info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

نائب رئیس اول اتاق ایران: در اصلاح قانون اتاق بازرگانی ماهیت و هویت آن مورد تعرض و تغییر قرار نگیرد

کد خبر: 19788
تاریخ انتشار: 24 خرداد 1400 - 18:13

نائب رئیس اول اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد که اصلاح قانون اتاق بازرگانی باید به گونه ای باشد که ماهیت و هویت آن به عنوان یک نهاد مدنی بخش خصوصی مورد تعرض و تغییر قرار نگیرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز، حسین سلاح ورزی در جمع هیات نمایندگان اتاق البرز با اشاره به ارزیابی کارنامه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در سال‌های اخیر به ویژه در طول دوره چهار ساله دولت دوازدهم بیان کرد: یکی از دست آوردهای بسیار مهم بخش خصوصی فعالیت شورای گفتگوی است که البته مدتی طول کشید که به قوام و دوام کافی برسد.

وی افزود: اقدامات دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در سطح ملی و استانی سبب شد که در این سال‌ها بخش عمده ای از آنچه به عنوان مسائل و مشکلات بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف مطرح بوده است، شناسایی شود.

نائب رئیس اول اتاق بازرگانی ایران افزود: از زمان آغاز به کار شورای گفتگو و بخش خصوصی با پیگیری‌های این مجموعه در قالب تعامل، گفتگو و تبادل نظر با دستگاه‌های  حاکمیتی جستجوی راه حل مناسب برای حل مشکلات طرح شده از سوی فعالان بخش خصوصی انجام شده است.

وی بیان کرد:در سال‌های گذشته بیش از  80 درصد مسائل، مشکلات و خواسته‌های بخش خصوصی، فعالان اقتصادی و تشکل‌ها حول محورهای مالیاتی، بانکی، بیمه و درجه بعد موضوعات مرتبط با گمرک بوده است.

سلاح ورزی بیان کرد: بیش از یک دهه است که نشست های شوراهای گفتگو دولت و بخش خصوصی  استانی هم به ریاست استانداران و دبیری روسای اتاق‌های بازرگانی برگزار می شود و در این نشست‌ها برخی مشکلات طرح شده به صورت استانی و تعدادی دیگر هم در سطوح ملی پیگیری شده است.

وی بیان کرد: هر 6 ماه یکبار توسط دبیرخانه شورای گفتگوی ملی و معاونت اقتصادی وزارت کشور به صورت مشترک عملکرد شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان ‌ها ارزیابی شده و رتبه بندی می شوند.

نائب رئیس اول اتاق بازرگانی ایران گفت: در استان هایی که استانداران به برگزاری نشست‌های شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی باور و علاقه بیشتری داشته اند، به آمار بهتری از نظر تعداد جلسات برگزار شده و از طرفی اخذ رتبه های بالاتر در ارزیابی‌های اتاق دست یافته اند.

وی در مورد ضرورت‌هایی که انتظار می رود در برنامه اقتصادی دولت آینده پیرامون بررسی مشکلات بخش خصوصی مدنظر قرار داده شود، گفت: لازمه حل مسائل و مشکلات اقتصاد ایران در حوزه معیشتی و رفاهی جامعه توجه به موضوعات مهمی از جمله پایین بودن درآمد سرانه، بالا بودن نرخ تورم و  یا کاهش ارزش پول ملی است، برای حل این مشکلات راهکار مهم  توجه به رشد اقتصادی  است.

سلاح ورزی با اشاره به اینکه کشور در 10 سال اخیر در تله پایین بودن رشد اقتصادی گرفتار بوده است، گفت: رشد اقتصادی پایه دار و مستمر که منجر به رفع مشکلات  موجود شود به سرمایه گذاری نیاز دارد.

 وی با اشاره به اینکه در یک دهه گذشته متوسط سرمایه گذاری در کشور مشتمل بر داخلی و خارجی منفی بوده است، عنوان کرد: باید فضای سرمایه گذاری برای حضور سرمایه گذاران جاذب باشد، در این مرحله بهبود محیط کسب و کار و توجه به مقررات اضافی اهمیت بالایی دارد.

نائب رئیس اول اتاق ایران با توجه به زمزمه‌هایی که برای تغییر قانون اتاق بازرگانی  مطرح است، در مورد اینکه چقدر به انجام این تغییرات و افزایش دامنه اختیارات اتاق ایران نیاز است، گفت: قانون اتاق بازرگانی مانند خیلی از قوانین در کشور امکان تغییر، ارتقا، بهبود و اصلاح دارد، نمایندگان مجلس هم مرجعی هستند که در این مورد اختیار و صلاحیت تصمیم گیری دارند، ما هم تعامل حداکثری خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: اصلاح قانون اتاق بازرگانی باید به گونه ای باشد که ماهیت و هویت آن به عنوان یک نهاد مدنی بخش خصوصی مورد تعرض و تغییر قرار نگیرد.

سلاح ورزی در ارتباط با ظرفیت‌های اتاق البرز که جوانترین اتاق بازرگانی کشور است، افزود: اتاق بازرگانی البرز یک نهاد و سازمان جوان است که خوشبختانه در یک سال اخیر با تغییرات مدیریتی در سطح این مجموعه شاهد انجام کارهای ارزشمند مبتنی بر نوآوری و خلاقیت بوده ایم که قابل تقدیر و الگوبرداری برای سایر اتاق‌های بازرگانی کشور است.

وی با بیان اینکه استان البرز به لحاظ موقعیت جغرافیایی و تمرکز صنایع دارای قدمت و شهرت نقشی قابل انکار و بی بدیل در کشور دارد، افزود: در کنار حضور قدرتمند صنعت در البرز،بخش های کشاورزی، خدمات و گردشگری این استان هم ظرفیت های ویژه ای دارد.

نائب رئیس اول اتاق ایران تاکید کرد: در سال 99 علیرغم کاهش میزان صادرات، رشد صادرات  البرز نسبت به سال قبل از آن بیشتر شد.

وی با توجه به اهمیت اجرای سیاست‌های گام دوم انقلاب از جمله مسئله جوان گرایی در سطح اتاق های بازرگانی استان‌ها بیان کرد: اکنون در دوره انقلابی صنعتی چهارم هستیم و در این زمان کسب و کارهای تحول یافته به ویژه دیجیتال جانشین کسب و کارهای سنتی می ‍‌شود و توجه به این مهم در نقاط مختلف کشور اهمیت بالایی دارد.

نائب رئیس اول اتاق ایران بیان کرد: توجه به کسب و کارهای مبتنی بر نوآوری، دانش بنیان باید سر لوحه کار اتاق‌های بازرگانی قرار داده شود.

وی افزود: در جریان نشست با هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز مقرر شد که از ظرفیت‌های این مجموعه در راستای رفع مشکلات فعالان بخش خصوصی، توسعه سرمایه گذاری و افزایش سطح اشتغال در استان استفاده بیشتری شود.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید