info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق البرز مطرح کرد: انجمن های صنایع دستی و گردشگری سلامت در البرز تشکیل می شود

کد خبر: 13710
تاریخ انتشار: 6 مهر 1399 - 10:13
رئیس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی البرز گفت: یکی از برنامه های آتی این کمیسیون، ایجاد انجمن های صنایع دستی و گردشگری سلامت است. به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز، شادی حاضری همزمان با فرارسیدن هفته گردشگری ضمن گرامیداشت این ایام اظهار کرد:گردشگری بزرگترین صنعت در جهان است، این صنعت جزو مهمترین منابع درآمدی و زمینه ساز ایجاد فرصت های شغلی برای بسیاری از کشورهای دنیا محسوب می شود.

وی در ادامه افزود: به علت اهمیتی که صنعت گردشگری از نظر اقتصادی و اجتماعی دارد، امید است که به مرور زمان در کشورمان این صنعت مهم بیشتر مورد توجه قرارداده شود‌.

رئیس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز با اشاره به اینکه برگزاری رویدادهایی مانند هفته گردشگری، فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیت های نقاط مختلف دنیا در این حوزه است، افزود: صنعت گردشگری این قدرت را دارد تا مردمانی از نژاد، رنگ پوست، فرهنگ، گویش های گوناگون وهمچنین سبک زندگی متفاوت از یکدیگر را گرد هم آورد.

وی با اشاره به اهمیت توجه به رویدادهایی مانند هفته گردشگری تشریح کرد: بارزترین رخدادی که در ایام مقارن با گرامیداشت هفته گردشگری در کشورمان به وقوع می پیوندد، مبادلات فرهنگی میان اقوام مختلف ایرانی است.

حاضری با تاکید براینکه حدود ۸۰ درصد از کسب و کارهای مرتبط با حوزه گردشگری مشتمل بر مجموعه های کوچک و متوسط است، بیان کرد: خوشبختانه صنعت گردشگری همواره در اشتغال زایی زنان، جوانان و جمعیت روستایی پیشتاز بوده است.

وی با اشاره به نقش اتاق البرز در توسعه گردشگری این استان گفت: اتاق بازرگانی می تواند در راستای تعامل با دولت در زمینه تسهیل سفر و توسعه خدمات در این راستا از طریق مواردی مانند طراحی یک مدل یکپارچه سفر هوشمند با تلاش مشترک همه ذینفعان عمومی و خصوصی فعالانه مشارکت کند.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق البرز با این عنوان که بخش دولتی بیشتر عهده دار مالکیت و مدیریت زیرساخت ها است، گفت: در این میان بخش خصوصی نیز می تواند عهده دار تولید خدمات به گردشگران در راستای رسیدن به مقاصدی از جمله تأمین محصولات و ارائه خدمات به گردشگران باشد.

حاضری در مورد تدابیر و کمک هایی که انتظار می رود از سوی وزارت میراث فرهنگی و مابقی سازمان ها و نهادهای دولتی در خصوص تقویت و توسعه حوزه گردشگری در البرز اتخاذ شود، توضیح داد: بهره مندی فعالان حوزه گردشگری از تسهیلات کوتاه مدت و با بهره بانکی سنگین نه تنها راهکاری موثر نیست، بلکه موجب بالا رفتن میزان بدهی این مجموعه ها و ورشکستگی توأم با قرض آنها به بانک ها است.

وی با اشاره به اینکه باید فکر اساسی برای حل معضلات بنگاه های اقتصادی فعال در حوزه گردشگری داشت، افزود: ایجاد درآمدهای پایدار و رونق کسب و کار برای این بنگاه‌ها و همچنین ارائه سوبسید از طریق دولت به کارمندان و ترغیب به سفرهای ارزان قیمت از جمله این راه حل ها است.

رئیس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز تاکید کرد: امید است با وجود مشکلات زیادی که در دوران شیوع کرونا، صنعت گردشگری استان را با مشکل مواجهه کرده است، با مواردی از جمله ترغیب و تشویق مردم به گردشگری داخلی و محلی بتوانیم گام های موثری در راستای حل مشکلات صنعت گردشگری در البرز برداریم.

وی در بخش دیگری در مورد اقداماتی که توسط دولت و نهادهای زیرمجموعه آن برای حمایت از حوزه گردشگری می تواند پایه ریزی و اجرایی شود، عنوان کرد: دولت همواره به عنوان نهاد ناظر نقش حمایتی و نظارتی در بخش خصوصی دارد، با توجه به این رویکرد مهم در صنعت گردشگری نیز دولت می‌تواند این نقش را به صورت کامل انجام دهد.

