info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

تولید بیش از دو سوم پارافین جامد کشور در البرز و شهرهای حاشیه آن/ لزوم تسهیل فرآیند صادرات از مبدا گمرک البرز

کد خبر: 23528
تاریخ انتشار: 9 دی 1400 - 13:10

رئیس انجمن صادرکنندگان استان البرز با بیان اینکه بیش از دو سوم پارافین جامد کشور در البرز و شهرهای حاشیه این استان از جمله صفادشت و ملارد تولید می شود، گفت: ضرورت دارد که فرآیند صادرات این محصول از مبدا گمرک البرز تسهیل شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز، مرتضی کوهنورد با اشاره به طرح موضوع تسهیل فرآیند صادرات پارافین جامد از مبدا گمرک استان البرز در هشتاد و دومین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان البرز اظهار کرد: هر کجا که بحث مشتقات نفتی و پتروشیمی به میان می آید چه در گمرکات یا دیگر ادارات با زاویه دید کالای قاچاق و یارانه ای به آن نگاه می کنند، که چنین دیدگاهی صحیح نیست.

رئیس انجمن صادرکنندگان استان البرز گفت: واحدهای صنعتی مختلفی در البرز فعالیت دارند که در واقع جزو صنایع پایین دستی نفت و پتروشیمی محسوب می شوند و امکان تولید محصولات صادرات محور را دارند، با توجه به اینکه حجم تولیدکنندگان فعال استان البرز در این زمینه قابل توجه است برای رفع یکی از مشکلات اصلی این مجموعه های صنعتی که تامین مواد اولیه از طریق صنایع پتروشیمی و پالایشگاه ها است، باید چاره اندیشی شود.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل عدم حضور یک نهاد تنظیم گر در زنجیره تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین دستی نفت و پتروشیمی در البرز با عرضه های قطره چکانی از سوی تامین کنندگان این خوراک اولیه و از طرفی همراهی بورس در نحوه نادرست عرضه این مواد اولیه مواجه هستیم که موجب کاهش تولید این گروه از صنایع و به تبع آن صادرات استان البرز می شود.

نائب رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق البرز افزود: پیشنهاداتی مبنی بر تسهیل امور و ایجاد زیرساخت های لازم به منظور صادرات پارافین جامد ارائه شده است، از جمله اینکه گمرک البرز واقع در فرودگاه بین المللی و منطقه ویژه اقتصادی پیام در لیست گمرکات مجاز در صادرات محصولات صنایع پایین دستی نفت و پتروشیمی قرارداده شود.

کوهنورد عنوان کرد: با وجود تولید حجم بالایی از پارافین جامد کشور در البرز که آن را به قطب تولیدی این محصول تبدیل کرده است، همچنان صادرات این ماده اولیه حیاتی و پرکاربرد از سایر استان ها و دیگر گمرکات انجام می شود.

وی با تاکید بر اهمیت نیاز به تولید دیگر محصولات تولیدی واحدهای پارافین سازی گفت: در حال حاضر محصولات مختلفی از جمله فوتس اویل(residue wax) در صنایع پارافین سازی تولید می شود.

رئیس انجمن صادرکنندگان استان البرز تشریح کرد: مدت هاست که برای الحاق گمرک پیام در فهرست گمرکات تخصصی در تلاش هستیم، در این راستا به منظور سهولت صادرات پارافین جامد و دیگر محصولات تولیدی کارخانه های پارافین سازی از جمله فوتس اویل نیاز به حمایت و همراهی بیشتر از سوی سازمان ملی استاندارد، گمرک و دیگر نهادهای مرتبط در دستگاه های دولتی است.

وی در بخش دیگری بیان کرد: با توجه به دستورالعمل سازمان ملی استاندارد، شاهد افزایش مراحل و دامنه آزمایشات به منظور صادرات پارافین جامد هستیم، اما از آنجایی که هیچ نوع ماده اولیه یارانه ای و سوبسید دار در تولید پارافین جامد وجود ندارد، یک پیشنهاد برای انجام آزمایش های تعیین ماهیت تجدید نظر مطرح شده است تا شرایط به روال قبل بازگردد.

کوهنورد گفت: با توجه به اینکه پارافین وکس و فوتس اویل هر دو جامد هستند، انتظار ما این است که از دستورالعمل کارگروه مشتقات نقتی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خارج شود، چون طبق دستورالعمل مربوطه اعمال آن تنها مشمول صادرات فرآورده های مایع نفت، گاز و پتروشیمی است.

رئیس انجمن صادرکنندگان استان البرز با طرح یک پیشنهاد به منظور تسهیل در امر صادرات پارافین جامد از مبدا گمرک استان واقع در فرودگاه و منطقه ویژه اقتصادی پیام عنوان کرد: این اقدام را می توان عملیاتی کرد که در مورد پارافین با اخذ تعهد از صادرکننده مثل سایر محصولات کارگروهی اجازه پلمب و خروج محصول صادراتی داده شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در نشست اخیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی به پیشنهاد استاندارالبرز مقرر شد که کارگروه بررسی و احصاء موانع صادرات استان و ارائه راهکارهای اجرایی آن تشکیل شود، افزود: خوشبختانه نخستین جلسه این کارگروه با حضور روسای اتاق بازرگانی ‌و سازمان صمت البرز، مدیران کل گمرک و استاندارد استان، مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان و رئیس انجمن صادرکنندگان البرز به ریاست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استان در محل اتاق بازرگانی البرز برگزار شد.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید