info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس: سفارتخانه‌های ایران فعالیتی در حوزه دیپلماسی اقتصادی ندارند

کد خبر: 19146
تاریخ انتشار: 26 اردیبهشت 1400 - 12:20

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه سفارتخانه‌های ایران هیچگونه فعالیتی در حوزه دیپلماسی اقتصادی ندارند، گفت: باید چهره سفارتخانه‌های ایران در دیگر کشورها دگرگون شده و اقتصادی شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز، عزت الله اکبری تالار پشتی در مصاحبه تلویزیونی در استودیو فاتح اتاق بازرگانی البرز، اظهار داشت: در نشست با صنعتگران البرزی اهم موضوعات مطرح شده پیرامون بی ثباتی درتصمیمات مقامات دولتی و صدوربخش نامه‌ها و تصمیمات خلق الساعه بوده است.

وی افزود: بروز این موارد سبب می شود که صنعتگران، تولیدکنندگان و کارآفرینان میان دستگاه‌های دولتی سرگردان باشند و این در شان ملت نیست.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت باید خدمتگزار مردم و حل کننده مشکلات آنها باشد، تصریح کرد: نباید اینگونه باشد که رئیس جمهور بعد از دریافت رای و مستقر شدن در جایگاه ریاست جمهوری دیگر توجهی به مردم نکند و مردم به دنبال وی و مدیران دولتی باشند، این خلاف مقررات و اخلاق است.

اکبری تالارپشتی با تاکید بر اینکه استان البرز قطب صنعت و تولید است، در مورد توجه و رسیدگی به استان البرز گفت: مقامات دولتی که میدان و قدرت تصمیم گیری در دست آنها است، باید مشکلات سد راه تولیدکنندگان و صنعتگران این استان را مرتفع کنند.

وی در مورد کار بر روی صادرات هرچه بیشتر محصولات از استان توانمندی مانند البرز بیان کرد: این مهم نه تنها در صنعت البرز بلکه در سطح تمامی صنایع در کشور مطرح است؛ چراکه هر صنعتی صادرات محور نباشد در دراز مدت افول می‌کند.

اکبری تالار پشتی با تاکید بر اهمیت برداشتن موانع سد راه تولیدکنندگان و صنعتگران ایرانی برای درخشش بیشتر در بازارهای جهانی تشریح کرد: در مجلس یازدهم با دعوت از وزیر امور خارجه برای حضور در مجلس بر سر دیپلماسی اقتصادی گفتگو شد؛ چون در این مورد ضعیف عمل شده و وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌ها این دیپلماسی را ندارند.

وی با اشاره به اینکه سفارتخانه های ایران متاسفانه هیچگونه فعالیتی در حوزه دیپلماسی اقتصادی ندارند، افزود: باید چهره سفارتخانه‌های ایران در دیگر کشورها دگرگون شده و اقتصادی شود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه با توجه به در پیش داشتن انتخابات ریاست جمهوری در مورد دیدگاهی که در بحث تعیین وزاری کابینه دولت در تعامل با مجلس دارد، گفت: باید وزاری اقتصادی با نظر فعالان اقتصادی جامعه و مشورت آنها تعیین شود، نه اینکه افراد بیگانه با  مقوله تولید، اقتصاد، صنعت و یا کشاورزی برای این وزارتخانه‌ها تعیین شود.

وی ادامه داد: رئیس جمهور آینده برای اینکه اقدامات بهتر پیش رود باید در حوزه اقتصادی با فعالان این بخش در گروه‌های صنعتی، کشاورزی  وتجاری مشورت کند و این به نفع کشوراست؛ چون فعالان بخش خصوصی افراد توانمند را معرفی می کنند و بعد از آن هم دیگر اعتراضی به برخورد و عکس العامل آنها ندارند.

اکبری تالار پشتی با بیان اینکه وضع هر قانون و بخشنامه ای در مورد فعالیت‌های صنعتی باید با مشورت فعالان این حوزه باشد، افزود: گلایه‌های صنعتگران در این مورد به دلیل بخشنامه‌های خلق الساعه است.

وی در مورد راهکارها در بحث قیمت گذاری خودرو هم افزود: باید تولید را رقابتی کرده و بخش خصوصی را هم وارد این عرصه کنیم، در حال حاضر خودروسازهای موجود حیاط خلوت دولت‌ها شده اند؛ در حالی که تولید خودرو هم مانند دیگر کالاها یک منطقی دارد که بر اساس آن باید قیمت تمام شده و سود معقول تعیین شود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اگر دولت بخواهد به نیاز جامعه در بحث خودرو پاسخ دهد باید وارد عمل شود، تشریح کرد: در این مورد دولت باید قوانینی وضع کرده و یک نظام تامین اجتماعی پاسخگوی مردم را سازمان دهی کند و به فکر حمایت ازمردم و انجام تصمیم درست منطبق بر خواسته مردم باشد.

وی تشریح کرد:هر کالای تولیدی در یک بخش صنعتی اگر به صادرات وصل باشد، سبب حضور موفق کشورمان در سطح بازارهای جهانی و جلوگیری از افول آن صنعت است.

اکبری تالار پشتی تصریح کرد: در حال حاضر صنایعی مانند فولاد، سیمان و پتروشیمی در کشور تولیدی بیشتر از نیاز داخلی دارند، اما بی نظمی‌هایی در این زمینه در تصمیم گیری های دولت وجود دارد که موجب می شود صادرات تولیدات این صنایع به درستی انجام نشود، از طرفی نیاز صنایع داخلی به این مواد اولیه هم به درستی تامین نمی‌شود.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید