info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

سهمیه سوخت کامیون‌های حامل محموله‌های صادراتی تامین شود

کد خبر: 17619
تاریخ انتشار: 27 بهمن 1399 - 10:58

رئیس انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین المللی استان البرز با اشاره به اینکه برخی کشورهای همسایه برای کامیونهای حامل کالا ایران کارشکنی می کنند، گفت: سهمیه سوخت کامیون‌های حامل محموله‌های صادراتی تامین شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز، امیرحسین قیطانی در ارتباط با فعالیت شرکت‌های بین المللی حمل و نقل در استان البرز، اظهار داشت: در سال ۹۶ به دنبال برگزاری آزمون تاسیس شرکت‌های حمل و نقل بین المللی بالغ بر ۱۰ شرکت در این زمینه در استان البرز مشغول به فعالیت شدند.

وی افزود: قسمت اعظم مدیران عامل شرکت‌های حمل و نقل بین المللی از طریق آزمون سراسری ویژه تاسیس این شرکت‌ها که توسط سازمان راهداری و حمل و نقل برگزار می‌شود، موفق به تشکیل شرکت شده اند.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی استان البرز با اشاره به وجود ظرفیت‌هایی از جمله مُدهای هوایی، دریایی، زمینی، ریلی و ترانزیت در شرکت‌های حمل و نقل بین المللی بیان کرد: این شرکت‌ها در حال حاضر در تمامی این شاخه‌ها به ارائه خدمت مشغول هستند.

وی توضیح داد: شرکت‌های حمل و نقل زمینی استان اغلب کالاها را به کشورهای همسایه از جمله ترکیه،عراق، افغانستان و کشورهای اتحادیه کشورهای مستقل یا کشورهای مستقل مشترک‌المنافع حمل می کنند.

قیطانی عنوان کرد: شرکت‌های حمل و نقل بین المللی استان که الزامات حمل و نقل کالا از یک کشور به کشور دیگر را فراهم می‌کنند، به واسطه روابط تجاری ایران با کشورهایی چون روسیه، چین و برخی دیگر کشورهای اروپایی به صورت دریایی و هوایی فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه تجارت خارجی کشور تحت تاثیر تحریم‌های ناجوانمردانه و البته برخی تصمیمات داخلی با رکود مواجه شده است، تصریح کرد: به یقین تحت تاثیر این رخدادها تمامی عوامل زنجیره تامین در بخش واردات و صادرات با مشکلات و چالش‌هایی مواجه شده است.

وی با اشاره به اینکه در کنار تحریم‌های اقتصادی شیوع ویروس کرونا هم موجب اختلال در صنعت و تولید کشورشده است، گفت: در چنین شرایطی مدیران صنعت حمل و نقل کشورهم مانند سایر صنوف مجبور به کاهش هزینه و گاهی توقف کامل فعالیت‌های خود شده اند.

وی با بیان اینکه متاسفانه اولین بخش تاثیر گذار در کاهش هزینه‌ها منابع انسانی است، افزود: شرکت‌ها امروز با از دست دادن با ارزش ترین سرمایه خود که منابع انسانی آموزش دیده است، به یقین در دوران پسا کرونا با چالش‌های زیادی مواجه می‌شوند.

رئیس انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین المللی استان البرز تاکید کرد: توجه و حمایت دولت به بخش حمل و نقل بین المللی کالا برای نجات صنف حمل و نقل کشوراز نابودی ضروری است.

قیطانی بیان کرد: از یکسو تداوم بی توجهی به وضعیت شرکتهای حمل و نقل و سوء مدیریت در این زمینه و از سویی دیگر تضعیف شرکتها و سایرعوامل چرخه حمل و نقل سبب شده است که همسایگان کشورمان از این فرصت استفاده کرده و با استفاده از پتانسیل‌های ناب ایران از جمله جاده ابریشم درصدد جایگزین نمودن "جاده ابریشم جدید" هستند.

وی ادامه داد: به دلیل بی توجهی به دیپلماسی خارجی و عدم به کارگیری رفتاری متقابل و متناسب با دیگر کشورها، از ورود ناوگان ما به کشورشان خودداری می کنند، ولی ما با آغوش باز ورود ناوگان این کشورها به ایران را می پذیریم.

رئیس انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین المللی استان البرز، تاکید کرد: عدم کنترل ناوگان زمینی سبب رشد بی رویه قیمت‌ها، نرخ حمل و گرانی بهای تمام شده کالا شده است.

وی در پاسخ به اینکه نمونه‌هایی از دفاتر شرکت های حمل و نقل غیرمجاز هم در البرز فعالیت دارند یا خیر بیان کرد: خوشبختانه با تمهیدات اندیشیده شده از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان البرز و از سویی لزوم داشتن پروانه برای صدوراسناد و فعالیت‌های حمل و نقلی، دفاترغیرمجاز در این زمینه در البرز وجود ندارد.

قیطانی بیان کرد: به واسطه موقعیت استراتژیک البرز و قرار داشتن در بخش بزرگی از جاده ترانزیت بین المللی بیش از ۷۰ درصد محموله‌های استان به صورت حمل و نقل جاده ای حمل می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه نقصانی در فروش سوخت به کامیون‌های حامل بار شرکت های حمل و نقل بین المللی در استان البرز وجود دارد یا خیر، توضیح داد: در حال حاضر کامیون های حامل بار صادراتی به جزء دریافت سهمیه سوخت به هنگام خروج از کشور باقی سوخت مورد نیاز خود را از طریق کشورهای همسایه و به قیمت آن کشورها دریافت می کنند.

رئیس انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی استان البرز، گفت: سهمیه سوخت تخصیصی بسته به مقصد خارجی کامیون‌ها متفاوت است، به عنوان نمونه زمانی که مقصد سفر کشورهایی مانند ارمنستان، آذربایجان، افغانستان و یا عراق باشد درحدود ۲۰۰ لیتر و برای سفر به کشوری مانند ترکیه حدود ۵۰۰ لیترگازوئیل به کامیون‌ها تعلق می‌گیرد، درحالی که مخزن این کامیون‌ها حدود ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ لیتر گنجایش دارد.

وی با بیان اینکه در بحث افزایش سهمیه سوخت کامیون‌های حامل محموله های صادراتی از طریق تشکل‌های تخصصی پیگیری های مکرر انجام شده است، گفت: متاسفانه تا به امروز نتیجه مناسبی حاصل نشده و لازم است که دولت تمهیدات لازم را برای افزایش سهمیه سوخت این کامیون‌ها بیاندیشد.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید