info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

۲هزار میلیارد تومان برای تقویت صادرات کشور اختصاص یافت

کد خبر: 10035
تاریخ انتشار: 12 بهمن 1398 - 11:18

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که 2 هزار میلیارد تومان تسهیلات از منابع صندوق بانک ها برای تقویت شرکت های صادراتی کشور با نرخ سود ۱۴.۵ درصد اختصاص یافته است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی البرز، رضا رحمانی در ستاد اقتصاد مقاومتی و شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان البرز اظهار داشت : سرعت بازگشت ارز حاصل از صادرات امسال کشور چند برابر سال قبل است و  این نشان دهنده بهتر شدن تصمیم گیری ها می باشد.

وی تاکید کرد: یکی از راهبردهای اساسی ما در کشور بر اساس محورهای هفتگانه  افزایش صادرات است که در ذیل آن ۱۵ کشور همسایه قرار دارد.

رحمانی با اشاره به عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا گفت: با برخی از این ۱۵ کشور در خصوص تعرفه ترجیحی و آزاد مذاکره کرده ایم .

وی ادامه داد: امسال  صادرات فرآورده های معدنی کشور افزایش یافته و برعکس میزان صادرات موادخام معدنی را کاهش داده ایم .

وزیر صنعت ، معدن وتجارت  با اشاره به تاکید رهبر انقلاب در سال جاری بر رونق تولید اضافه کرد: اولویت نخست ما حفظ تولید و اشتغال موجود است. ملاک این است که تولید تعطیل نشود.

رحمانی  گفت: در ستاد تسهیل، شرط اول و آخر ما این است که واحد تعطیل نشود و اگر تشخیص داده شد واحدی تعطیل بماند بانک با مقررات خود اقدام کند که بانک ها می توانند امهال و یا تقسیط کنند.

وی همچنین با تاکید بر اهمیت تولید محصولات دانش بنیان اظهار داشت: اگر محصولات ما دانش بنیان باشد قابلیت بازاریابی در کشورهای مختلف برای صادرات حتی کشورهای اروپایی را خواهند داشت.

پردیس فناوری در البرز احداث می شود

وزیر صنعت ، معدن وتجارت با اشاره به رونمایی از مرکز فناوری تولید عناصر نادر خاکی در شهرستان ساوجبلاغ گفت : برهمین اساس طبق  برنامه ریزی  به زودی تفاهم نامه ای  بین   وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  در خصوص  احداث پردیس فناوری در استان البرز امضا می شود.

وی بیان داشت: یکی از ویژگی های البرز، دانش محوری بودن آن است‌ و صنایع مستقر در این استان چنین ویژگی را که بسیار مغتنم است، دارند.

رحمانی با اشاره به اهمیت توجه به فناوری در کنار دانش محوری بودن اظهار داشت: حوزه دانش جدی گرفته شده است؛ حوزه صنعت این ظرفیت را دارد که همه فناوری های جدید در آن بروز و ظهور داشته باشد. در دنیا هم این گونه است و محصولات ما هم باید دانش بنیان باشد.

به همین منظور طرح های مختلفی اجرا و ارتباط تنگاتنگی با وزارت علوم برقرار شده است، در حوزه معدن ۲۰ معضل اساسی در حوزه معدن را به دانشگاه ها ارایه کرده ایم، در حوزه صنعت هم همینطور با دانشگاه های متعددی قراردادهایی بسته شده تا ما را کمک کنند.

وی از برنامه وزارت صنعت برای جذب جوانان نخبه توسط شرکت های بزرگ زیر مجموعه این وزارتخانه خبر داد و گفت : این اقدام موجب می شود تا شرکت ها با به کارگیری این جوانان به توسعه لازم دست پیدا کنند.

رحمانی افزود: استان البرز می تواند به عنوان استان معیار مد نظر قرار بگیرد. سهم صادرات البرز متناسب با توان واحدهای این استان نیست. استان هایی در کشور هستند که بیشترین ارقام صادراتی را دارند.

وی گفت: تا کنون واردات استان البرز بیش از حجم صادرات آن بوده و با وجود کمبود صادرات، حتی ارز صادراتی بیشتری به این استان پرداخت شده است. با این وجود هیچ مانعی وجود ندارد.

رحمانی اظهار داشت : عمده ارزی که وارد بانک مرکزی شده ناشی از صادرات کشور بوده است. حتی در مواردی بانک مرکزی از منابع خود کم کرده و به واردات اختصاص داده است.

وی گفت: انتظار می رود استان البرز، استان معین بسیاری از سایر استان ها هم باشد.

رحمانی خاطرنشان کرد: در  ۱۰ماهه گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حداقل ۱۵درصد افزایش صادرات  داشتیم چرا که در برخی صنایع  ۱۵درصد به بالا افزایش تولید داشته اند.

وی همچنین گفت: در تولید خودرو هم نسبت به میزان سال قبل افزایش داشتیم. پارسال روزانه یک هزار دستگاه  خودرو توسط 2 خودروساز تولید شد که امسال نیز روزانه  بیش از چهار هزار دستگاه خودرو  تولید شده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: میزان انگیزه مندی مردم البرز برای سرمایه گذاری ۳۱درصد است در حالی این رقم در کشور ۱۸.۵درصد است.

وی گفت: صادرات در کل کشور امسال با ۱۸درصد از نظر وزنی نسبت به سال قبل روند افزایشی داشته و ۸۷ میلیون صادرات سال گذشته به ۱۰۳میلیون تن در سال جاری  رسیده است

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تبدیل نقدینگی واحدها به مشکلی جدی برای ما  تبدیل شده است. سیاست اصولی دولت، تفویض اختیارات  است و در استان ها با این تفویض اختیارات در انجام کارها تسهیل می شود.

رحمانی خاطرنشان کرد: در استان البرز ۱۶۳واحد تولیدی تملیکی داشتیم که خوشبختانه ۸۳ واحد آنها به چرخه فعالیت بازگشتند.

وی در خصوص مستثنی کردن شهرک‌های صنعتی البرز از شعاع ١٢٠ کیلومتری گفت: اقدام هایی در این ارتباط صورت گرفته و  همراه با استاندار البرز به حضور رییس جمهوری رسیدیم ، موضوع مطرح شد، دستوراتی داده شد و با نظر مساعدی که از سوی رییس جمهوری دیدم،  پیگیر هستیم و در هفته های آینده به هر نتیجه ای رسیدیم اطلاع رسانی خواهد شد و من در این زمینه با این مساله هم عقیده ام.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید