info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

تبلیغات در حوزه صنعت،گردشگری و تولیدات صنایع دستی البرز ضعیف بوده است

کد خبر: 16724
تاریخ انتشار: 1 بهمن 1399 - 14:43

نائب رئیس اتاق بازرگانی البرز گفت: در بخش اطلاع رسانی و تبلیغات در حوزه های مختلف استان از جمله معرفی صنعت، ظرفیت های گردشگری و تولیدات صنایع دستی ضعیف عمل شده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز، یداله مالمیر در دوازدهمین نشست کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز که با حضور مسئولانی از استانداری و میراث فرهنگی البرز برگزار شد، با اشاره به اینکه البرز به عنوان استان سی و یکم جزو کوچکترین استان های کشور است، گفت: اما از نظر زیرساخت های گردشگری و صنعت، البرز یکی از استان های رده اول کشور است.

وی در ادامه افزود: از گذشته تاکنون به گردشگری البرز توجه خاصی نشده و این استان تنها یک گذرگاه عبوری برای مسافران بوده است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز بیان کرد: محور کرج- چالوس و منطقه طالقان از جمله ظرفیت های گردشگری البرز است که متاسفانه از این پتانسیل ها به نفع استان استفاده نشده است؛ در حالی که خیلی از شهرهای کشور از کوچکترین ظرفیت ها برای توسعه گردشگری استفاده می کنند.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز نمی تواند در زمينه توسعه گردشگری و بهبود وضعیت صنایع دستی قانونی وضع کند، عنوان کرد: اما به عنوان یک بازوی مشورتی اتاق بازرگانی می تواند به  بخش دولتی در تصمیم سازی ها مشورت دهد.

مالمیر با تاکید بر اینکه در راستای توسعه گردشگری  و صنایع دستی البرز نباید فرصت ها را از دست بدهیم، بیان کرد: به عنوان نمونه در حاشیه اتوبان کرج- قزوین می توانیم جایگاه هایی را برای نمایش و فروش صنایع دستی استان راه اندازی کنیم.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی البرز گفت: اکنون در محور کرج- چالوس تنها برای صرف غذا و پذیرایی از مسافران کاربری هایی از جمله واحدهای پذیرایی تعریف شده است ؛ در حالی که در این محور ظرفیت بسیاری برای عرضه محصولات صنایع دستی استان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه شیوع کرونا خیر و شرهای زیادی برای کشورمان به همراه داشته است، گفت: خیرش این بوده که ایران گردی توسط خیلی از هموطنان جایگزین انجام مسافرت های خارجی شد.

مالمیر با تاکید بر اینکه در بخش اطلاع رسانی و تبلیغات در حوزه های مختلف استان از جمله معرفی صنایع و ظرفیت های گردشگری و صنایع دستی ضعیف عمل شده است، بیان کرد: به عنوان نمونه از ۳هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی موجود در البرز بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ واحد فعال است، اما از ظرفیت های تولیدی بخشی از این صنایع به خوبی مطلع نیستیم.

وی تشریح کرد: اخیرا بودجه مالی سال ۱۴۰۰ اتاق بازرگانی البرز بررسی شد و در قالب آن قرار است بخشی از این بودجه در اختیار کمیسیون های تخصصی قرار داده شود تا بتوانند اقداماتی سازنده را بر اساس برنامه هایی که دارند به پیش ببرند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی البرز افزود: نمایشگاه مجازی توسط اتاق بازرگانی البرز در ابتدای سال آتی شروع به فعالیت خواهد کرد که در قالب آن مباحثی از جمله تبلیغات و ارائه نمونه کار و محصولات حوزه های مختلف از جمله گردشگری و صنایع دستی انجام خواهد شد.

در بخش دیگری از این نشست بهنام جهانی مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری البرز هم اظهار گفت: در استانداری به عنوان دستگاه حاکمیتی و نظارتی به دنبال پیشبرد اقدامات حمایتی از بخش خصوصی و سرمایه گذاری هستیم و از زمان حضور آقای دکتر شهبازی استاندار البرز در استان این موضوع به مراتب خیلی بهتر شده است.

وی بیان کرد: در استان البرز ظرفیت های زیادی برای کار در  دو حوزه گردشگری و صنایع دستی وجود دارد که باید به آن بیشتر توجه و پرداخته شود.

مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری البرز با اشاره به اینکه یکی از مباحث مهم در البرز توجه به بحث فرهنگ بوم گردی است، گفت:  برای حمایت و ایجاد اقامتگاه های بیشتر بوم گردی در دل روستاهای استان نخست نیاز به فرهنگ سازی درست و اصولی و کارشناسی که همراهی دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستاها که می تواند اشتغال زایی خوب و همچنین عدم مهاجرت روستائیان به کلانشهرها و از سویی موجب درآمدزایی در آن روستا شود را نیاز داریم.

وی تاکید کرد: خوشبختانه اقامتگاه های بوم گردی های زیادی در این دو سال گذشته توسط اداره کل میراث فرهنگی البرز در شهرستانهای استان ایجاد شده که جای تقدیر دارد، اما همچنان ظرفیت های زیادی برای کار در این حوزه وجود دارد.

جهانی با بیان اینکه اکنون با احتساب چهارباغ بالغ بر ۷ شهرستان در البرز داریم، عنوان کرد: باید به صورت دوره ای و طی برگزاری جشنواره های بومی و محلی و برگزاری نمایشگاه محصولات صنایع دستی و جاذبه های استان را به مسافران و گردشگران معرفی کنیم.

وی تصریح کرد: اگر فعالان حوزه گردشگری استان درخواست تسهیلات بانکی داشته باشند که البته طرح آنها به تایید اداره کل میراث فرهنگی استان نیز رسیده و هدفمند و قابلیت اجرایی داشته باشد، استانداری البرز امادگی کامل در جهت حمایت از طرح فوق را خواهد داشت.

در پایان این نشست لوح تقدیری که از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان البرز به منظور تجلیل از شادی حاضری به دلیل درخشش وی در لیست بانوان کارآفرین برتر صنایع دستی تهیه شده بود، توسط مدیر کل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری به حاضری اهداء شد.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید