره امور مالیاتی ذیربط، حداکثر تا 15 روز قابل افزایش است و اهمال ماموریان مالیاتی در پاسخگویی به استعلام های دریافتی در مهلت تعیین شده که موجب تضییع حقوق دولت و یا مودیان مالیاتی شود، در صورت احراز، تخلف محسوب شده و توسط دادستانی انتظامی مالیاتی مورد پیگرد قرار خواهد گرفت .
- چنانچه مالیات به قطعیت رسیده باشد ، لیکن مودی ظرف مهلت مقرر نسبت به رای قطعی هیات حل اختلاف مالیاتی شکایت نموه و پرونده در شواری عالی مالیاتی در درست رسیدگی باشد، اداره امور مالیاتی می بایست، پس از وصول یا تقسیط مالیات قطعی مورد قوبل مودی و اخذ تضمین معتبر نسبت به آن قسمت از مبلغ مالیات قطعی که مورد شکایت می باشد ( با رعایت مقررات ماده 259 قانون مالیات های مستقیم ) گواهی مالیاتی را به صورت الکترونیکی صادر نماید .
- حق تمبر صدور یا تجدید یا تمدید پروانه کسب یا کار با کارت بازرگانی ، به صورت الکترونیکی پرداخت می شود . لذا نیازی به حضور در اداره امور مالیاتی برای پرداخت حق تمبر می باشد .
- در صورت استعلام مراجع ذیصلاح در خصوص ابطال پروانه کسب یا کار و کارت بازرگانی نیز ، اداره امور مالیاتی ذیربط می بایست نسبت به ارائه پاسخ اقدام نماید .
- اعتبار گواهی الکترونیکی صادره در اجرای ترتیبات این بخشنامه ، به مدت سه ماه از تاریخ صدور آن می باشد .
- ترتیبات مقرر در این بخشنامه برای پاسخ به استعلام تمامی مراجه صدور/ تمدید / تجدید پروانه کسب یا کار در اجرای معاهده186 قانون مالیات های مستقیم، لازم الاجرا است . لیکن ، الزام مربوط به بهره گیری از سامانه الکترونیکی برای ارسال استعلام، دریافت پاسخ ، در حال حاضر برای مراجع مصرح در بند (1) الزامی می باشد . این الزام در مورد سایر مجامع حرفه ای یا تشکل های صنفی و دیگر مراجع قانونی صادر کننده پروانه و مجوز کسب یا کار ، به تدریج و حسب گسترش دامنه استقرار سامانه الکترونیکی اعلام خواهد شد.