info@alborzccim.ir کرج-بلوار ارم - نبش خ 100 غربی - ساختمان آناهیتا

بنامولایی: چند نرخی بودن ارز باعث فساد و رانت می شود

کد خبر: 14577
تاریخ انتشار: 24 آبان 1399 - 12:00

رحیم بنامولایی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز، چند نرخی بودن قیمت ارزهای خارجی را باعث بروز فساد در کشور می داند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز، رحیم بنامولایی با اشاره به اینکه دلار یک واحد پول است اما امروز در کشورمان به عنوان یک کالا به آن نگاه می شود، اظهار کرد: مسئولان دولتی باید به گونه ای برنامه ریزی کنند که پایه مبادلات تجاری کشور بر مبنای دلار نباشد. به عبارتی اگر قرار است که انجام واردات و صادرات ایران بر پایه ارز خارجی باشد، واحد پول یورو بدین منظور تعیین شود؛ به عنوان بخش خصوصی خواهان پاسخ دولت و بانک مرکزی در این مورد هستیم که چرا پایه ارزی ارزی مراودات تجاری ایران در سال های اخیر تغییر کرده است؟

وی در ادامه با تاکید بر اینکه با توجه به وجود هزینه های متعدد از جمله حمل و نقل، کشورهای دنیا مبادلات تجاری خود با کشورهای همسایه را پیش می برند، گفت: از سالیان قبل قراربود که بانک مرکزی با کشورهای همسایه ایران از جمله ترکیه، عراق، افغانستان، کشورهای آسیای میانه و حاشیه خلیج فارس وارد مذاکره شود تا مبادلات تجاری ما با این کشورها بر اساس پولی ملی طرفین باشد اما متاسفانه در این مورد کوتاهی از سوی وزارتخانه های اقتصاد، وخارجه کشورصورت گرفته است؛ چراکه دنبال برقراری دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه ایران نبوده اند، درصورتی که این مهم می تواند محورانجام دیپلماسی های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی باشد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز با بیان اینکه اکنون در ارتباط با کشورهایی از جمله افغانستان، عراق وآذربایجان پایه مبادلات تجاری برپایه تومان است و دلاری دریافت نمی کنیم، عنوان کرد: بانک مرکزی دراین مورد به وظائف خود به درستی عمل نکرده و مذاکراتی با مسئولان اقتصادی کشورهای همسایه نداشته است، در مقابل با سنگ اندازی های انجام شده جلوی خیلی کالاهای صادراتی از کشور گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه در راستای کمک به رفع موانع صادراتی، یکی از مسائل مهم تعیین تعرفه های گمرکی بر اساس نرخ روزاست، افزود: دراین رابطه نیاز است که تعامل لازم میان گمرک کشور و وزارتخانه های صمت و اقتصاد صورت گیرد.

به گفته بنامولایی از سویی دیگر با توجه به تحریم های موجود و قفل بودن سیستم های بانکی کشور در دنیا، بانک مرکزی باید به صادرکنندگان اجازه دهد تا به آسانی بتوانند مواد اولیه مورد نیاز تولید خود را از کشورهایی دریافت کنند که جزو لیست تحریمی مراودات با ایران نیستند.

وی در ادامه از مشکلات اقتصادی داخل کشوراز جمله اشباع بودن بازارو تولید خارج از نیاز بازارهای داخلی سخن گفت و افزود: در حال حاضردر بخش های مختلف از جمله مصالح ساختمانی، صنایع غذایی، نساجی، داروسازی و دیگر موارد، ظرفیت های داخلی تولید حدود سه تا 5 برابر نیاز داخل کشوراست؛ در نتیجه باید همکاری و هماهنگی میان وزارت های صمت، جهاد کشاورزی، اقتصاد صورت گیرد تا تولیدکنندگان کشور در این تمامی این عرصه ها به راحتی بتوانند ظرفیت های مازاد تولید داخل را صادر کنند.

عضوهیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز تاکید کرد: با توجه به دغدغه های مقام معظم رهبری و حمایت های ایشان از تولید داخلی می طلبد که با تعیین کشورهای صادرکننده هدف و واحد پول انجام مراودات تجاری به توسعه صادرات بپردازیم، در این راستا باید یک بانک اطلاعاتی که در قانون بهبود فضای کسب و کار نیز به آن اشاره شده در خصوص انجام مبادلات تجاری داشته باشیم و این مهم می تواند توسط رایزن های تجاری مورد تایید اتاق بازرگانی تهیه شود.

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی از این مسئله که پول ایران در خیلی از کشورها بلوکه شده است گلایه دارد، عنوان کرد: از طرفی انتظار داریم که به توسعه اشتغال و راه اندازی فعالیت های تولیدی جدید در کشورمان توجه شود؛ چون ایران ظرفیت های خوبی در انتقال دانش فنی و مهندسی و ارائه خدمات در این زمینه به کشورهای همسایه و آسیای میانه دارد.

بنامولایی بیان کرد: درحال حاضرانتظار داریم که از سوی رئیس جمهور با همکاری وزارت صمت، سازمان توسعه تجارت ایران منحل شده و اختیارات آن به همراه بودجه دولتی که دارد در اختیار اتاق بازرگانی قرار داده شود تا با تقویت زیرساخت ها، بتواند وارد کار اجرایی شود و تنها مشاورنباشد.

وی با این توضیح که طبق آمار بالغ بر دو میلیون و 200هزار شرکت ثبت شده در کشور داریم که تنها 36 هزار مورد دارای کارت بازرگانی هستند، توضیح داد: این درصورتی است که در اکثر نقاط دنیا هر شرکتی قبل از ثبت، باید کارت بازرگانی دریافت کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز ضمن تاکید بر اینکه چندنرخی بودن ارز، زمینه فساد و رانت را در کشورمان ایجاد کرده است، گفت: اگر دولت می خواهد مسائل ایجاد شده در خصوص ارز در کشورمان حل شود، نخست باید ارز تک نرخی شود و در کنار آن نگاه به ارز به عنوان واحد پول و نه کالا باشد .

عصو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرزاضافه کرد: متاسفانه امروز در کشور به جای توسعه تولید، تمام قوانین و زیرساخت ها در جهت توسعه دلالی حرکت می کند و این موجب شده که تولید کننده های اصیل با مشکلات زیادی مواجهه شوند، اکنون که خریدهای آنلاین راه اندازی شده و شرکت های داتش بنیان و استارت آپی قوی در ایران داریم باید به سمت تولید بدون کارخانه حرکت کنیم.

به گفته بنامولایی در سند چشم انداز 1404 اعلام شده که ایران باید در آن سال، سالانه بالغ بر 25میلیون توریست داشته باشد و به یقین این تعداد گردشگر خارجی اگرهر کدام تنها هزار دلار وارد ایران کنند رقمی برابر 25 میلیارد دلار خواهیم اشت که از نظر ارزی حدود یک چهارم بودجه کشورمان است، از طرفی در زمان باقیمانده تا آن چشم انداز باید زیرساخت های گردشگری و درآمدزایی از طریق توریسم تاریخی، زیارتی ، صنعتی، ورزشی و غیره را تقویت کرده و سرمایه گذاری در این بخش ها را با ورود بخش خصوصی از جمله اتاق بازرگانی ایجاد کنیم، آن زمان است که به یقین می توانیم ازاقتصاد نفتی به غیرنفتی برسیم و سالانه 30 تا 50 درصد رقم صادرات کشور را افزایش دهیم.

مطالب مرتبط

پاسخ دهید