info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

ضرورت ساماندهی فعالان صنایع دستی البرز

کد خبر: 9579
تاریخ انتشار: 4 دی 1398 - 10:26

رییس اتاق بازرگانی استان البرز  گفت : این استان در بخص صنایع دستی دارای ظرفیت های بالایی است که باید هنرمندان این عرصه ساماندهی شوند.

رحیم بنامولایی در هجدهمین نشست تخصصی بسته بندی و تجاری سازی محصولات صنایع دستی در اتاق بازرگانی البرز  تشکیل شد افزود: تشکیل انجمن های تخصصی و اقتصادی در زمینه های مختلف از جمله صنایع دستی با هدف بهبود فضای کسب و کار از  اهمیت بالایی برخوردار است.

رییس  اتاق بازرگانی البرز با تاکید بر ضرورت بسته بندی مناسب محصولات صنایع دستی با هدف جذب مشتری گفت: با توجه به بحث گران شدن دلار هزینه های بسته بندی افزایش یافته است، لذا باید راهکاری تدارک ببینیم تا هزینه های بسته بندی برای فعالان حوزه صنایع دستی تا حد امکان‌ کاهش یابد و صرفه اقتصادی داشته باشد.

 بنامولایی، مذاکره با مسوولان ذیربط در دستگاه های دولتی  کاهش هزینه های بسته بندی صنایع دستی از جمله اختصاص سوبسید در این زمینه را مورد تاکید قرار داد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز استفاده از نظرات فعالان اقتصادی در زمینه های مختلف و جمع آوری و آگاهی کامل از سلیقه ها و علائق آنان در مسیر رونق تولید و صادرات را از وظایف مهم‌ پارلمان بخش خصوصی استان عنوان کرد.

وی ضرورت ساماندهی صادرات و بررسی مسائل فعالان صنایع دستی را مورد تاکید قرارداد و گفت: اتاق بازرگانی البرز دراین راستا  تشکیل جلسات مستمر در پوشش انجمن صنایع دستی با حضور کارشناسان میراث فرهنگی را در دستور کار قرار می دهد.

وی اتاق بازرگانی را خانه دوم همه فعالان اقتصادی ذکر کرد و گفت: امیدواریم هنرمندان صنایع دستی البرز نیز در این حوزه ورود کرده و کارت عضویت اتاق را دریافت کنند.

وی با اشاره به مصوبه اخیر مجلس که اکنون در مرحله بررسی در شورای نگهبان است گفت: طبق این مصوبه فعالان بخش خصوصی قبل از  انجام هرگونه فعالیت اقتصادی بایدکارت عضویت اتاق بازرگانی را داشته بلشد تا  بتوانیم مباحث مهم اقتصادی را از طریق اتاق ساماندهی کنیم.

صنایع دستی البرز در پیچیدگی بروکراسی اداری

 در ادامه این نشست  مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز با اشاره به ظرفیت های بالای صنایع دستی این استان گفت : امروز بخش صنایع دستی البرز برای توسعه در پیچیدگی بروکراسی اداری با مشکلاتی مواجه است.

 حجت الاسلام فخر الدین صابری روز  سه شنبه در هجدهمین نشست تخصصی بسته بندی و تجاری سازی محصولات صنایع دستی که در محل اتاق بازرگانی استان البرز برگزار شد، اظهار داشت: اکنون  حدود سه هزار و ۱۰۰ هنرمند صنایع دستی در  ۲۶۰ کارگاه فعالیت دارند  که در اشتغالزایی و رونق تولید تاثیر گذار هستند.

وی ادامه داد: معتقد هستیم که اگر صنایع دستی در حوزه های گردشکری و میراث فرهنگی مورد توجه قرار نگیرد لطمه زیادی می بینیم، صنایع دستی در حمایت از تولید داخلی موثر است و چرا  که صنایع دستی تجلی خلاقیت، استعداد و فرهنگ و تمدن ملت ها است.

صابری  افزود:  با وجود کاستی ، موانع و پیچیدگی بروکراسی اداری ، هنرمندان صنایع دستی استان البرز  عاشقانه کار می کنند.

وی عنوان کرد: امروز  در مجموع تعداد فعالان حوزه صنایع دستی البرز افزون بر چهار هزار نفر برآورد شده و  تعداد هنرجویان آموزش دیده در ۱۲ رشته صنایع دستی  حدود ۱۰ هزار نفر است.

صابری در ادامه تعداد بیمه شدگان صنایع دستی در استان البرز را افزون بر یک هزار و ۳۰۰ نفر برشمرد و گفت: تعداد فروشگاه های دارای نشان ملی در استان البرز هفت فروشگاه  است و آثار دارای نشان مرغوبیت صنایع دستی نیز بالغ بر ۶۷ اثر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز با اشاره به اینکه این استان دارای  چهار  اثر صنایع دستی دارای مهر اصالت یونسکو است، گفت: در البرز تعداد رشته های رایج صنایع دستی ۷۲ رشته از ۳۰۰ رشته موجود در این عرصه است.

 
مطالب مرتبط

پاسخ دهید