حاضری در ادامه ضمن اشاره به اینکه دولت در راستای توسعه صنعت گردشگری می تواند اصلاحاتی را به مرحله اجرا درآورد، گفت: به عنوان نمونه نیاز است که ذیل تشکیل ستاد هماهنگی خدمات سفر و اخذ مصوبه تشکیل این ستاد از سوی دولت به مواردی مانند هماهنگی میان دستگاه های دولتی مؤثر در امر سفر و خدمات در این خصوص پرداخته شود.

وی تاکید کرد: موضوع مهم دیگر نقش موثر دولت و نهادهای زیرمجموعه آن در حمایت از بخش خصوصی است که با مواردی از جمله تسهیل فرآیند صدور مجوزها، کمک های اداری- سازمانی این مورد نیز عملیاتی می شود.

رئیس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز همچنین به اثرگذاری مهم اعطای تسهیلات بانکی و کمک های بلاعوض به بخش خصوصی برای تقویت فعالان حوزه گردشگری اشاره کرد و افزود: نظارت بر فعالیت های بخش خصوصی با هدف ارتقای سطح کیفی خدمات نیز مقوله ای بسیار مهم است که انتظار می رود از سوی دولت به آن بیشتر پرداخته شود.

وی در بخش دیگری ضمن تاکید بر تاثیر حضور فعالان صنعت گردشگری در نمایشگاه های خارجی و داخلی به منظور رشد و توسعه این صنعت گفت: شرکت در این نمایشگاه ها به عنوان یکی از پردرآمدترین منابع ارزی برای کشورها نقش بسیار مهمی در جذب گردشگر و به تبع آن شکوفایی هر چه بیشتر صنعت گردشگری دارد.

حاضری تشریح کرد: نمایشگاه های گردشگری و صنایع دستی فرصت مناسبی برای معرفی جاذبه های گردشگری منطقه ای و دیدنی های طبیعی، فرهنگی، تاریخی و یا مذهبی یک منطقه جغرافیایی از جمله استان زیبا و پهناور البرز است.

وی با تاکید بر تاثیرگذاری فعالیت های صنعت گردشگری بر حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی،اقتصادی و حتی سیاسی توضیح داد: این صنعت می تواند به عنوان یکی از مؤثرترین بخش ها در رشد و توسعه اقتصادی ایفای نقش کند، گردشگری همچنین مواردی مانند پایه ریزی فرصت تولید، ایجاد اشتغال و درآمدزایی را عهده دار است.

رئیس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز گفت: استان البرز به دلیل برخورداری از تنوع اقلیمی بالا، پوشش گیاهی و آب و هوایی مناسب از فرصت های خوبی در حوزه های هنری، فرهنگی، طبیعی و روستایی برخوردار است و می تواند درآمدزایی بالایی از این شاخه ها داشته باشد.

وی همچنین درتشریح برنامه های کمیسیون گردشگری اتاق البرز در نیمه دوم سال جاری توضیح داد: در مجموعه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز که به عنوان بزرگترین پارلمان بخش خصوصی و قویترین بازوی مشورتی در استان مطرح است، از زمان آغاز  فعالیت کمیسیون گردشگری تاکنون توانسته ایم تمام راهکارهای مناسبی را به اعضاء ارائه دهیم تا ازظرفیت های موجود در این مجموعه بالاترین بهره حاصل شود.

حاضری با اشاره به اینکه یکی از برنامه های آتی در کمیسیون گردشگری اتاق البرز ایجاد انجمن صنایع دستی و انجمن گردشگری سلامت است، گفت: امید است با همکاری اداره کل میراث فرهنگی البرز این امر هرچه زودتر اجرایی شود.

وی تاکید کرد: با برگزاری نمایشگاه های مختلف صنایع دستی و گردشگری مواردی از جمله آداب، پوشش، رسوم ،سوغات و بسیاری موارد فرهنگی دیگر به بازدید کنندگان ارائه می شود و این اقدامات به یقین تأثیر بسزایی در جذب گردشگر برای نقاط مختلف استان البرز دارد.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق البرز در پایان با بیان اینکه حضور و مشارکت فعالان صنایع دستی و گردشگری در نمایشگاه های داخلی و خارجی نقش مهمی در گسترش و تقویت سطح ارتباطات فرهنگی و اجتماعی نقش ایفا می کند، عنوان کرد: یکی از تأثیرات حضور در نمایشگاه های بین المللی ایجاد فرصت صحبت و همچنین تقویت روابط با کشورهای دیگر به خصوص مقاصد هدف گردشگری است.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید